Gå til innhold

Dere som har barn i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke plass til min lille i løpet av februar, men lurer på før jeg søker hva jeg burde gjøre før jeg bestemmer meg for hvilken barnehage vi vil ha ham i.

Er mange barnehager som passer like bra rent geografisk. Er jo ikke sikkert vi får den vi vil ha, men det går jo an å rangere og komme med ønsker.

Hva gjorde dere?

Besøkte dere barnehagene på forhånd? Snakket med styrer?

Noe spesielt dere synes jeg burde ha på "sjekklista" mi for valg av barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte mest på beliggenhet og uteomeråder jeg.

Valgte en barnehage med flere flotte uteomeråder, og det som lå best til.

Å så forhørte jeg meg litt i næromerådet om barnehagen.

Skrevet

Heisann:)

Ja det er vikitg med bra uteområde osv. Men jeg ville absolutt tatt meg en tur rundt om på de som var aktuelle og snakket med styreren. Du får en viss feeling når du er på besøk og observere. Personalet er alfa og omega. uansett hvor fin barnehagen ser ut, trenger det ikke å være en god barnehage. Jeg ville nok ha vært mest kresen til de ansatte.

også ville jeg absolutt ha gått for en litt mindre barnehage, hvor de har adskilte små- og storbarns avdelinger:)

hilsen ped lederen:)

Skrevet

Vi hadde bare en som var aktuell, men hadde det vært flere hadde jeg sett etter dette:

- Uteområdet. Er det bare en sandkasse og huske, eller er det klatrestativ og andre ting å bryne seg på?

Vår barnehage har bakke som er super til aking.

- Mat. Spør om hva som tilbys av mat. Leger de et varmt måltid om uke, eller er dette noe som tilbys hver dag?

Jeg synes også det er viktigere å kose seg enn å telle sukkerkorn så jeg hadde i tillegg spurt om dems syn på sukker og om det bakes for koses skyld.

Hadde aldri søkt mine barn inn i en sukkerfri barnehage.

- Turer. Er det ofte på tur og eksempler.

Vår barnehage er på tur en gang i uka og ofte da til morsomme steder som akvarium og historiske bygninger. I tillegg har de tilgang til en gymsal like i nærheten.

Så er det bare å prioritere det du synes er viktigst og se ann kjemien med de ansatte.

Skrevet

HA HA HA, jeg må le av dere desverre. Det at dere skal besøke barnehagen og snakke med styrer, er det rareste vi ansatte vet om!

guriland, håper ikke dere kommer i min bhg!!

Skrevet

Hvis du kjenner noen som har barn i samme barnehage - snakk med dem og hør hvordan de som foreldre opplever barnehagen! Helt enig med noen av de over at de ansatte er alfa og omega. I tillegg kan det jo være fint om det er barn i nærheten som går i samme barnehage. Veldig hyggelig å kunne treffes også på fritiden, og praktisk etter hvert å kunne bli med hverandre hjem etter barnehagen.

Skrevet

Hvis du som barnehageansatt synes det er teit at vi bryr oss om hvor vi sender barna våres så er jeg enig med deg i at jeg håper vi aldri kommer i din barnehage.

Skrevet

Hæ? Finnes det faktisk barnehageansatte som synes det er RART at foreldrene engasjerer seg i hvordan barna deres tas vare på? Er det mulig????

Skrevet

Jeg er ikke så opptatt av ytre faktorer som mat, uteplass osv.

Det jeg synes er viktigst er om det er en basebarnehage eller ikke, hvor mange ansatte det er pr barn og hva slags pedagogisk opplegg barnehagen har.

Skrevet

I den barnehagen våre unger går i, er det tre avdelinger, inndelt etter alder. Nå har jeg vært borti alle tre avdelingene, hver avdeling har en egen ped.leder som sikkert står for en del av føringen, det er samme styrer på alle avdelingene.

Jeg er mest opptatt av det praktiske, at det faglige og at omsorgen er på plass tar jeg som en selvfølge.

Dette med mat er praktisk, det er veldig fint at de får mat, for det er stress å måtte smøre mat selv.

Jeg ville spurt hvordan det er i hente og lever situasjon. Drar leveringen ut, vil gjerne ikke ungene gå i barnehagen, dessuten tar det lengre tid før jeg kommer meg ut igjen. Jeg liker det best når ungene blir møtt i garderoben, men har opplevd veldig ulik praksis her.

Jeg liker det også om ungene er forberedt til henting, at de ansatte har samlet sammen tingene som skal med hjem, og gjerne at de også har dem nesten klare, om ikke kan det lett gå en halvtime på å hente to unger.

Hvordan de ordner med klærene og skoene er også viktig, henger de ting opp til tørk, eller sender de heleveien hjem alt som har blitt fuktig. Det er veldig slitsomt å få mye vasketøy og våte støvler hver gang vi henter i barnehagen. Da går jo hele ettermiddagen med.

Praktisk i forhold til dette med skifting i forbindelse med uhell, bakker de ned truser med klump, eller gidder de å skylle av? Opplever også tidvis å få hjem store glunter. Igjen de øker arbeidsmengden min her hjemme, og ettermiddagen og kveldene er ikke så veldig lange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...