Nye tider Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Det skaper litt forvirring, kan man si... Er det teit av meg å legge til et navn på min datter, som selvfølgelig passer til? Så slipper det f.eks, bli Kari A., Kari B., og Kari C i samme klasse. Må søkes om, i tilfelle. Gjøres det hos folkeregisteret?
Lammelåret Skrevet 23. november 2010 #2 Skrevet 23. november 2010 De finner nok ut av det... snart bruker en av de kallenavn eller en forkortelse som blir kul. Ellers, ja, folkeregisteret er stedet for navneendring.
Nye tider Skrevet 23. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2010 Men noe av problemet er at forkortelsen er bokstaven i etternavnet, som rimer på noe min datter syns er veldig leit å bli kalt....
Gjest Skrevet 23. november 2010 #4 Skrevet 23. november 2010 Tror du ikke det blir enda mer forvirrende å sette på et nytt navn nå da? Har aldri selv hatt problemet men var noen jenter i klassen min ( gutter for den saks skyld. ) som hadde samme navn. Gikk helt greit med Kari A, B og C altså Hun skal jo ikke gå i den klassen resten av livet sitt
bambi på isen Skrevet 23. november 2010 #5 Skrevet 23. november 2010 I klassen til midtersten er det også 3 stk med samme navn, her henger de bare på bokstaven på etternavnet. I "gamle" barnehagen var det mi jente og ei til som hadde samme navn, der ble det lille "Kari" og store "Kari", syns ikke noe om det. Ikke kjekt å ha lille å store hengende over seg heller!!
BlåBlå Skrevet 23. november 2010 #6 Skrevet 23. november 2010 Jeg synes det blir i overkant sært å endre navn på et så stort barn, og ihvertfall på så tynt grunnlag...
Tante Gustava Skrevet 23. november 2010 #7 Skrevet 23. november 2010 Syns datteren din det er trasig, eller er det mest du som syns det er forvirrende? Hadde selv ei jente i klassen med samme navn gjennom hele barneskolen. For å gjøre det komplett så hadde vi selvsagt samme bokstav i etternavnet.. Så jeg gikk hele barneskolen gjennom og het xxxx 2... Mens min navnesøster het xxxx 1. Plaget meg aldri.
Gjest Kira06 Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 Når jeg gikk på barneskolen, var det tydelig at foreldrene vår hadde fulgt motenavnene. Vi hadde nemlig to av følgende: Lars, Hilde, Ola, Andreas, Tonje og Anders. Kan ikke huske at det skapte noen særlige problemer (selv om alle faktisk gikk i samme klasse!), men ble ofte slik at en kun ble kalt Ola mens den andre ble kalt Ola S.
abella Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Hvis dere ønsker å legge til et ekstra fornavn ville jeg først og fremst gjort det fordi dere har et spesielt navn som dere liker og gjerne vil bruke. Det er jo veldig uvanlig å legge til et navn når barna blir større, men jeg synes ærlig talt ikke det er mer spesielt enn å bytte etternavn! :-) Jeg hadde ei venninne som la til et ekstra fornavn da hun var 6-7 år. Da fikk hun selvsagt være med og bestemme selv. Hun ble veldig glad i det ekstra navnet sitt! Skjønner godt at hun ikke vil hete "Kari B" og spesielt hvis det høres teit ut og hun vil bli ertet for det. Det gjøres hos folkeregisteret.
Nye tider Skrevet 23. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2010 Det er ikke snakk om å ENDRE navn! Det er snakk om å legge til et, slik at det eks. blir Kari Lise. Min datter sier hun blir ertet. Etternavnet er O, og de kaller henne Kari O, sitter på do. Jeg bryr meg personlig ikke, men hun syns det er leit.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. november 2010 #11 Skrevet 23. november 2010 Dessverre tror jeg nok de vil finne ting som rimer på "alt". Jeg heter Stine, og det rimer jo på kline;) Hadde ei i klassen som het Berg Hansen, og hun ble selvfølgelig kalt Marte BH, selv om det ikke var flere som het Marte i klassen. Det med å "sitte på do" vil vel sannsynligvis gå over snart, så tror ikke jeg hadde gitt henne et ekstra navn for å få slutt på det. Du kan jo risikere at hun fremdeles vil bli kalt "Kari" O. også etter navneendringen (slik som Marte BH). =)
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. november 2010 #12 Skrevet 23. november 2010 Jeg er enig i at barn i småskolealderen har en tendens til å rime på navn. Tror det skjer uansett jeg! Så med mindre dere faktisk ønsker å legge til et navn til hadde jeg ikke gjort det. Selv ble jeg hun som var så lita, datteren min fikk negative bemerkninger ifh toner og alle måtte vente på stakkars mamma..... Tror jeg kan komme på hva de fleste ble kalt altså. Bortsett fra ei som hett Karianne. Kan ikke huske at hun fikk en slik slengvri etter seg.....
Tante Blås Squaw Skrevet 23. november 2010 #13 Skrevet 23. november 2010 Man skal ALDRI endre noe som helst for å tilfredsstille mobbere! Orginalitet ftw! Min datter heter Felizia, selv heter jeg Latoya. Mange vitser kommer gratis med sånne navn, men vi gir f. Felizia har også tre barn i klassen sin med samme fornavn, så det blir jo fornavn pluss første bokstaven i etternavnet, det..men det er ikke noe problem )
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. november 2010 #14 Skrevet 23. november 2010 Karianne på landet, tissa i spannet, osv, osv
Gjest Filifjonka Skrevet 24. november 2010 #15 Skrevet 24. november 2010 Hvis rimingen på navnet er den eneste grunnen til at dere vil bytte navn, så syn jeg dere angriper dette fra helt feil vinkel. Da gir dere plageåndene rett i at det er teit å hete Kari O, og at det er helt greit å lage sårende rim på dette. I stedet bør dere ta dette opp med læreren med en gang, og få henne/ham til å ta fatt i saken, forklare de andre at dette er sårende for datteren din og at de skal slutte.
Løvinna30 Skrevet 24. november 2010 #16 Skrevet 24. november 2010 print ut skjema på skattetaten.no, send inn så har hun et navn til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå