Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 Jeg har i de siste dagene sett små svarte prikker som beveger seg foran øynene mine, sterk hodepine, sliter med å sove og kaldsvetter som bare det. I dag hos jordmor hadde jeg også for høyt blodtrykk og proteiner i urinen. Hun tok blodtrykket nærmere 10 ganger så det kan ikke ha vist feil heller.Så hun ble litt bekymret, men skal til lege på fredag for å sjekke urin og blodtrykk igjen da. Og Ahus sa jeg skulle ringe dit hvis jeg ble verre. Men er det noen her som har hatt det? Er det vanlig å gå ned i vekt når man har det? Håper virkelig det bare er kroppen som tuller med meg men blir jo litt bekymret da. Var det siste jeg trengte nå blant alle de andre plagene. Er 32 uker i morgen hvis det spiller noen rolle.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 24. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2010 Noen eksempel i dag var: 135/86 125/96 138/80
Gjest ->>- Skrevet 24. november 2010 #4 Skrevet 24. november 2010 Det er jo ikke så ille (minimum 140/90 for å kvalifisere til preeklampsi ved proteinuri), så ny sjekk på fredag høres greit nok ut. Du bør ha ganske lav terskel for å kontakte lege ved symptomforverring, siden en eventuell begynnende svangerskapsforgiftning kan forverres kjapt. Vektnedgang i seg selv har liten betydning. Det som ofte skjer ved svangerskapsforgiftning er at man får plutselig, kraftige ødemer (vannansamlinger) og da øker naturlig nok vekten også. Men man kan også ha diagnosen uten ødemproblematikk.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 24. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2010 Ja glemte å nevne at jeg er skikkelig hoven i beina også. Får se hva blodtrykket er på fredag nå da.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 24. november 2010 #6 Skrevet 24. november 2010 Det viktigste er at du slapper av og tar det helt rolig frem til fredag. Ikke stress, ikke gjør noe. Jeg fikk svangerskapsforgiftning i begge svangerskap, i første svangerskap ble det akutt keisersnitt i uke 32+5, og alt gikk veldig bra. Det tok tid fra det begnyte å komme til det slo til for fullt, gikk tre-fire uker med stigende blodtrykk. På slutten hadde jeg et blodtrykk på 170/150 med høy dose blodtrykksmedisin, og jeg la på meg 3 kilo i uka de siste ukene. Jeg hadde ikke vondt i hodet, men fikk smerter øverst i magen siste dagen. Andre gangen kom det senere og ble ikke så alvorlig.
Alltid Skrevet 24. november 2010 #7 Skrevet 24. november 2010 Vær også OBS på evt magesmerter, spesielt øverst i magen.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 24. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 24. november 2010 Fælt som dere skulle komme på ting som jeg ikke skreiv da. hehe Jeg hadde magesmerter her en dag. Kjentes ut som kramper på en måte. Vondt for å puste og klarte ikke å røre på meg. Nevnte det også til jordmor. Men da får jeg ta det med ro da og se an. Har heldigvis en snill mann som gjør alt:) Håper jeg klarer å komme meg unna svangerskapsforgiftning. Vil ikke ha prematur baby. Men vet iallfall at det er litt størrelse på ungen allerede da. Veier visst nesten 2 kg allerede så. hehe Men alle som har sv.skapsforgiftning, blir de satt i gang tidligere?
lille sprelle Skrevet 24. november 2010 #9 Skrevet 24. november 2010 Det er mer vanlig med vektoppgang pga vannansamling i kroppen. Jeg gikk som deg fra ca uke 32. Fødte i uke 35 - alt gikk veldig bra med den lille selv om hun var veldig "slank" da hun ble født. Noen av oss får mange plager, andre ikke. Anbefaler at du ber om keisersnitt om du må forløses uten at det går naturens vei. Man blir veldig sliten av å ha et trøblete svangerskap med forgiftning på toppen.
Gjest ->>- Skrevet 24. november 2010 #10 Skrevet 24. november 2010 Njei... eller, mange som har begynnende/grenseland preeklampsi går til termin, noen blir innlagt for avventing. Mens en del blir igangsatt eller får keisersnitt.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 24. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. november 2010 Jeg skal nok ha ks uansett så. Eller er det det går i mot iallfall. Men det er for en annen grunn da. Er visst alltid uheldig i disse svangerskapene mine jeg. Men kan lege fastsette om det er forgiftning eller er det sykehuset som gjør den "endelige sjekken"?
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 24. november 2010 #12 Skrevet 24. november 2010 Det kan godt hende legen din kan ta blodprøve, men om det forverrer seg er det nok greit at sykehuset gjør den endelige sjekken. De vil sjekket barnet med ultralyd for å se om det går utover barnet, eller om det bare er moren som er plaget. Men, det beste for deg er som sagt å slappe av og ta det helt rolig, og ikke bekymre deg. Det kan vise seg å være ingenting, eller du kan gå med stigende blodtrykk lenge. Det varier om man blir igangsatt eller om man får keisersnitt, men om du blir igangsatt vil de gjerne at du tar epidural, og du vil bli fulgt nøye opp under hele fødselen. Jeg fikk også beskjed om at det ble mer enn en time pressrier, ble det keisersnitt.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 25. november 2010 Forfatter #13 Skrevet 25. november 2010 hmm så på helseskjemaet nå at de målte også 138/96. Vurderer å ringe inn til Ahus i dag for å få en sjekk for har en helt forjævlig hodepine og ser små "fluer" noen ganger. Og når jeg stod opp rundt 1 tiden i natt og spiste brødskive så fikk jeg vondt i magen etterpå. Aner ikke om det var fordi jeg akkurat hadde spist men det kjentes ut som et press oppover under ribbeina.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2010 #14 Skrevet 25. november 2010 Det blodtrykket i kombinasjon med urinsticks-utslag på minst +1 på proteiner synes jeg er grunnlag for å en ny sjekk, særlig når du beskriver de symptomene du gjør. Behøver ikke være noe, men ta en telefon til føden, du.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 25. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 25. november 2010 off, blir jo så nervøs av det der. Har blitt avvist så mange ganger før. Men dette er vel "ille" nok til at de kan ta en sjekk vel. Det står P+ på urin, det er vel proteiner? står noe om L også men det skjønner jeg ikke.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2010 #16 Skrevet 25. november 2010 P er proteiner. Ofte skriver man bare + om det er spor av proteiner, og +1/+2 osv. om det er fulle utslag, men dette kan variere. L er leukocytter, men de behøver du ikke bry deg om. De kan indikere en skjult urinveisinfeksjon, men er som oftest bare forurensning i prøven.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 25. november 2010 Forfatter #17 Skrevet 25. november 2010 Okey, takk for svar da. Fikk vite endel nyttig nå
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 25. november 2010 Forfatter #18 Skrevet 25. november 2010 Jahh, det var en lite hyggelig samtale ned til Ahus tidligere i dag. Blir kjefta ned av ei jordmor som mener at jeg kan ikke bare ringe og så kreve å få komme inn for de er ikke vikarer for jordmødre eller fastlege. Endte opp med at jeg ble forbanna tilbake og sa at jordmora mi ikke har noe ledig. Og hun prata med legen nedpå der i går som sa at jeg kunne ta kontakt når jeg ville, og at det var bare å komme hvis jeg ikke følte meg komfortabel med å vente for å sjekke blodtrykk på fredag. Og jeg måtte iallfall ringe hvis jeg ble verre. Da ble hun bare enda sintere. Men etter krangling dro vi nedover og blodtrykket var heldigvis normalt i dag men urinen slo ut. Babyen har det bra også. Så nå tok de blodprøver av meg for å få vite helt sikkert om jeg har svangerskapsforgiftning eller ikke. Føler meg iallfall litt tryggere nå alikevel om jeg ikke føler meg bra. Og fikk beskjed igjen om å ringe hvis det er noe. Fortalte legen nedpå der at jeg vet ikke om det er noe vits for jeg ble kjefta ned av jordmor over telefon men det skulle jeg ikke bry meg om. Jaja, får se nå da hva resultatene blir. Håper jeg er helt frisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå