Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart suboptimalt, men likevel å foretrekke for at de blir gravide uten at foreldrene vet det ...

Jeg syntes ikke tallene var spesielt sjokkerende, heller. 179 jenter over fire årskull i Oslo i fjor, liksom. Selvfølgelig er det minst 179 jenter i den alderen som er seksuelt aktive, og da er det jo en god ting at de i det minste bruker prevensjon.

Skrevet

Jeg tenker at det var veldig ungt, men det er bedre enn en haug med uønskede graviditeter. Hadde foreldrene fått beskjed ville de aldri i verden ha turt å skaffe denne prevensjonen, men jeg tror ikke de dermed ville unngått ¨å ha sex.

Skrevet

Veldig mye bedre at de får P-piller enn at de blir gravide. Mange foreldre takler ikke at jentene blir seksuelt aktive. Da er det i hvertfal bra de får prevansjon. Jeg håper bare det ikke fører til at for mange av dem føler det som et ekstra press for å ha sextidlig og at de bruker kondom i tillegg.

Skrevet

At jenter på 12 har sex er sykt. Men at de bruker bekyttelse er iaf bra :)

Skrevet

Klart er det bra at de som er aktive får prevensjon, men ærlig talt synes jeg 12 åringer burde drive på med andre ting enn "voksenting"...

Skrevet

Jeg lurer på hvor mye info p-pillebrukere har fått med seg ang pillene sine.

Faren for blodpropp og hjerneslag øker når man bruker p-piller.

Jeg fraråder datteren min å kjøre i seg den dritten, og reklamerer vilt for kondom istedet.

Skrevet

Problemet med kondom er at den må brukes hver gang og riktig. Faren for å gjøre feil er stor. Det er desverre litt for mange unge jenter som blir gravide etter å ha satset på bare kondom.

Skrevet

Det beste er selvfølgelig at foreldrene kan hjelpe dem med å forstå p-pillene, hvordan de skal brukes og mulige bivirkninger og passe på at blodtrykk og sånt blir sjekket ordentlig. Men for disse jentene er nok ikke det å be mor bli med til legen et alternativ. Så da må jeg si at det er bedre at de tar p-piller enn at de blir gravide.

Jeg synes forresten heller ikke at det var avskrekkende mange.

Skrevet

Derfor må man lære fjortisene sine å bruke kondomer riktig.

En bekjent av meg fikk blodpropp i tjueårene og var nær å dø. Hun har 6 mnd av livet sitt hun ikke husker noe som helst fra som følge av blodproppen. Det viste seg at hun er blant dem som er disponibel for blodpropp, og p-pillene utløste det.

Jeg skjønner at en fjortenåring som har erstattet vett med hormoner og bare vil pule ikke tenker på blodpropp eller hjerneslag, sånt skjer jo bare gamliser.

Og p-piller og kreftfare? Det er ikke engang ferdigforsket på. Don't get me started.

Jeg heier vilt på enhver form for prevansjon som ikke innebærer å dytte seg full av syntetiske hormoner.

Skrevet

Problemet er vel heller at du som mor ikke kan vite noe om hva slags kunnskap guttene har om kondombruk. Kjenner selv mor til en kjekk og grei 16-åring som ble far fordi han "bare skulle pule littegranne uten" ... joda.

Skrevet

Jeg er av genrasjonen som begynnte å få p-piller gratis. Jeg starta på de i en alder av 12,5-13år. Brukte kondom samtidig under samleie, var da "dobbelt" beskytta! Fikk dem av helsesøster på skolen da jeg var veldig plaget med menssmerter å hadde fått meg kjærest.

Takk å pris for at jeg fikk p-piller sier nå jeg. Hadde vel endt opp som gravid 14åring hvis ikke. Helsesøster sjekket bt ved hver gang jeg var innom å fikk fornyet resepten der.

Skrevet

Jeg begynte og på ppiller i en alder av 12-13 år. Hadde ikke sex før i en alder av 17 år allikavel :)

Kondomer fantes i et skap i gangen, der var det bare å ta.

Jeg fikk ingen seksualundervisning i skolen, mamma tok seg av det.

Så bedre føre var sier jeg. Enten ppiller eller kondomer :)

Skrevet

Jeg syns det er litt skummelt at p-piller blir brukt som prevansjon når en sansynligvis ikke har en fast partner. Jeg ville mye heller at dattera mi skulle blitt gravid enn å fått en skummel kjønnssykdom. Håper de som gir ut p-pillene opplyser om at p-piller kun beskytter mot graviditet. Da i ca. 70-80 % beskyttelse om man skal tro alle som har blitt gravide på p-piller, og selvfølgelig fulgt pakningsvedlegget til punkt og prikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...