Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Hei.. Så jeg er 24 uker gravid. Før sommeren var jeg student, og i sommerferien tok jeg for første gang "ferie" på mange år. På slutten av sommeren ble jeg plutselig dårlig og etter en stund fant vi ut at jeg var gravid. Studiene mine hadde jeg tenkt å utsette et år for å kunne jobbe meg opp litt penger så studieplass hadde jeg ikke.. Nå er det noen måneder senere, og jeg er fremdeles i veldig dårlig form. Kvalmen er blitt bedre, det var det største problemet før, men en kombinasjon av denne her og der og at alt plutselig er blitt kjempetungt gjør det vanskelig for meg å gjøre noe som helst. Jeg merker også at bare en gåtur til butikken gir meg bekkensmerter og sliter meg fullstendig ut. Jeg har gått ned 12 kilo og bare fått tilbake en halv av de på tross av at jeg er så langt på vei, og jeg greier som regel ikke sove lengre enn 4 timer av gangen. Legen og JM vet om plagene mine men vi har jo ikke snakket om sykemelding siden jeg ikke har noe jobb. Sitter jeg godt i det nå? Mannen får utbetalt rundt 15-16,000 i måneden og husleia vår er på 8000. Ikke så mye igjen etter regninger med andre ord. Vi har ikke tv, og betaler kun for strøm og internett. Jeg har vel ikke krav på arbeidsledighetspenger siden jeg ikke har jobbet før i år? Har jeg krav på noe som helst? Vi får jo engangsstødnad, men den skal jo være til mini, og med en overraskelsesbaby i relativ ung alder har vi selvfølgelig ikke noe utstyr fra før av. Får jeg bare tvinge meg ut på arbeidsmarkedet? Tviler sterkt på at noen vil ansette meg nå.. føler meg dum og vet virkelig godt at jeg ikke kunne vært i en værre situasjon når det kommer til timing. Hadde jeg enda vært student hadde vi fått penger fra lånekassa etter barnet kom iallefall, og hadde jeg ikke blitt så dårlig kunne jeg ha arbeidet. Og hadde jeg ikke vært student før sommeren hadde jeg vel også hatt krav på sykepenger om jeg ble dårlig! Uff.. vet ikke hvordan dette skal gå rundt altså.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #3 Skrevet 23. november 2010 Dessverre er du i en vanskelig situasjon. Om du klarer er det jo fint om du kan jobbe fram til permisjonen og spare litt penger, men foreldrepenger får du uansett ikke opptjent på den tiden. Du får kun engangsstønad og barnetrygd etter at barnet er født. Sosialstønad er en mulighet, men mannens inntekt vil også taes med i betraktningen og har dere bil eller penger på bok får dere ingenting.. . En mulighet dere har er at pappaen overtar pemisjonen etter at du har hatt dine obligatoriske 3+6 uker, og at du så går tilbake til studiene. Pappaen får da foreldrepenger ut fra sin inntekt (47 uker med 80% eller 37 uker med 100%). Det stilles krav til din aktivitet, du må enten jobbe minst 75% eller studere på fulltid..
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #4 Skrevet 23. november 2010 Vi må vel vurdere om han skal ta ut permisjonspenger istedet for meg etter den første tiden, selv om det høres veldig slitsomt ut, iallefall når barnet er veldig liten og om jeg fulltidsammer. Men er det situasjonen vi er i, så er det situasjonen vi er i. Jeg har også tenkt litt på å kanskje ta et studieår fra hjemmet, slik at vi i det minste får stipend fra lånekassa. Å klare seg på 16,000 i måneden er lite for en familie på tre. Vi har ikke formue og eier ikke bil eller sparepenger. Begge har studielån, men pappaen er ikke norsk så hans lån tilhører ikke lånekassa (selv om han vurderer å ta en bachelorgrad så snart som mulig her i norge). Men det er ikke noe jeg kan gjøre frem tid fødsel om jeg fortsetter å være syk? Ser jo som sagt ikke for meg at noen kommer til å gidde ansette en person som er såpass gravid, og selv om jeg fikk meg jobb vet jeg rett og slett ikke om jeg greier det. Takker for svar uansett!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #5 Skrevet 23. november 2010 Kanskje vi har mulighet for bostøtte? Jeg prøvde meg på hjemmesidene deres, men det var noen tall de skulle ha jeg ikke visste hva var (sikkert noe med gjeld eller lignende) og da stod det at vi ikke hadde rett på noe, men det synes jeg virker rart altså..
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #6 Skrevet 23. november 2010 har du ikke jobbet før? de ser på det beste året av de 3 siste for dagpenger
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #7 Skrevet 23. november 2010 Jeg var som sagt student fra forrige høst, og hadde en deltidsjobb helt fram til slutten av 2010. Den jobben hadde jeg vel i rundt 2 år. Er ikke helt sikker på om jeg tjente mer enn 226 923 de siste tre årene (var student - jobb - student igjen)... Men hvordan kan jeg være arbeidssøkende om jeg er for syk til arbeid? Kan man bli sykemeldt fra arbeidsøke?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 Sitter vel godt i det, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #9 Skrevet 23. november 2010 Far får ikke fedrekvoten når mor ikke har jobbet som om hun går ut i minst 75% jobb eller 100% studier 6 uker etter fødsel kan far ta ut 37 eller 27 uker med egen opptjening.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #10 Skrevet 23. november 2010 Vi får vel prøve å få ting til å fungere med engangsstøtnaden og så får jeg vel prøve å finne meg jobb så raskt som mulig etter fødsel..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå