Gå til innhold

Hvor mange tenner skal hun egentlig ha/få???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille søte er 18 mnd. Hun har, frem til i dag; hatt 16 tenner. 4 fortenner, 4 "vedsidenav"tenner, 4 hjørnetenner og 4 jeksler. Nå derimot, har hun fått enda ei tann, mellom ene fortanna og ene "vedsidenav"-tanna.... *hjelp* Hun har hele tiden hatt et stort mellomrom mellom de to tennene, så det passer godt med en ny tann der, men....sukk... hun har jo fått alle som hun skal ha! ( +èn til!!!) Hvor normalt/unormalt er dette da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min nevø på 12 mnd har ca... 20 tenner tror jeg. Så det er nok veldig individuelt.

Skrevet

Hun skal få totalt 20 tenner før hun har noen års pause og så får flere jeksler, men en tann mellom fortennene og tanna ved siden av høres rart ut. Det hun "mangler" nå er 4 jeksler. Jeg ville tatt kontakt med tannlegen og hørt om det er noe som bør sjekkes, for det kan jo bli et plassproblem på sikt hvis hun har en tann mer enn det som er vanlig... Jeg tipper det ikke blir gjort noe med det nå og at det evt går seg til hvis hun kun har en melketann til over så den faller ut av seg selv eller at hun må trekke en tann og så få regulering (mulig hun må det uansett for at det skal gå seg til).

Skrevet

Greit nok at det er individuelt, men poenget her er at hun skal ikke ha flere tenner akkurat der. Jeksler ja, men ikke flere der fremme, hvis du forstår.... :))

Skrevet

Sikker på at ikkje hjørnetennene manglar og at du har tatt 1-årsjekslane for å vere hjørnetenner? Dei kan vere ganske spisse.

Vanleg rekkefølge:

* to fortenner nede, så oppe (4)

* to ved-sida-av-tenner nede, så oppe (8)

* 1-årsjekslar (12)

* hjørnetenner (16)

* 2-årsjekslar (20)

Det er altså det mest vanlege at hjørnetennene lar vente på seg, så det er eit mellomrom mellom dei 8 fremste tennene og jekslane.

2-årsjekslane kjem som regel ein gong mellom 20 og 30 mnd visstnok. Eldste vår var nærare 3, lille var beint 2 då dei kom.

Skrevet

Ja, jeg tror jeg må innom og nevne det! Det har jo hele tiden sett ut som hun manglet en tann der, men som sagt, hun har jo fått de hun skal ha..... hehe....håper bare ikke det kommer dobbelt opp!

Skrevet

Nei, det er nok ikke de.... Og om det hadde vært de, så har de kommet opp på helt feil plass! -merkelige greier....

Skrevet

Men ho har jo ikkje fått alle ho skal få om ho berre har 16 tenner. Det er jo totalt 20 melketenner som skal opp i løpet av dei første 2-3 åra.

Skrevet

Leste deg nok litt fort her i stad... Den nye tanna er altså mellom tann 1 og 2 (om du teller frå midt framme)? Veldig snodig! Det ville eg nok latt ein tannpleiar ta ein titt på, sjølv om ho skal ha fleire tenner totalt :o)

Skrevet

Riktig! ;)) Kanskje litt dårlig forklart..... Ja, det er kjemperart! Skal snakke med en tannpleier. Sikkert ikke en stor sak, men er nysgjerrig merker jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...