Gå til innhold

Jens fortsetter å pøse ut med velferd....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra! Ungdommen trenger å gå skole, jobbe og være i aktivitet

Skrevet

Et håpløst forslag, som jeg håper LO og SV vil sørge for å presse tilbake. Det er tyveri. Men sånn går det når samfunnsøkonomene får for mye å si i utredningsfasen, med sine enkle insentivteorier, hvor logikken i korthet går ut på å sørge for lavest mulig trygder i den tro at det får flere til å komme i arbeid. Til enhver tid står titusener av folk med helseproblemer i kø for å få jobb. Når det samtidig er like mange arbeidsledige som er friske, så er det ikke mye håp for dem med helseproblemer å få tilslaget på sine jobbsøknader. Da hjelper det fint lite å få enda mindre i trygd.

Skrevet

Det har jo egentlig vært slik i praksis i mange år. Selv har jeg fått vite i alle år at jeg er for ung til å få uføretrygd, og derfor kun fikk tidsbegrenset uføretrygd, nå aap. Dette selv om de jo kunne garantere at jeg etter hvert vil få fast trygd når jeg blir eldre, siden det jo er dokumentert at det er varig. Så egentlig er ikke dette noe nytt. Bare sumt at tu ikke finnes mer, for aap er en forferdelig boks å bli satt i for alle i denne situasjonen.

Skrevet

Fram til nå har det ikke vært noe forbud mot å gi folk under 30 varig uførpensjon. At man først skal forsøke seg med kun tidsbegrenset stønad og aktive tiltak (inklusive behandling) i flere år, er ikke kontroversielt. Men blir man alvorlig arbeidsufør i begynnelsen av 20-årene, er det meningsløst å bli en kasteball i systemet og være prisgitt NAVs mer eller mindre inkompetente opplegg i en årrekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...