Marit82 Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 For det første overlevde vi å bli født av mødre som røkte og/eller drakk mens de var gravide med oss og levde i hus fulle av asbestmateriale. De brukte aspirin, spiste muggost, rå eggeprodukter, mengder av bacon og fet mat - for ikke å snakke om mat tilsatt alskens farge- og tilsetningsstoffer, tunfisk rett ut av boksen og vi ble ikke testet for diabetes eller alvorlige kreftsykdommer. Etter det marerittet ble barnesengene og trillevognene dekket med alskens blyholdige stoffer i pastellfarger. Det fantes ingen barnesikringer på medisinboksene eller på farlige vaskemidler eller barnelås på skap og skuffer. Når vi syklet på syklene våre hadde vi ingen hjelm eller sykkelsko på - for ikke å snakke om den risikoen vi tok ved all haikingen med fremmede... Som barn satt vi i biler uten sikkerhetsbelter eller airbag. Og allerhelst lå vi i hattehylla. Vi drakk vann fra hageslangen og IKKE fra flasker kjøpt på butikken. Take-away food var begrenset til pølse & chips, eller pølse og brød. Ingen Pizza Hut, McDonalds, Tacos, Baguetter eller Kebab. Enda butikkene stengte klokka 5 på ettermiddagen og var stengt i helgene. På en eller annen måte var det ingen som sultet ihjel på grunn av det. Vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble dødssyk av det. Vi kunne finne på å samle inn tomflasker å veksle dem inn på butikken på hjørnet for å få nok penger til å kjøpe karameller og tyggegummi eller kinaputter som vi smalt av inn i yttergangene til folk etter å ha ringt på døra. Vi spiste smørkaker, loff med ekte smør på, Upasteurisert helmelk, brus med sukker i og vi var ikke overvektige fordi VI ALLTID VAR UTE OG LEKTE !!... Vi kunne gå ut om morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at gatelysene ble tent om kvelden. Ingen kunne få tak i oss i løpet av hele dagen. Og vi var OK... Vi kunne bruke timer på å bygge en Olabil av gamle planker og vognhjul og sette utfor en kjempebakke bare for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser . Vi bygde trehytter og demninger, lekte ved elvebredden / sjøkanten med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden. Vi hadde ikke Playstasion, Nintendo Wii, X-Box. Ingen dataspill i det hele tatt, ingen TV med 999 kanaler å velge i, ingen video eller DVD filmer. Ingen mobiltelefon, ingen bærbar datamaskin, ikke Internett, blogg eller Chat-room på nettet ... VI HADDE VENNER og gikk ut og traff dem!!! Vi falt ned fra trær, skar oss på tollekniver, brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning etter slike skader. Bare jentene hadde hull i ørene. Vi spiste mark og leirekaker laget av søle, og marken levde ikke i oss i evig tid. Til jul og påske malte og lagde vi pynten selv. Vi fikk luftgevær og lagde sprettert i 10 års alderen, vi syklet eller gikk til våre venners hus og banket eller ringte på døra, eller bare ropte på dem. Fotball eller slåball-lagene hadde lag-utvelgelse og ikke alle fikk være med på laget. De som ikke fikk være med måtte lære seg å takle det. Tenk deg det!! Å komme med på laget krevde dyktighet eller ry.. Lærerne brukte å gi oss en lusing og bøllene regjerte i friminuttene på skolen. Tanken på at foreldrene skulle hente oss hvis politiet hadde tatt oss i å gjøre noe ulovlig var utenkelig. De sto faktisk på politiets side. Våre foreldre fant ikke på idiotiske navn til barna sine som vi hører i dag. Vi hadde Frihet, Feiling, Suksess og Ansvar og vi lærte Å TAKLE DET Og DU er en av dem.
♡ A & E ♡ Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 "For det første overlevde vi å bli født av mødre som røkte og/eller drakk mens de var gravide med oss og levde i hus fulle av asbestmateriale." Jepp, overlevde gjorde jeg men ikke en barndomstid å skryte av...
Anonymor Skrevet 22. november 2010 #4 Skrevet 22. november 2010 Syns dette innlegget var litt morsomt jeg, i disse alvorlige tider... Er vel mest meint som eit komisk skriveri....
Libido- Skrevet 22. november 2010 #6 Skrevet 22. november 2010 Vel. Flere jeg kjenner/vet av har både diabetes, kreft, er overvektige osv osv. Dessuten hadde vi både nintendo og parapol selv om jeg er født i 81 =P
Tokatter_USA Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Har du lest dette selv? Stemmer det på deg og din oppvekst? Jeg tror ikke denne listen ble laget i Norge. Den kommer nok fra USA eller noe. Slåball-lag? Mener de kanskje baseball?
Collette Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Ja, men tenk på alle de som ikke overlevde? Selv er jeg født med en misdannelse som (kanskje) kunne vært unngått, hvis ikke min mamma hadde røyka i svangerskapet. Jeg overlevde, men skulle gjerne vært det foruten.
Litt for mye Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Foruten å overlevd?? Vel jeg tolker det dithen at vi i dag er litt overbeskyttet.Jeg sier ikke at det er galt med all beskyttelse,men at noe kanskje kunne vært redusert.Barn i dag skal hest ikk slå seg,kjenne på kroppen hva som gjør vondt.Utrolig mange pyser rundt om pga overbeskyttende foreldre. Selvsagt er det bra med mye av det man har nå siden vi utvikler oss,det er mere trafikk,flere syke mennesker osv. Men vi er latere! Kjenner damer som tror at de nesten ikke kan spise noe når de er gravid for da kan de skade fosteret.Og her til lands har vi så streng næringsmiddelkontroll at det meste går bra. Selv hadde jeg en fantastisk barndom!!
Mockanin Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Jeg er vokst opp med slåball og jeg har alltid bodd i Norge :-)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 22. november 2010 #11 Skrevet 22. november 2010 dette er vel ment som litt humoristisk da, selvfølgelig er det ikke bra å røyk eller drikke mens man er gravid, selv om barnet kan bli født uten skader. Må ikke ta alt så alvorlig
Tokatter_USA Skrevet 23. november 2010 #12 Skrevet 23. november 2010 Ja, vi spilte også slåball, men det var i gata eller i frikvarteret, og det var ingen organisert liga hvor man blir valgt ut, sånn som det er i USA.
Tokatter_USA Skrevet 23. november 2010 #13 Skrevet 23. november 2010 Jeg har ingen problemer med å skjønne at det skal være morsomt, det er bare det at det er så lite gjennomtenkt. Det er bare direkte oversatt fra engelsk og stemmer lite med norsk erfaring.
Gjest amandine Skrevet 23. november 2010 #14 Skrevet 23. november 2010 Hvis det er det med slåballen du tenker på, to katter, så går det fint an å dele lag og spille uten at det er en organisert serie! Vi møttes i skolegården hver eneste kveld og spilte slåball. Med lag. Og lagene blir valgt, noen blir atående igjen, noen blir alltid valgt først osv. Helt uten liga/serie og vokseninnblanding...
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 23. november 2010 #15 Skrevet 23. november 2010 ingenting gjør meg mer provosert enn slike innlegg. "For det første overlevde vi å bli født av mødre som røkte og/eller drakk mens de var gravide med oss og levde i hus fulle av asbestmateriale." Har du tenkt på de som kanskje ikke overlevde? Ting er mer forsket på idag,som ikke ble sett på engang for 20 år siden. Det betyr ikke at vi er overbeskyttende, men mer opplyst! For 30år siden visste man ikke det samme om røyking som man gjør i dag. Man var ikke klar over hvor helseskadelig dette var, og heller ikke hva slags risiko det var for fosteret i mors mage. Nei,å sammenligne 20-50 år tilbake i tid,med dagens opplysningtid og alt vi VET i dag som vi ikka hadde peiling på "før i tida" blir VELDIG VELDIG feil!
Marius og Jonas! Skrevet 23. november 2010 #16 Skrevet 23. november 2010 Jeg er født på 70-tallet, er oppvokst i Norge, og kjenner meg godt igjen i innlegget!! =) Tror nok også at vi er litt overbeskyttende, og lar ikke barna våre prøve og feile så mye at de lærer av det..... Og når det kommer til slåball og laginndeling, så var det å velge lag alltid den måten vi brukte! Og da ble alltid de svakeste/dårligste igjen..... Og de måtte takle det! Men det gikk da bra med de alikevel......
Bubba75 Skrevet 23. november 2010 #17 Skrevet 23. november 2010 Syntes innlegget var festlig jeg! Ja, det er satt på spissen, det skjønner da vel alle???! Og alle skjønner da vel at heller ikke HI eller noen andre kunne ønske seg tilbake alkoholdrikkende mødre eller astbest i ting. Kjære vene, går det ikke an å la være å kritisere alle mulige innlegg. Det er lov å la være å skrive noe... Poenget må vel være at vi har det DRITBRA nå, og likevel går folk rundt og er misfornøyd hele tiden
2søtesmåh Skrevet 23. november 2010 #18 Skrevet 23. november 2010 Meningen med et slik innlegg som dette er vel det at vi i dag har mistet litt fokus på hva som er viktig her i livet. Sunn fornuft settes til side for "ekspertuttallelser" og taes ukritisk i bruk av usikre foreldre. Nei, det vare IKKE bedre og sette babyer og barn usikret i bil, eller at man røyka og drakk udner svangerskap osv osv, men det er ikke dermed sagt at det er BEDRE og være hysterisk redd for spekemat og hvitost og jordbræ. For å sette det litt på spissen. Det har vært sagd ned trær i barnehager og på skoler og spesialbestilt SAND må til under de spesiallegede klatrestativ med EU-godkjente mål..FOr å forhindre at barn skader seg osv osv Nå holder HELDIGVIS slike ting på og forandre seg litt. SÅ noen gang bør man kanskje følge fornuft og egne følelser og overbevisning, fremfor og tro at alt "ekspertene" sier er best. JEg drar gjerne frem det eksemplet med at alle pedagosisk riktig oppsatte barenhager en tid skulle ha SANDKASSER innendørs...Jajamennsann....Og vi må IKKE glemme det korte blaff innefor interiør/hus og hjem med varmekabler i TAKET på boliger...DET var jo noe av det smarteste som hadde kommet på lenge..... Nei, lytt gjerne til gode råd og ta til det tips om hvordan du skal skape en så god barndom sommulig for ditt barn, men man trenger ikke sluke alt man leser...I morgen er det kanskje livsfarlig.....
Gjest sug lut Skrevet 23. november 2010 #19 Skrevet 23. november 2010 Jesus, det eneste man kan stole på her i verden er at tåpelige innlegg blir resirkulert. Det er jo tross alt kjedeligere med statistikk enn med klapping på egen skulder for å være folkelig. Forøvrig var barnedødeligheten for de under 5 på 22,6 pr 1000 i 1960, og er på 3,8 i dag. Godt mulig at ditt usikrete barn i bilen blir ett av de 3,8 - i så fall kan man jo se det slik at det er ikke alle som trenger å bidra til genpoolen. Eller sikrer du faktisk barnet ditt? Hvorfor det, når det går så strålende uten?
Stolt_mamma* Skrevet 23. november 2010 #20 Skrevet 23. november 2010 Jeg likte innlegget ditt jeg:) Synes det brakte frem gode minner fra min egen barndom. Hvor "frie" og ubekymret vi var. Er jo selvfølgelig ikke alt som var ikke sunt og trygt, men jeg tror uansett det var bedre da enn nå. Våre barn vokser opp i en verden full av bekymring og bekymrede foreldre. Alt skal passes på og organiseres av de voksne. Skulle ønske mitt barn kunne vokse opp i en slik tid som jeg gjorde...... (en veldig subjekt tanke, for MIN barndom var bra! Jeg klatret i trær, spilte slåball, var ute fra morgen til kvelds, slo meg, brakk bein osv....... men det var bare en del av det å vokse opp).
FanteGuri Skrevet 23. november 2010 #21 Skrevet 23. november 2010 Egentlig likte jeg innlegget, det minte meg på at barndommen min var friere og vi måtte underholde hverandre og bruke fantasien. Og hvilke fine dager vi hadde, da vi var ute fra morgen til middag og etter middag igjen, ingen som måtte inn for å se tv eller spille tv/ pc- spill. Det som derimot er bra idag, er faktisk det at vi er godt sikret når vi kjører bil, tror nok min kjære far skulle ønsket han hadde bilbelte på seg og airbag, istedet for at han fløy gjennom frontruta og skar opp halve ansiktet som tenåring... Det er også bra at vi vet hvor skadelig det kan være å drikke og røyke når man er gravid, og at man ikke røyker innendørs.. Selv er jeg oppvokst med en innerøykende mor, ikke rart jeg har anstrengelsesastma og kronisk tett nese... Jo da, det går bra, men kanskje kunne det vært enda bedre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå