Mårud Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Flyttet inn i en leilighet for snart 1 år siden.Oppdaget da at det manglet et håndtak på et soveromsvindu og det kan derfor ikke åpnes.Noe som er ganske alvorlig.Sa ifra og de sa de skulle ordne det.Det er ikke gjort 11 mnd etterpå,Må jeg forholde med til oppsigelsestiden eller kan jeg flytte ut på dagen?
mer enn bare mor Skrevet 23. november 2010 #2 Skrevet 23. november 2010 Seriøst, hvis det har plaget deg i 11mnd så hvorfor har du ikke fikset det selv, eller fått noen til å fikse det for deg og så sendt regningen til huseier? Går jo ut i fra at du har etterlyst det flere ganger... Eller har du kanskje funnet deg et nytt sted å bo og leter etter smutthull for å slippe unna oppsigelsestiden?
Mårud Skrevet 23. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2010 Siden du ikke har svar på det jeg spurte om, foreslår jeg at du klapper igjen!
Gayza Skrevet 23. november 2010 #4 Skrevet 23. november 2010 For å unngå oppsigelsestiden må det vel foreligge vesentlig mislighold fra utleiers side. Jeg kan ikke se at et håndtak på et soveromsvindu kan betraktes som vesentlig mislighold. Nå har jeg ikke orket å sjekke husleieloven på tampen av kvelden, men ut i fra vanlige kontraktsrettslige regler så er det vesentlig mislighold som skal til for å heve en kontrakt. Vil derfor tro at det er det samme også i husleieforhold.
Mårud Skrevet 23. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2010 Så at det er en brannfelle er ikke mislighold?
Gayza Skrevet 23. november 2010 #6 Skrevet 23. november 2010 Jeg sa ikke at det ikke var mislighold, men jeg tviler på at det er et vesentlig mislighold, spesielt med tanke på hvor lett det er for leieboer å fikse dette selv.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 23. november 2010 #7 Skrevet 23. november 2010 ville ha sjekket om med jushjelpen eller noe.. her inne får du bare synsing..
mer enn bare mor Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 kan gi deg samme svar som hun over meg.. det kommer jo an på hvor omfattende mangelen er.. hvis det bare er å skifte et håndtak så er det nok ikke regnet som en vesentlig mangel. Men hvis det derimot er slik at du feks må skifte vinduet blir det et tvilstilfelle. Uansett må du ha gitt skriftlig beskjed om at det foreligger en mangel.
Gayza Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Men enkelte kan være kvalifisert til å gi et like korrekt juridisk svar som det jushjelpa kan gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå