mer enn bare mor Skrevet 22. november 2010 #1 Skrevet 22. november 2010 Er ikke det litt tidlig å begynne bli kresen? småen er i en periode er han ikke vil ha middag, og er generelt meget kresen ang pålegg. Det går stort sett i leverpostei og grovbrødskive Er det for tidlig å begynne med at han får "spise det han får", og hvis ikke han vil ha så får han vente til neste måltid? Når begynte dere å bli "strenge" i matveien? Ser jo for meg at det bare blir verre og verre hvis vi "gir etter" nå, og lager akkurat det han vil ha? Han er ganske bestemt han småen vår
rima Skrevet 22. november 2010 #2 Skrevet 22. november 2010 Hmmm, er vel bare en periode da kanskje? Alt går jo i perioder. Her ville ikke lillebror (16mnd) ha potet en stund. Nå er potet og saus poppis igjen. Leverpostei var også skikkelig ut, men nå spiser han det med skje... Vi tenker at om vi skal ha noe han ikke liker, så lager vi bare noe annet til han. Men så er han stort sett altetende, så det er sjelden han får noe annet enn oss da. Når det gjelder å være streng, så setter jeg i til han hvis han griser med maten eller kaster mat. Da er det sinnaøyne.
Babyønske �� Skrevet 22. november 2010 #3 Skrevet 22. november 2010 Jeg har en som har vært kresen siden han begynte med fast føde 6 mnd gammel. Fikk omtrent ikke i han fast føde før han var 1 år. Da opplevde vi en bedring en periode. Det går fortsatt veldig opp og ned, noe liker han godt uansett når han får det, andre ting liker han innimellom, og noe vil han ikke ha i det hele tatt. Han har også perioder med dårlig matlyst. Jeg stresser ikke med dette i det hele tatt. Siden alternativet ofte(og i lange perioder) er at han ikke spiser i det hele tatt, legger jeg ofte til rette for at han får noe han liker. Er redd for vegring om jeg begynner å "true" og bli streng på det. Ser nemlig litt tendenser til det. Så jeg godtar, enn så lenge, at han ikke vil spise enkelte typer mat. (Også vet jeg selv så utrolig godt hvor fælt det er å måtte spise når det absolutt ikke frister. Hadde nemlig en bestemor som var streng på det området.) Han er snart 2 år, og også veldig bestemt og sta.
mer enn bare mor Skrevet 22. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2010 ja, prøver meg på sinnaøyne her også, men kaste mat på gulvet er skikkelig gøy likevel... virker som om det blir tidlig trass her i huset.. Ellers er han jo verdens blideste gutt, men jeg merker godt at han kommer til å bli en bestemt liten gutt. (ikke så rart heller siden både jeg og pappaen er ganske så bestemte).. Tenker ikke å true i han maten, men mer det å gi han tilbudet om mat og hvis ikke han vil ha det så får han la være å spise... Tenker at det blir feil hvis han skal få tilbudet om vår middag, middagsglass, skive, for så å ende opp med grøt? (han er nemlig så bestemt at han har bestemt seg på forhånd på hva han skal ha) Og det er ikke nødvendigvis det at han ikke liker middagen, for han kan fint spise middagsglass ene dagen for så å nekte den neste dagen.. Og nye ting skal han helst ikke smake på.. Alt som er hvitt i fargen er ikke populært: type fisk, poteter ost, osv. Han liker poteter, men bare ikke når han "ser" det.. nå har han god matlyst da, og spiser godt i barnehagen, men det er fra kl16 og utover at han ikke spiser noe særlig.. vanskelige greier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå