Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Ser flere her inne sier det er et must med bilsete uansett om man har bil eller ikke, hvorfor det egentlig?? Jeg krangler fælt med hodet mitt på om jeg skal ha bilsete eller ikke, og som regel faller jeg ut på at det trenger jeg ikke sånn egentlig. Jeg har ikke bil, når jeg leier bil kan jeg leie med bilsete, skal jeg ta taxi bestiller jeg en som har bilsete og jeg har ikke venner som har bil heller...så hvorfor er det et sånt et must egentlig??
magica fra tryll Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Nei, det er jo ikke et must om du ikke kjører bil, eller har for vane å sitte på med noen som ikke har bilsete??
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Det er opp til hver enkelt det der. Du må nesten føle på ditt eget behov, det er jo ikke noe poeng i å kjøpe et bilsete du ikke kommer til å få bruk for Tror mange synes det er kjekt å ha hvis du f.eks har for vane å kjøre sammen med andre til steder dere skal, siden det ikke kan forventes at de skal stille med barnesete. Men hvis du vanligvis tar bussen, eller som du sier taxi/bil som kan bestilles med barnesete, så er det jo ikke noe problem Uansett, hvis behovet skulle melde seg senere så er det jo ingenting i veien for å gå til innkjøp av bilsete da
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Er nok greit å ha hvis du plutselig må til legen og må ha taxi og ta med ungen f eks. Jeg hadde kjøpt et billig barnesete man bare fester med belte.
TiNi88 Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Broren min og samboeren hadde ett de fikk gratis. Om du er heldig å får ett gammelt ett eller får et kjempebillig er det greit å ha. Her i byen er det ikke så lett å få tak i en drosje med barnesete. Jeg har bilsete de hadde, for de tenkte å kaste det. Det er helt ok, men ikke så veldig pent. Vi har kjøpt nytt så jeg skal gi bort det gamle om du har mulighet til å hente det i Trondheim
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 Personlig syntes jeg ett nytt bilsete er en billig sikkerhet uansett om man har bil eller ei. Aner aldri når en plutselig må kjøre bil. Da uten bilsete er jo helt tragisk. Har sett foreldre som ikke bruker bilsete og de burde fått en real straff. Brukt bilsete har jeg heller ingen empati att noen kjøper. Ett bilsete burde ikke være mer enn 4 år og burde komme fra butikken. Jeg skal helt klar kjøpe nytt babybilsete til min baby i magen nå da det vi har er over 4 år. Att grunnen til folk er att de ikke har penger er jo tragisk. Skaffe seg unger uten ha penger ta vare på de er jo bare trist.
Makko med to små gutter Skrevet 23. november 2010 #7 Skrevet 23. november 2010 Vel jeg har bestilt taxi med baby sete flere ganger, har kommet biler med både beltestol og bilpute! Ene som kom med beltestol prøvde til og med å kreve betaling fordi han mente at en så stor baby kunne sitte i et slikt sete! - gutten var da 7mnd!
mamma til lillingen Skrevet 23. november 2010 #8 Skrevet 23. november 2010 Fra Trygg Trafikk: "I følge norsk lov er det påbudt å sikre barn i bil i godkjent barnesikringsutstyr til barnet er 135 cm høyt." - så om du skal ha barnet med i hvilken som helst bil, så må du ha sete uansett. Man vet jo aldri hvilken stand det er på bilstolene som taxisentralene har, vet ikke om jeg ville tatt den risken. Jeg hadde nok kjøpt bilstol uansett.
Nea og juniors mamma Skrevet 24. november 2010 #9 Skrevet 24. november 2010 Tenkte jeg skulle skrive litt om min erfaring med taxi og bilsete som ble bestilt ved forhåndsbestilling de gangene det har vært aktuelt. Aldri har jeg kunne sitte jenta vår i en bilstol som sjåføren kunne feste, måtte gjøre det selv da det var for "komplisert" for sjåføren....greit nok da jeg i hvertfall hadde vissheten om at det ble gjort riktig. Flere ganger har setet vært gammelt og veldig slitt, usikker på hvor sikkert det ville hvert i en kollisjon. Ellers så har jeg opplevd at det ikke hadde riktig størrelse til barnet, veldig ofte for lite. Kommenterer alltid alle feilene, men sjåførene bare trekker på skuldrene og kommer garantert ikke til å gjøre noe med det. Så det spørs egentlig hvor ofte du er på biltur, taxi eller via andre. Jeg tenker i hvertfall det er en god investering å sikre barnet mitt med et ordentlig sete, men det må du selv bestemme. Hadde selv ikke hatt samvittighet selv til å gamble med sikkerheten til barnet mitt.
tigergutt<3 Skrevet 24. november 2010 #10 Skrevet 24. november 2010 Hva med buss kjøring? I flere og flere nye busser som går i lengre strekninger så er det setebelte i alle seter. Og da er reglene klare også her. Alle passasjerer skal sikres med belte der dette finnes. Selv kjører vi mye bil og lite buss men de gangene jeg reiser langt med buss så er barna i sete. En stol som har vært ute for en kollisjon eller en hard smell skal kondemmeres og ikke brukes igjen pga usikkerhet rundt sikkerheten. Dette er ingen garanti hvis man kjøper brukte seter eller bare bruker de som har ligget i taxien i mange år. Og som ei skriver oppe her. Et sete skal ikke brukes i mer enn 4 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå