Gå til innhold

Er så drittlei av å rydde! Trenger ditt beste husmortips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes alltid det er så kaotisk hjemme hos oss! Drømmer om et organisert hjem der harmonien råder.. Jeg kan ikke fatte annet enn at det må finnes bedre måter å gjøre ting på enn slik jeg gjør det.

Må legge til at mannen ikke synes det er så ille, og dermed faller det meste på meg. (Greit nok så lenge jeg går hjemme og han jobber.) Føler jeg bruker hver eneste dag til å rydde! Skulle ønske jeg visste hvordan jeg skulle organisere ting slik at den daglige ryddingen kommer på et minimum. så gi meg ditt beste tips, vær så snill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få barna til å hjelpe til å rydde opp etter seg, rydde av frokost, lunsj og middagsbordet.

Ha leker i et rom, soverom eller på lekerommet. De rydder etter de har lekt.

Alle ting skal ha en plass og der skal den bo etter bruk.

I gangen har du en kurv til votter, luer og skjerf. Barna henger opp sine ytterklær og setter skoene på plassen sin. Skole- og barnhagesekker skal på sin plass.

I skap setter du ting i kurver. Eks posemat sammen i en kurv, bakevarer i en annen osv.

I kjølekskapet har du en kurv til pålegg og en til grønnsaker.

På vaskerommet/badet fører du inne samme system. Eks vaskepulver i en kurv osv.

Dette er ting som fungerer for oss i alle fall.

Skrevet

Rydd alt etter hvert, legg tingene der de hører hjemme med det samme. Det gjør alle mann her i huset og her er det aldri rotete. Skittent er det støtt og stadig, der er jeg ikke så nøyen. Vasker og støvsuger en gang i uken.

Skrevet

Noen tips jeg prøver å overholde selv ;)

* Få med deg hele familien på rydding en halvtime hver dag. Sett av et gitt tidspunkt (feks. fra fem til halv seks), hvor alle bidrar med rydding og ordner ting til dagen etter (skolesekker på plass, matbokser tømmes, vaskemaskinen tømmes ol).

Finn på noe kjekt etterpå :)

* OHTO (huskeregel, OTTO) = Only handle things once

Tar du tallerkenen ut av skapet, er det du som rydder den bort når brukt.

Bruker du sokkene, sørger du for å legge dem til vask

* Vasking av gulv/støvtørking ol. gjør vi en gang i uken, en fast dag hvor vi blir enige om hvem som gjør hva på forhånd.

Skrevet

Oi! Denne tråden var jammen nyttig for meg og :D Takk og takk :)

Skrevet

Her var det mange gode tips ja! Hva med de bunkene med ting og tang som samler seg på stuebordet hver dag? De blir jeg aldri kvitt....

Skrevet

Bunkene må gjennomgås hver dag, ting må enten på sin faste plass eller kastes :)

Ikke vanskeligere enn det, jeg rydder stuebordet mens jeg venter på at potetene koker feks :)

Skrevet

FLYlady! (google eller sjekk Facebook-gruppa) :o)

Skrevet

en enkel men lit kjip regel: Gå aldri ut fra et rom før du har kastet et blikk rundt å sett om det er noe som skal tas med, feks, er du på stua og det ligger noe skit på bordet som skulle ha vært der og der, ta det med i farta! :)

Det tipset plukket jeg opp her på dib ..

Skrevet

KAST alt som er ødelagt- jeg har aldri opplevd at ødlagte ting reparerer seg selv, unsett hvor lenge de ligger i skuffen

GI BORT- leker som ikke barna bruker lenger, mindre ting å rydde. Samme gjelder klær og sko.

ORGANISER- alt har sin plass, ha nok kasser/kurver osv. En til lego, en til dukketing, en til utkledningsklær osv. Viktige papirer- settes inn i permer en gang i uken, resten kastes

LUKK ØYNENE- det er en umulig kamp å vinne allikevel, ikke sett for høye krav.

FORDEL- alle har oppgaver- barna som er 4 år må rydde leke sine før de går i seng, mannen har oppgaver som han må gjøre, jeg er selvgående!

Vi har en regel om at huset skal være passe ryddig en gang daglig, da kommer jeg aldri bakpå.

Skrevet

Som de sier over her;

Forlat aldri et rom uten noe i hendene!

Skrevet

Smårot har bestandig vært et problem hjemme hos oss, men de siste månedene har vi klart og holde det ryddig uten og måtte jobbe stumpen av oss.

det første vi måtte gjøre, var og ta en nøye gjennomgang av alt rotet vi hadde samlet, og jeg tror jeg brukte ca to uker hver kveld på å rydde litt og litt i pappesker, skuffer, gamle blader, -ja overalt. Jeg gikk til anskaffelse av nye fine kurver og bokser og alt ble systematisert og en masse ble kastet.

Jeg har bestandig likt pynt og tull på bord og skjenker, og kjøkkenbenken har vært full av div kjøkkenmaskiner, og planter og jeg vet ikke hva. Når jeg så på hjemmet mitt når det var ryddig, så ser det likevel rotete ut pga en masse unødvendigheter som blir stående. Derfor rensket jeg kjøkkenbenkene, der står bare kaffetrakteren og microen, kjøkken- og spisebordet er rensket for vaser og fruktfat og planter. Lekene til ungene har sin vante plass i hver sin boks på rommet deres.

Nå som det er blitt mere "sterilt" hjemme hos oss, så slår det meg hvor enkelt og lettstelt hjemmet er blitt. Og vaskingen tar ikke evigheter lengere fordi man har så mye og rydde og flytte på.

Vi har det til en regel at når vi drar ut gjennom døren, så skal det være ryddig. Lekene skal være på plass og kopper satt inn i oppvaskmaskinen. Skittenklær i skittentøykurven og rene klær i klesskapet.

Og ja, det krever at man rydder litt hver dag, det blir aldri ferie fra den biten når man har familie og unger. Men det å rydde på plass med en gang, er en fin regel. Når vi kler av ungene, henger vi på plass derssene med en gang, skoene i skohyllen, og lue og vanter i skuffen. Når de stelles om kvelden, bretter jeg sammen de klærne som ikke er blitt skitne i løpet av dagen, så får de bruke de samme dagen etter, resten går i skittentøy.

Nå er det nok meg som gjør mest, og de gangene jeg har vært syk og ligget til sengs, så ser det bomba ut her i løpet av tre dager! Så jevnlig rydding er bra!

Skrevet

Samme her, drittlei!

men også veldig sansen for systemer, johooo!

-alle ting har sin egen plass (kjempeviktig!!! saks, skrujern osv...)

-det du aldri finner noen egen plass til har du kanskje ikke bruk for?

-sommerklær/vinterklær ryddes hver sesong

-ta alltid en ryddesjau hver kveld før du legger deg

-rydd kjøkken før du legger deg(hater å våkne til rotete kjøkken!)

-2.etg.hus: legger ting som skal opp i trappa.Bærer alltid på noe når jeg går opp...mannen "ser" det ikke visstnok...

-lag "gjørelister"

-jeg har faktisk egne "sorteringsesker"....sikkert teit, men noen ganger når jeg rydder så slenger jeg alt oppi der.

-roteskuffer er lov, men må sorteres jevnlig

-når ungen koser seg på badet rydder jeg

-når jeg venter på at maten skal koke ferdig rydder jeg der

hm...sikkert masse mer, men kommer ikke på det.

Skrevet

Åh, hørtes deilig ut! Akkurat sånn vil jeg ha det. Kunne absolutt brukt hver kveld i to uker (mer om nødvendig) for å få det slik. Gjorde du alt selv? Får liksom ikke den travle mannen min med på det. (Han gjør seg iallefall fryktelig travel når det er snakk om storrydding.) Jeg har gjort et par store rykk tidligere, men så lenge han ikke skjønner hvor mye arbeid som ligger i det, respekterer han det heller ikke. Ikke i praksis iallefall, for en måned senere er det like ille..

Men takk for fine tips alle sammen! I morgen skal jeg kjøpe en haug nye kurver til allslags skap!

HI

Skrevet

Vi har 2 små esker på trappa, en oppe, en nede. Ting som skal opp eller ned legges inn i esken og vi har utviklet automatisme å sjekke og ta esken med når vi går opp eller ned.

Skittentøy sorteres inn i riktig kurv, vi har stor bad og har 3 stykker stående. På den måten slipper jeg å sortere etter.

En tung regel for oss voksne! Kjøpes et nytt klesplagg må et annet kastes. På den måten flyter klesskapet ikke over lengre.

Ha jevnlig gjennomgang om ting kan kastes. Alt som ikke blir brukt på et år må bort (unntak sesongmessige ting, f.eks. jule- og påskepynt), har aldri opplevd at ting savnes senere.

Blader kastes etter de er blitt lest.

Skrevet

aiai, det der med trappeesker har jeg også drømt om! det skal jeg prøve å innføre, lei av at det flyter i trappa og at gubben ikke "skjønner" når noe skal ned...

Skrevet

Rydd og kast nok til at det er god plass i alle skap! Da er det lettere å legge ting tilbake på plass.

La alle i familien få arbeidsoppgaver. Selv små barn kan rydde.

Her støvsuger 2åringen (ok ikke så nøye, men nok til at det holder med at jeg gjør det 1 gang pr uke, - har hund).

- Vanens makt er stor hos barn. Lær ungene at når man kommer inn, setter man skoene tilbake i skapet, henger opp jakka etc. Etter maten tar alle med seg sin tallerken og setter i vaskemaskina. Vi tømmer den mens en lager frokost.

2åringen er også med å rydder rommet før legge tid. Her en dag lov vi være (jeg var sliten og lei). Hvor på han hopper ut av senga å roper "å mamma se! Masse rot! xxxx fikse" -Det går nok over når den "hjelpsomme alderen" er over, men forhåpentligvis har vi fått inn litt vanne innen den tid.

Skrevet

Hvordan rydde til jul? Jo! Altså: 1. Lag en fil på PC'n din 2. Navngi filen "Rotet i huset" 3. Slett filen 4. Pcen vil da spørre: "ønsker du å slette ROTET I HUSET permanent"? Svar ja! Legg bena på bordet, ta en gløgg og les en bok. Ha en fin førjulstid!

Skrevet

Tipset er jo genialt! Bare at jeg snubler over rotet etter 2 dager...

Skrevet

-Gå aldri tomhendt

-La ting ha faste plasser og legg på plass etter bruk

-Ikke vær redd for å kaste ting/blader/aviser ol.

Skrevet

Har innført masse faste plasser og smarte systemer. Problemet er at samboer tydeligvis er allergisk mot å sette ting på plass. Hvis han bruker saksa ligger den på benken etterpå. Har han laget pasta står pastaboksen midt på kjøkkenbenken i stedet for 5 cm lenger bak der de andre står. Tar han av seg sokkene, ligger de rett på stuegulvet. Det NYTTER IKKE å si ifra. Har grått, har kjefta osv. Det sklir ALLTID ut. Og jeg orker ikke å plukke opp etter han også til evig tid. Når skal ungen liksom lære gode vaner hvis pappa selv roter som en rotekopp?? Blir gal. Hadde det spotless her når pappaen var bortreist og jeg og guttungen var alene.

Skrevet

Haha, her er noen superbra tips fra meg som er en superlat husmor : tøm kattekassa med støvsugeren, la klærne henge på tørkesnoren så lenge som mulig og pell av det du trenger, sop smulene på benken inn i oppvaskmaskinen..

Skrevet

To tørkestativ er tingen; et til tørt tøy og et til vått tøy. Samme med oppvaskmaskin; en til reint og en til skittent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...