Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Vi er på ferie og toåringen vår bet meg (for første gang) i armen så jeg ble hoven og fikk blåmerker. Umiddelbar reaksjon var at jeg bar henne rett i reisesengen på soverommet forklarte henne at dette ikke er lov. Ikke noe lesing eller synging på sengen i dag! Hun vet at det ikke er lov da vi har snakket mye om det hjemme og i barnehagen! Hvordan hadde dere reagert på dette? Burde jeg ha reagert annerledes? Råd taes imot med glede!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Jeg aner ikke jeg. Håper noen har svar til deg, for jeg har enda ikke kommet i den situasjonen selv. Kan bare si at da jeg var lita og min søster beit meg så beit jeg igjen. hehe 7 års aldersforskjell....neppe det mest pedagogiske, men det fungerte! Ikke at jeg anbefaler deg det da... mener bare å si at det sannelig ikke er lett å reagere riktig der og da, spesielt hvis man får kjempevondt.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Sliter hun med å komme igang med språket ? Jeg jobbet en stund i barnehage, og der hadde vi en liten jente som hadde store problemer med biting. Problemet var at hun kunne språket, forsto alt, men klarte ikke å få ut språket selv.. Så hun ble så enormt frustrert at hun endte opp med å bite, fordi hun ikke klarte å si det hun ville.. Når hun først kom igang, snakket hun rent på utrolig kort tid =P
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Jeg hadde vel dratt til meg armen på en heftig måte og brølt AU til ungen før jeg hadde satt henne hardt i en stol eller liknede og sakt"Det er ikke lov å bite!". Jeg ville vist at jeg var sint, men ikke latt henne sitte mer enn 2 minutter eller noe slikt før jeg hadde tatt henne på fanget og forklart tydelig at det gjorde vondt men at jeg var forferdelig glad i henne. Kveldsstunnen er "hellig" her. Det skulle mye mer til før jeg hadde tatt vekk den.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #5 Skrevet 22. november 2010 Eh...ville i alle fall ikke reagert så voldsomt som 21:07, da skremmer du jo livet av ungen. Sønnen vår begynte å bite da han var drøyt 2 år (han pratet forøvrig veldig godt, så hadde ikke noe med språk å gjøre), men etter 2 ganger i time out, har han faktisk aldri bitt igjen.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 Hos oss hjalp det bedre å si med rolig men streng stemme; au, det gjør vondt, det må du ikke gjøre, for å så å avlede eller rolig flytte seg fra situasjonen. Jeg følte at hvis vi begynte med timeout eller "straff" i den alderen så ble det for mye oppmerksomhet rundt det og gjerne at han gjorde det igjen for å få samme oppmerksomhet.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 så små barn kan bite av fustrasjon, pga språk, etc og glede til og med. det er individuelt for hvert barn. noen fordi de blir ivrige og vet ikke hvordan de skal vise det på andre måter. ofte må en del barn gjennom bite perioder, noe som ikke er helt unormalt. enten biter, slår, dytter eller lugger barn i perioder. det som er vikitig er at dere prøver å stoppe adferden før den skjer, altså prøve å avlede. etterhvert ser du som regel når i hvilke situasjoner barnet biter i. prøv ¨å se om det er et mønster. snakk gjerne med barnehagen om det hvis det blir et stort problem hjemme. men vær konsekvente og si at det ikke er greit å bite. få barnet til å forstå så godt det går at det gjør vondt. en skal ikke kjefte for mye på så små barn, men et tydelig kroppsspråk kommer du langt med. masse lykketil
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Signerer 21:28. Det holder å vise at det er vondt og at det ikke er noe du liker, for eksempel ved å skyve barnet litt vekk. Det går seg til når barnet får et språk og kan uttrykke seg på andre måter Eller er hun allerede veldig flink til å snakke? Hilsen mamma til en treåring som ikke biter lengre
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Takk for alle svar! Jeg ble veldig overrasket over at hun plutselig bet. Det var ingenting som skulle tilsi at noe var galt. Vi satt på terassen og så på barneunderholdning, så alt var jo bare fryd. Hun har også hatt en super dag med masse bading og leking i lekeparken. Fikk en liten aha her nå når en av dere skrev av det kanskje var for å uttrykke følelser. I forhold til språk har hun vært tidlig ute, men det er kanskje ikke lett å sette ord på alle nye inntrykk som er kommet i løpet av denne ferien. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på før det ble nevnt nå. Jeg ser at jeg kanskje var litt streng og burde kanskje bare vist henne at det gjorde vondt istedet for å sette henne rett i senga, men jeg ble bare så satt ut der og da. Oppdragelse i praksis er vanskligere enn jeg trodde... Satser på en bedre dag i morgen og at det ikke gjentar seg! God natt fra varme strøk! HI
Anonym bruker Skrevet 23. november 2010 #10 Skrevet 23. november 2010 Da jeg var liten bet jeg mamma. Hun bet tilbake. Jeg så rart på henne og bet aldri igjen. Men da var jeg baby da. Ikke så gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå