Gå til innhold

Tilvenning til fast føde


Anbefalte innlegg

Skrevet

vurderer å starte med fast føde i nermeste fremtid, men er fryktelig usikker på hva man skal starte med. baby er 3 1/2 mnd nå. Har lest om avocado, men er det ikke grøt/velling man bør begynne med? Hvis grøt, hvilken grøt? hvor sakte tilvenning til baby på den alderen?Hvis avocado/annen mat, hva moser man den med? har man oppi mme?

 

Ble en del spørsmål, men dette er mitt første barn. Jeg har ingen andre å spørre dette om.. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville anbefalt deg å lage tynn velling i starten siden barnet er så lite:)

 

Da kjøper du maisgrøt (nestlè for eks) som det står 4mnd på, blander inn med morsmelk eller mme, å lager den slik at den blir som tynn grøt, slik at du kan klippe opp en tutt på flaske så hullet blir litt større (ikke for stort). Da får magen en myk start, å du finner fort ut om babyen tåler det nå, eller om du burde vente litt. Med tanke på mageknip osv.

 

Lykke til:)

Skrevet

Jeg ville anbefalt deg å lage tynn velling i starten siden barnet er så lite:)

 

Da kjøper du maisgrøt (nestlè for eks) som det står 4mnd på, blander inn med morsmelk eller mme, å lager den slik at den blir som tynn grøt, slik at du kan klippe opp en tutt på flaske så hullet blir litt større (ikke for stort). Da får magen en myk start, å du finner fort ut om babyen tåler det nå, eller om du burde vente litt. Med tanke på mageknip osv.

 

Lykke til:)

Skrevet

Hvis du vil starte med fast føde allerede nå ved 3 1/2 mnd syns jeg du skal snakke med helsesøster.

 

Man MÅ ikke starte med grøt eller velling. Mange velger å begynne med grønnsaker da de føler dette er bedre for magen til babyen.

Hvis du vil begynne med avocado moser du den fint med gaffel eller stavmikser, i begynnelsen kan det være en fordel at konsistensen er tynn, så da kan du blande i litt mme(hvis det er det barnet er vant til å få.)

Begynn med en ts eller to, og øk gradvis i en ukes tid så du ser om barnet tåler det greit. Hvis barnet ikke viser negativ reaksjon kan du forsøke med andre grønnsaker, f eks potet og gulrot.

Skrevet

Maisgrøten til Nestle produseres ikke lenger. Kun risgrøt fra 4 mnd nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...