Gå til innhold

Meldekort, NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Jeg har ikke fått støtte fra NAV for en periode etter at jeg ikke leverte meldekort. Det er krise.

Grunnen til at jeg ikke leverte meldekort er at jeg er syk, og var for nedbrutt den perioden til i det hele tatt å tenke på å melde noe som helst.

Økonomisk er det helt krise.

Kjenner noen av dere noe som helst smutthull for å få pengene, eller må jeg fortsette å leve på kredittkortgjeld forskjøvet fremover i tid til jeg evt. blir frisk? Jeg orker snart ikke mer. Jeg har lyst til å ta livet av meg, heller enn å møte lovboken hos NAV. Jeg klarer ikke dette. Hva gjør jeg? Til og med å få sendt et meldekort i tide er et problem. Hva skal jeg overhode leve for? Faen. Jeg tar med meg ei hagle og sprenger hodet mitt foran saksbehandleren min snart. Helvetes lovbøker og null menneskelig forståelse. Jeg klarer ikke dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok levere meldekort, men jeg tror man kan få disp. fra dette om man søker.

Ring NAV i morgen og sett opp et møte. De kan gi deg et bedre svar enn synsing fra oss på nett (om ikke Pila dukker opp - hun vet det meste)

Skrevet

Jeg orker ikke. Det er så forbannet nedverdigende. Jeg vil heller begå selvmord, tror jeg. Jeg er seriøst ikke sikker på om jeg orker å leve, og dette er bare nok en spiker i kista, rett før jul.

Skrevet

Om du klarer å skrive innlegg her, klarer du sende meldekort ...

Om du har krav på penger fordi du ikke klarte å sende meldekort vet jeg ikke, du får ta en prat med legen din som sikkert vet litt om hvordan du har det. Det nytter nok ikke å komme på nav og si du er for syk til å sende meldekort uten å ha noen form for erklæring fra lege eller psykolog. Det er jo uansett ingen annen utvei enn å bestille time hos nav etter eventuelt å ha snakket med legen for å få i gang dagpengene dine igjen.

Skrevet

Jeg har forresten skrevet e-mail til saksbehandleren, og spurt om det er noe jeg kan gjøre, men hun har ikke svart.

Skrevet

Hvis legen din kan bekrefte at du var for syk til å kunne sende meldekort, så har du rett på tilbakebetaling, men da må du som sagt dokumentere dette overfor NAV

Skrevet

Pengene du har mistet har du mistet for alltid. Men fremover kan du nok klare å få dispensasjon. Det vil da si at din saksbehandler sender meldekortet for deg, sånn at du ikke må det. Men da skal du ha en god begrunnelse fra legen din. Min saksbehandler sa at det er meget strengt rundt det, og at de aller helst ikke gir dispensasjon før klienten er fysisk ute av stand til å levere meldekort på grunn av innleggelse eller to brukkne armer. Jeg er sikker på at de alikevel kan gi deg det i noen uker, om du får legen til å skrive at det er nødvendig. Det er ufattelig tungt å klare seg i NAV systemet, og jeg har faktisk valgt å gi opp. Jeg lar meg forsørge av samboer, på tross av mine rettigheter. Jeg synes du skal ta kontakt med legen din for å få hjelp med dette, og vær helt ærlig om hvordan du har det. Lykke til.

Skrevet

Hvis dette stemmer, så kan jeg dokumentere det, ja.

Til deg over her som sier at dersom jeg er frisk nok til å skrive her IDAG så burde jeg også vært frisk nok for 2 uker siden til å sende meldekort, så suger logikken din.

Skrevet

Nei, det skrev jeg ikke. Jeg skriver at du kan sende meldekort nå siden du kan skrive innlegg.

Skrevet

Jeg klarer ikke, tror jeg. Jeg hadde ikke engang internett-tilgang i perioden jeg skulle meldt fra om, så jeg måtte dradd til NAV eller en internettkafe for å ha sendt kortet, mens jeg bare lå i sengen hele to ukene uten å kunne tenke mat engang, og nå, når jeg fungerer sånn ca igjen, så må jeg tåle straffen i form av kaos på alle fronter, ikke bare i forhold til økonomi, men også masse rot overalt, unger som er fra seg etter at mamma "forsvant" og gud vet hva. Jeg burde bare forblitt psykotisk. Hadde vært mindre stressende å se slanger kravle opp over beina enn å takle dette. Vi har ikke penger fremover. Jeg forstår ikke. Det er helt ufattelig at jeg skal straffes dobbelt. Jeg klarer virkelig ikke dette.

Dere ser et menneske rakne akkurat nå, jeg skjønner det, så sorry. For all del, ikke bli syke. Man må ha stålhelse om man skal orke å komme gjennom NAV. Faen, hvor finner jeg 10.000 kroner for å betale husleien denne måneden? Jeg klarer ikke mer. Jeg klarer ikke mer. Jeg klarer ikke mer.

Skrevet

Jeg klarer ikke, tror jeg. Jeg hadde ikke engang internett-tilgang i perioden jeg skulle meldt fra om, så jeg måtte dradd til NAV eller en internettkafe for å ha sendt kortet, mens jeg bare lå i sengen hele to ukene uten å kunne tenke mat engang, og nå, når jeg fungerer sånn ca igjen, så må jeg tåle straffen i form av kaos på alle fronter, ikke bare i forhold til økonomi, men også masse rot overalt, unger som er fra seg etter at mamma "forsvant" og gud vet hva. Jeg burde bare forblitt psykotisk. Hadde vært mindre stressende å se slanger kravle opp over beina enn å takle dette. Vi har ikke penger fremover. Jeg forstår ikke. Det er helt ufattelig at jeg skal straffes dobbelt. Jeg klarer virkelig ikke dette.

Dere ser et menneske rakne akkurat nå, jeg skjønner det, så sorry. For all del, ikke bli syke. Man må ha stålhelse om man skal orke å komme gjennom NAV. Faen, hvor finner jeg 10.000 kroner for å betale husleien denne måneden? Jeg klarer ikke mer. Jeg klarer ikke mer. Jeg klarer ikke mer.

Skrevet

Skrevet

Kjære deg,har du ingen som kan hjelpe deg i den vanskelige tiden? En venn som kan trå til og være deg litt for deg? Anbefaler deg også å komme deg til fastlegen og få den hjelpen du har krav på via helsevesenet,de kan også hjelpe deg ang Nav.

Ønsker deg god bedring,håper alt ordner seg for deg. Du skal ikke trenge å sitte med alt dette alene,lykke til.

Skrevet

Og en tur på sosialkontoret, du har sikkert rett på noe fra de, særlig mtp at det er barn innvolvert

Skrevet

Men skulle du hatt støtte fra Nav på den måten da?

Det høres jo ut som om du skulle hatt sykepenger i stedet for dagpenger.

Kan du ikke ta deg en snakk med legen din og høre med henne om muligheten for tilbakedatert sykemelding?

Tror det vil være enklere enn å klare å få for manglende meldekort.

Jeg har ikke vært innen for Nav systemet etter at de innførte arbeidsavklaringspenger, så jeg er ikke helt kjent med den biten av systemet.

Men da jeg ble innlagt akutt på sykehus for et par år siden og ikke hadde mulighet til å få sendt meldekort, så ordnet fastlegen min opp med sykemelding for den akutelle perioden. Hun skrev også også bekreftelse til NAV på at jeg hadde vært syk og ikke hatt mulighet til å sende meldekort slik at jeg slapp å søke dagpenger på nytt. De godtok papirene fra legen min og tok meg tilbake "i systemet" uten noen flere dikkedarrer.

Skrevet

Jeg har sykepenger i form av arbeidsavklaringspenger, og da må man sende meldekort. Sukk. Jeg har legeerklæring hele tiden, så det har tydeligvis ingenting å si at man er syk. Og ja, jeg har vært psykotisk, så meldekort har ikke vært på menyen. Jeg har sittet i en hule langt inni meg selv, og observert meg selv mens jeg har kjempet mot trær som har grodd inn i stuen min og slanger som har eglet seg oppover bena mina. Virkelig ikke meldekort som har vært fokus. Kun det å komme seg tilbake i en virkelighet der jeg IKKE ser drømmene mine samtidig som jeg er våken. Ikke moro. Ikke moro. Ikke moro. Jeg er så sliten. Jeg burde sikkert snakke med legen igjen og forklare hvor ille det er, men jeg er redd for å fortelle. Redd for at jeg ikke noensinne får en ny jobb, hvis dette kommer ut. Redd for at jeg skal miste barna. Redd for veldig, veldig mye. Jeg klarer meg veldig bra når jeg ikke mister kontrollen som den uken jeg glemte meldekort, men jeg er så redd for at livet mitt skal tas fra meg også. Barna er livet mitt. Jeg tror rett og slett jeg tjener mest på å ikke fortelle til noen hvorfor jeg ikke kunne sende meldekort. De kunne tro jeg ikke klarer å ta meg av barna mine, og det klarer jeg. Hvis jeg hadde vært i tvil ville jeg ikke gjort det. Jeg har en mann som tak barna de to ukene jeg var syk, mens jeg dro på hytta. Jeg vet jeg høres rar ut, men jeg forsøker faktisk bare å være sterk, og jeg stoler ikke på det offentlige.

Jeg er så sliten.

Skrevet

Jeg har da selvsagt sendt meldekort. Men jeg får ikke penger for den perioden, siden jeg sendte for sendt. Det er sånn reglene er.

Skrevet

Vet du.... Du kan bare ikke gi opp nå!

Som du sier, barna er livet ditt.

Og hvis du snur på det: du er barna dines liv!

Hvis du ikke ber om hjelp nå, vil situasjonen din bare bli værre.

Jeg synes det aller første du bør gjøre, er å kontakte legen din. Håper du har en lege som det går an å snakke med!!!

Hos legen bør du fortelle ALT.

Om psykosene du har vært/er inne i, om angsten du har for å mise barna, om hvordan du tenker at det beste kanskje er å dø. Alt!

Det er helt tydelig at du trenger hjelp nå.

Du har kanskje fått hjelp for lignende tidligere?

Om du synes det er vanskelig å selv ringe legen, kanskje du har en nær venn/venninne som kan hjelpe deg å ta kontakten?

Uansett hvilken måte, gjør det!

Gjør det nå!

Skrevet

Veldig enkel løsning : gi mannen alle passord og skriftlig tillatelse/fullmakt til å sende meldekort om du pga sykdom er ute av stand til å gjøre det...

Jeg sendte for mammaen min når hun var i utlandet for en stund siden (ja, hun hadde tillatelse fra nav..)

Skrevet

12:31 : Hadde HI hatt en mann som ville sikkert denne mannen hatt en inntekt og da ville kanskje ikke problemt vært så stort.....

Skrevet

om ikke HI har en mann så lurer jeg på hvem som har passet barna mens hun har psykoser og sett slanger osv. Den personen burde jo da få en form for fullmakt om det fungerer slikt.

HI, har du ikke fått noe tilbud om å bli lagt inn? Soverommet er ikke noe sted å kjempe mot psykose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...