Gå til innhold

Adventsfaste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre enn oss som driver med det?

Jeg har vokst opp medat advent er en ventetid. Da spiser vi magert og enkelt og holder oss unna alkohol, kaker, snop (med noen unntak) ol. Dette er jo ingen streng faste, men nok til at vi voksne pleier å gå ned en kilo eller to. Samtidig gjør det at maten blir ekstra god når julemiddagen kommer på bordet og det blir "lov" til å frotse hele julen.

Jeg har ikke følelsen av at dette er så vanlig men skulle gjerne utvekslet "adventsoppskrifter" ol mednoen som gjør omtrent det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det sånn da jeg var barn. Vi fastet før jul og påske og jeg husker jeg syntes det var veldig fint :) Det er en fin måte å øve seg på måtehold. Skulle ønske jeg fikk med mannen på å innføre litt faste, jeg.

Skrevet

Er det en bestemt menighet som driver med dette?

Advent betyr "komme" og ikke "vente" , som mange tror. Den liturgiske fargen for advent er jo lilla som er en meditativ farge. Syns det høres deilig ut å ikke løpe rundt på julebord og frotse før jul, men forberede seg mentalt og fysisk på underet som kommer.

Skrevet

Stefaren min var ortodoks, derfor hadde vi faste hjemme. Men faste kan jo hvem som helst gjøre, man trenger ikke være kristen en gang. Selv tror jeg ikke på jesus, men jeg liker å faste fordi det er godt for sjela mi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...