Gå til innhold

Polypp og Celleprøve under graviditeten... Noen som har tatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var inne på sykehuset pga blødning i begynnelsen av oktober. Fikk ved gynokologisk undersøkelse påvist en polypp på livmorhalsen og at det er den som blør. Blør ikke mye, litt en gang i måneden ca. Hun tok da cellerpøve.

Deretter var jeg til ordinær ultralyd for halvannen uke siden og da ville de ta gynokologisk sjekk igjen pga blødning og samme polypp ble konstatert. Så fikk jeg brev fra sykehuset fra første gynokolog om at det ikke hadde vært nok celler i prøven til at de kunne teste, men hun anbefalte meg å ta ny celleprøve 6 uker etter fødsel. Dagen etter det ringte sykehuset (gynokolog nr 2) og sa hun ville inkalle meg til ny celleprøve. Jeg blir frustrert!

Ringte derfor min private gynokolog og han frarådet meg å ta ny celleprøve. For det første fordi det øker infeksjonsfare og fare for abort pluss at han har normale celleprøver på meg fra oktober i fjor. Han mener det er helt usannsynlig at jeg kan ha utviklet noe kreft fra normal celleprøve i fjor. Han sa jeg måtte vente til etter fødsel med å ta ny.

Ringte deretter til sykehuset og fortalte jeg hadde normale celleprøver fra i fjor og at min gynokolog (som er veldig annerkjent på sykehuset) hadde frarådet det. Fikk beskjed om at de skulle registrere normale celleprøven og mest sannsynlig avlyse ny celleprøve. Nytt brev i posten i helgen var innkallelse til celleprøve.... Gikk innom sykehuset etter jobb og fortalte igjen om normal celleprøve fra i fjor men fikk beskjed om at de sto på sitt om at jeg måtte ta denne prøven. Fikk ikke de svarene jeg lurer veldig på da... Som f.eks, hva hvis de oppdager celleforandringer, behandler de det når man er gravid??

Leste på norsk helseinformatikk at hvis de finner kreft så tar de abort hvis man er mindre enn 6 måneder på vei. Nå er jeg plutselig grepet av panikk og lurer på hvorfor de insisterer så veldig. Mener de det er fare for noe? Det er jo best å la være å drive så mye med Gu når man er gravid så hvorfor hastverket?? Er forresten i uke 21.

Ble veldig langt dette....

Det jeg lurer på er jo om noen har vært i lignende situasjon?

Noen som har tatt celleprøve under graviditet eventuelt hatt polypp?

Jeg heller nå mot å gå i mot sykehusets anbefaling men da er jeg red jeg skal gå rundt og tenke på kreft resten av svangerskapet.

Setter pris på tips og råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt celleprøve i graviditeten, og den var helt fin. Var 15 uker. Noe av det andre du lurer på kan jeg ikke svare på

Skrevet

Celleprøven jeg tok i uke 7 var normal, men begynte å blø mye i uke 13, hos gynekolog da fjernet hun en polypp fra livmorhals. Den ble sendt inn til dyrking, men hun sa de stort sett alltid er normale. Fikk svar noen uker senere at det ikke var noe galt med den. Fortsatte å blø i ny og ne da, men de fant ut på føden at jeg har rufsete slimhinner og små polypper i livmorhals og det er ufarlig.

Kan jo hende de stresser sånn fordi de ikke har fått dyrka siden du ikke fjerna den.

Men sikkert ikke noe å bry seg om hvis gynekologen din tar det med ro. Var vist veldig,veldig sjeldent polypper var kreft ivertfall.

Klem

Skrevet

Hei!

Selv om du har friske prøver fra ca et år tilbake så vil jeg anbefale deg å ta ny prøve når sykehuset innkaller deg selv om gynekologen din sier noe annet. Man vet aldri når en forandring skjer. Den kan ha startet like etter du var hos legen og fikk konstantert frisk celleprøve. Om de skulle finne noe på prøven er det også viktig å huske at det ikke automatisk må være kreft. Men du kan ha et forstadie (noe mange kvinner opplever) og da er det best å få gjort noe med det så fort som mulig.

Hvorvidt man trenger å gjøre noe mens du er gravid vil legen i så fall vurdere. Det er forøvrig ingen automatikk i at man må ta abort dersom man må operere på livmorhalsen når man er gravid. Heller ikke når man er mindre enn 6 mnd på vei. Her finnes det metoder for å ivareta både mor og barn. Skulle det bli aktuelt for deg vil du trolig bli sendt til et regions eller landsdekkende sykehus hvor de har kompetanse til å ivareta både deg og barnet i en slik situasjon.

Men inntill videre gjelder det å prøve å ikke fortvile helt. I de fleste tilfeller går dette bra og jeg krysser fingrene for at de enda en gang finner friske celler. Men hvis det var meg det gjaldt ville jeg helt klart tatt i mot tilbudet fra sykehuset for å være på den sikre siden.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg har tatt celleprøve i begynnelsen av graviditeten. Skal tilbake å ta ny celleprøve pga. celleforandringer, men ikke før etter fødselen. Er ca 13 uker.

Dersom du hadde en normal prøve fra før, vil jeg ikke tro at det haster så mye med å teste på ny. Det tar lang tid fra celleforandringer til evt. kreft. Jeg ville ventet til etter fødsel. (men vil også understreke at jeg ikke er lege..)

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding fra dere!

Har ikke blitt så mye klokere og tenker så det knaker. Hadde man kunne sagt det var 100% risikofritt å ta celleprøve under graviditet hadde det ikke vært noe stress. Er bare redd for å grafse for mye oppi der, har følt mye ubehag etter sist gang hvor jeg også begynte å blø masse. Derfor jeg kvier meg for ny test.

Ser dere har delte meninger også, er jo så klart skummelt å vente hvis det skulle vært kreftceller i polyppen/livmorhalsen men hører jo det tar lang tid før celleforandringer blir til kreft? Kan det skje på ett år?

Stinelill, at de skal vente med deg som har celleforandringer etter fødsel viser vel at det er sakte fremskredende sykdom og at du ikke risikerer noe ved å vente. Har også hørt at celleforandringene kan gå tilbake av seg selv.

Vanskelig valg altså!

Skrevet

Hei igjen!

Kjenner det er litt vanskelig å svare deg uten å virke skremmende. Men du spør om celleforandring kan bli til kreft på et år... Ja, noen ganger kan de det. Det finnes mange varianter av kreftceller eller forstadier til dette og hvor fort de utvikler seg vaierer. Når Stinelill har fått beskjed om å vente er hun i en litt annen situasjon enn deg fordi de vet slik det høres ut vet hva slags celler det er snakk om. I ditt tilfelle har man ingen representativ celleprøve og uvissheten er derfor problemet. Jeg ville råde deg til å ta opp usikkerheten din med sykehuset som innkaller deg enda en gang. Spør de hvorfor de svarer deg annerledes enn gynekologen din når de mener du bør ta en prøve mens gynekologen mener noe annet. Men ikke drøy det for lenge fordi du er usikker. Press dem til å gi et skikkelig svar. For hvis de gir deg et svar du synes er godt nok til å ta enda en prøve så vil jeg anta du helst vil ha det gjort så fort som mulig, da slipper du også å tøye ut bekymringene dine lengre enn nødvendig.

Jeg skrev i forrige svaret mitt at man ikke må ta abort før 6 mnd. Etter hva jeg har forstått er det slik at man ofte venter til etter 6 mnd med å operere dersom det er behov for full narkose. Dersom det er operasjon i et område hvor man kan bruke spinalbedøvelse, som for eksempel ved operasjon i bekkenet, så kan man i mange tilfeller operere før 6 mnd.

Jeg var selv i en noe tilsvarende situasjon som du opplever svært tidlig i svangerskapet. Fikk en forandring i ene brystet og ble henvist til mammografi. (Før jeg gikk til legen trodde jeg at jeg bare innbilte meg det, men når jeg omsider turte spørre legen kjente han det også.) Ventingen var helt pyton. Jeg gikk i gjennom alle mulige alternativer for hva som ville skje dersom det skulle vise seg å være kreft. Skulle jeg ta abort? Skulle jeg vente med behandling for å rekke å føde barnet osv. Det ble to veldig lange uker før jeg kom til undersøkelse og fikk vite at alt var bra. Så vil bare si oppi all skremselen min at jeg føler veldig med deg. Mest sannsynlig er alt helt i orden med deg også, men det er vondt å ikke vite.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for innholdsrikt svar Mia29!

Jeg er jo enig med det i at man burde sjekke for å være på den sikre siden, men blir jo bare i tvil når jeg får forskjellige beskjeder fra forskjellige leger. Første legen på sykehuset sa jo også at jeg skulle vente til etter fødselen.

Var innom sykehuset for å komme i kontakt med legen som har innkallt meg for å få svar på spørsmål. Hun i resepsjonen ringte henne men hun sa bare til resepsjonisten at hun trodde vi hadde snakket om dette og sa jeg burde ta testen. Har overhode ikke snakket om det, hun bare ringte og sa jeg ble innkallt til cellerpøve men da ble jeg tatt på senga og hadde ingen spørsmål... Resepsjonisten forso jeg trengte svar og la inn på dataen at legen måtte ringe meg. Det var på mandag. På onsdag kveld hadde hun fortsatt ikke ringt så jeg skrev en mail med spørsmålene mine og fortalte henne at jeg nok var over gjennomsnittet bekymret. Har ikke fått svar på den heller... Timen er satt opp på tirsdag og jeg har fortsatt ikke bestemt meg, er jo mye lettere å bestemme seg når man vet hvorfor man er innkallt!! Jeg regner med jeg kommer til å videresende mailen min til overlegen på føden på mandag. I verste fall dukker jeg opp på timen for å få svar på spørsmålene mine og eventelt dra derfra uten å ta testen hvis jeg føler det er rett.

Du har rett i at det er vondt å ikke vite men jeg er jo bekymret for å grafse for mye oppi der. Etter hver undersøkelse har jeg blødd og følt mye ubehag. Nå føler jeg meg i balanse igjen og så må jeg nok en gang risikere infeksjon og ubehag. Hadde jeg ikke vært gravid så hadde jeg jo ikke vært i tvil om å ta den. Vil utsette barnet for minst mulig!

Skrevet

Jeg synes du bør snakke med lege på føden jeg og høre hva de mener om det er "verdt" risikoen å ta celleprøve nå. Som gynekologen min sa,det er svært,svært sjeldent polypper er ondartete. Og det er vanlig å få polypper i livmorhals når du er gravid. Min sendte hun inn rutinemessig, var egentlig ikke noe sak engang, for ho var 99,99% sikker at det ikke var noe.Og det var det ikke.

Er normalt med celleforandringer og uten at det blir kreft av det.

Tok du celleprøve i fjor er nok egentlig alt bra med deg :o) Er jo hvert 3 år man skal ta det, og det er det jo en grunn til.

Moren min måtte fjerne litt av livmorhalsen pga kreft,den ble oppdaget svært tidlig da det var gått 4 år etter sist test.

Har møtt på "hysterisk" lege jeg og, fikk høre at om jeg ikke trente hver dag, la meg kl 9 og bare spiste grønnsaker, fisk og kylling kom jeg til å dø i 20 åra, har bare en genfeil som fører til høyt kolestrol, er 34 år nå og tanten min med samme genfeil døde 82 år gammel og av kreft....

Det er jo utrolig bra med leger som tar en alvorlig og er nøye men hør med en som er gravid ekspert du og hør hva de vil anbefalle.

Skrevet

sahrah,

Tusen takk for svar! Ble litt beroliget nå og har akkurat videresendt eposten som jeg skrev til legen som innkallte meg til overlegen ved føden ettersom jeg ikke har fått noe svar fra henne. Satser på overlegen på føden kan gi meg ett svar, hvis ikke så velger jeg nok å høre på min private gynokolog. Han har selv vært overlege ved samme sykehus på gynokologisk avdeling og er fødselsspesialist så vet nok hva han snakker om han også. Etter litt googling fant jeg ut at han var overlegen på samme tid som hun legen som innkallte meg var assistentlege så kanskje hun ikke likte at jeg gikk til hennes "gamle sjef" for å sjekke fakta. Hmm.

Er jo enkelte leger som følger prosedyrer uansett.

Har også et eksempel og det var at jeg hadde sterke smerter i høyre håndlegg. Var så vondt til slutt jeg ikke kunne bruke det overhode. Endte opp hos spesialist som mente det var noe brukket og at jeg måtte opereres. Hadde jo ikke gjort noe så kunne ikke tro det. Valgte å ikke følge opp, men la heller nye arbeidsrutiner inn i forhold til data/mus og så forsvant det av seg selv i løpet av sommeren. Var rett og slett musearm som oppsto i eksamenstider (grafisk designer).

Et annet eksempel var en lege som sa kneet mitt var så skadet jeg aldri kunne stå på ski igjen. Han sa det mens han opererte. Jeg nektet å ta hans ord for det og jobbet som skiinstruktør i alpene to måneder sendere...

Man skal høre på ekspertene og legene, men burde ikke tro blindt på alt. Jeg har i hvertfall lært at man burde alltid ta en "second opinion"!

Skrevet

Oppdatering: Overlegen på føden ringte meg etter jeg hadde sendt epost med alle mine spørsmål. Hun sa i grunnen at det var forsvarlig å vente til etter fødselen med celleprøve og at det var lite sannsynlig jeg hadde utviklet kreft etter normal celleprøve for ett år siden. Hun sa det i verste fall kunne være cellforandringer. Likevel så sa hun hvis det var kreft så var 4 måneder lang tid å vente... Hun sa hun avbestillte timen min i morgen da. Ble veldig lettet men så klart, etter det har sunket inn så har jeg begynt å tvile på om det var det rette valget. Den svært ørliten sjangsen for at det er kreft henger litt over meg, selv om det er miniminiminimal. Håper jeg kan slappe av etterhvert, hvis ikke så må jeg jo bare snu og ta testen likevel. Sukk, at jeg ikke bare kan slappe av!!

Skrevet

Du kan nok ta det helt med ro, ikke la det her gjøre at du ikke nyter svangerskapet ditt.

Som skrevet før, det er en grunn til at vi bare skal ta celleprøver hvert 3 år, det går ikke så fort med den type kreft.

Moren min har også måttet fjerne livmoren pga kreft, og fra de oppdaget det og til oprasjon tok det 2 måneder. Og hun er gudskjelov frisk idag :o)

Og når gynekologen din tar det helt med ro så ville jeg hørt på ham.

Du tar bare en celleprøve når du har født, og den er nok helt normal skal du se :o)

Kos deg med svangerskapet og 4 måneder går fort :o)

Skrevet

Tusen takk for det!

Skal nok klare å slappe litt av etterhvert og nyte svangerskapet. Må bare legge tankene litt bak meg :-)

Godt å høre det gikk bra med moren din!

4 måneder går fort ja! Synes de 5 første også har gått fort jeg :-)

Takk for støtten :)

Skrevet

Hei,

Jeg tok celleprøve på første undersøkelsen hos legen og fikk da beskjed om at jeg hadde celleendring. Men det behøver ikke å bety noe.. Men de ville at jeg skulle ta ny prøve igjen om 6 mnd, for å følge opp at det ikke er noe galt.. Jeg hadde celleendring i stadium 1, som de da kun følger opp. Neste gang kan alt være normalt igjen.. Hadde celleendringen vært stadium 2 eller tre ville de gjort noe mer for at det ikke skulle utviklet seg til kreft.. Så det går nok veldig bra! Jeg skal ta neste celleprøve litt før fødselen..

Skrevet

Heisann!

Jeg vil absolutt ikke skremme deg med dette, men jeg må få korrigere dette med at denne type kreft ikke kan utvikle seg så raskt at det kan være noen fare hvis det ikke er lenge siden forrige celleprøve. Dette kommer helt an på hvilken type celler det er snakk om, noen typer kan faktisk ikke avdekkes ved en vanlig celleprøve og de samme typene er ofte de som utvikler seg i mest agressivt tempo. Dette er veldig sjeldent og sannsynligvis ikke noe du trenger å bekymre deg for i det hele tatt, men ville bare rette det opp.

Håper du finner ut av det - selv har jeg opplevd dette to ganger i min nærmeste omgangskrets det siste året og i ett av tilfellene var (og er) vedkommende gravid, så jeg ville nok ha sjekket det hvis jeg hadde havnet i din situasjon. Forøvrig har jeg aldri hørt at celleprøve under graviditet øker rikiko for abort, bare at hormonforandringene under graviditeten endrer det bildet av slimhinnenes celler og gir et større antall falske utslag.

Har limt inn noen linker som bekrefter mine utspill her. Håper som sagt du finner ut av det og kan kose deg videre i svangerskapet!

http://www.sykepleien.no/ikbViewer/page/sykepleien/vis/artikkel-nyhet?p_document_id=534121

http://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove-13969.html

http://www.kreftregisteret.no/no/Forebyggende/Masseundersokelsen-mot-livmorhalskreft/Celleproven/

Skrevet

Huff! Da var jeg her igjen. Ville unngå og skremme og har derfor ikke kommentert Sahra sine utspill om anbefaling av hvert tredje år for ikke å skremme unødig. Men siden Notie nå alt har lagt inn linkene må tillate meg å komme med en generell kommentar.

Celleprøvene vi tar hvert tredje år er en del av et screening program. På samme måte gjør man screening for andre typer sykdommer der man mener at masseundersøkelse har en verdi. Når den verdien regnes ut er det ikke bare helseverdien for den enkelte man måler, men også det samfunnsøkonomiske i å forebygge kontra å behandle. Når man har endt på hvert tredje år så er det en sammfunnsøkonomisk vurdering som har gjort at vi har endt der og ikke kun helseaspektet. Det er med andre ord ingen garanti for at vi holder oss friske hvis vi sjekker oss hvert tredje år. Selv tilhører jeg de som sjekker meg hvert år. Gynekologen min prøvde å si at det bare anbefales hvert tredje år, men når jeg konfronterte han med at det var ut i fra en samfunnsøkonomisk vurdering kunne han ikke annet enn å si seg enig.

Skrevet

Huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet her, det var absolutt ikke meningen å skremme noen med innleget mitt og heller ikke med linkene, men jeg synes det er så mange ubegrunnede påstander og synsing her inne at jeg gjerne ville gi kilder til det jeg skrev. Men husk at sjansen for kreft er veldig, veldig liten og at sannsynligheten for at alt er bare fint med deg er veldig, veldig stor! Håper jeg ikke har skapt unødig frykt hos noen, at jeg har vært så uheldig å oppleve dette tett på to ganger det siste året hører til unntakene, ikke regelen.

Håper det ordner seg for deg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...