Gå til innhold

Vending av setebaby - reulterer i fødsel? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei sta tulle i seteleie som i følge legen er både stor og har det veldig trangt han mente snuing var eneste mulighet for normal fødsel siden hun ikke har vært rett vei siden uke 18 og var ikke mulig å dytte på engang på kontroll. Er bare 32/33 uker. Har jo forstått at det er ca 50/50 som er vellykket av snuingene. Legen sa at det var stor risiko for at fødselen starter under snuing er det noen som har erfart at snuing har satt i gang fødsel?

Jeg gruer meg litt for at det skal ende med akutt ks eller være sykt vondt eller enda verre livmorruptur ettersom jeg har et ks arr.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Det vet jeg ingenting om, men er veldig interessert i å få vite, siden jeg er i samme situasjon selv! 33+5 nå, og jm var tvilsom til at han kom til å snu seg på egenhånd. Legene sier bare at vi må vente og se, men skal til kontroll om en stund for å se/evt vurdere fødselsmetode. Har også hørt at det er ca 50% av snuingene som er vellykket, men også at det er oppimot 25% som snur seg tilbake igjen. Når er det du skal på snuing evt?

Skrevet

Skal på ny legekontroll neste fredag og da skulle legen ring/sende henvisning til føden han regnet med at det skulle bli snuing en gang mellom uke 34 og 37. Det er ikke lett å få svar enten blir man avfeid med at de snur seg selv eller så får man ikke svar..... Rart at de ikke har henvis deg da eller i det minste sagt noe om det.

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

På sykehuset her bryr de seg ikke noe om seteleie før uke 37, de mener babyer flest snur seg innen den tid. Så jeg og blir litt avfeid når jeg spør om det på kontroller.

Men hvis han ikke har snudd seg på neste jordmorkontroll (torsdag) så lurer jeg på om jeg skal mase litt på en samtale tidligere. Er litt plagsomt å bare gå sånn og lure.

Det er jo endel som prøver akupunktur for å snu babyen også, men vet ikke hvor suksessfullt det er?

Skrevet

Jeg var på sykehuset for en uke siden og fikk gjennomført en vellykket vending av min lille som lå i seteleie. Ny kontroll denne uke viste at den fremdeles lå fint i hodeleie etter vendingen :)

På sykehuset sa de at de aldri forsøkte vending før tidligst uke 37 og at det var ytterst sjelden at vendingsforsøket resulterte i fødsel. Men det kunne oppstå komplikasjoner og nettopp derfor utføres forsøket på fødeavdelingen der en har tilgjengelig det en eventuelt skulle behøve.

Rart at legen sier det er stor risiko for at fødsel kan starte, de hadde omtrent aldri opplevd det på SUS.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...