Gå til innhold

første legebesøk


G85

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er 5uker gravid for første gang, og ringte i dag legen for å høre om når jeg burde komme til første kontroll.

De ville ikke ha meg inn før jeg er i uke12. det blir i januar.

Synes det var lovlig seint, vet at flere av mine venninner var på sin første UL i uke 13.. Flere som har skal inn så sent første gangen? er det normalt? er litt redd siden dette er første gangen jeg er gravid, ville gjøre alt rett ;) jeg har heller aldri vært på GU, så jeg vet jo faktisk ikke om alt er som det skal være der nede ...? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er så dumt at det er rådet som blir gitt til førstegangs!! For det første, det spørs litt hvor du bor, men i Osloområdet lønner det seg absolutt å søke fødeplass så fort som mulig...venter du til uke 12 risikerer du å ende i Fredrikstad.. Ring igjen, og bestill en time så fort som mulig, bare for å få hjulene i gang :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. takk..

Bor i trondheim, så her er det ikke så mye å velge i mellom..

Bortsett fra at jeg blir fort sliten, og er "støl" i magen så har jeg liksom ikke noen gravidsymptomer heller..så bli litt usikker og litt redd for alt ;) men da tenker jeg at jeg ringer igjen i mårra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i trondheim, og fikk høre av legen at jeg ikke fikk første svangerskapskontroll før etter uke 12. Jeg skal ut å reise, og blir borte ganske lenge, derfor skal jeg til samtale med legen før jeg reiser. Skal levere urinprøve med det samme. Har også bestemt meg for at jeg skal ringe en privat klinikk for å få ultralyd før jeg reiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene syntes jeg alltid tar det så sent. Sist ringte jeg heller jordmoren på helsestasjonen hvor jeg bor og fikk time med engang ;) Er ikke mye de gjør da, bare urin prøve og søker sykehus plass og sånn. Men greit og liksom få det bekreftet tidlig enn og vente til uke 12 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å ha første kontroll mellom uke 8-12, og overhodet ikke noe poeng å få "bekreftet" graviditeten. De testene du tar hjemme er akkurat like sikre som de de tar på legekontoret.... Det kan være lurt å stikke innom legekontoret dog og be om å få den boka som alle får om svangerskapet... Mange blir også skuffet over første kontroll - det eneste som gjøres er urinprøve, blodtrykk måles, helsekort for gravide fylles ut, blodprøver taes og man henvises til vanlig ul... Det er ikke vanlig å ta graviditetsteste eller på noen annen måte"bekrefte" at man er gravid, de aller aller fleste venter med å lytte etter hjertelyd til etter uke 16.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er gravid for første gang, er det jo kjempemye man lurer på. Og det er veldig lenge å vente til uke 12.

Så jeg ville ringt helsestasjonen og spurt om du kunne få time hos jordmor litt før fordi det er en del ting du lurer på. De pleier å være litt greiere sånn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt normalt å få time først da.

 

Jeg skal til min første jordmor time/lege og ultralyd 6.Desember.

Da er jeg 10+5 uker på vei.

 

Skal ta alle mine kontroller på sykehuset,men det har sine grunner til at jeg fikk litt tidligere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...