Gå til innhold

Noen med 5åringer i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er veldig fornøyd med barnehagen til vår 5år gamle sønn. Men gutten selv vil ikke gå. Ikke fordi han misliker seg, men mer fordi han er blitt så stor. Han synst alt er barnslig, og vi foreldre ser selv at han vokser fra lekeplasser. Han er liksom klar for skole. Han er født tidlig på året.

Noen andre som har det slik som oss?

Hvordan klare å muntre opp til barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går jo ann å tilpasse aktiviteten for de største barna i barnehagen.

Jenta mi på 5 år trives kjempegodt og synes det er gøy å gå i barnehagen. Men det er fordi de legger opp aktiviteter utifra alder. De går f.eks på museem, teater, skiskole hver vinter, skøyter. I tillegg har de førskoleklubb hver fredag for de barna som begynner på skolen neste år. Der lærer de tall, bokstaver og andre ting.

Jeg er sikker på at jenta mi hadde kjedet dersom lekeplass hadde vært aktiviteten hver dag. I vår barnehage er de veldig flinke til å tilpasse etter alder. De skal også ha overnattingstur til våren for førskolebarna.

Her tror jeg faktisk barnehagen bør endre litt på rutiner, hvis lekeplass er det 5 åringer får hver dag.

Skrevet

Jeg ville tatt en prat med barnehagen om tilbudet de gir de største barna. Alle barna har rett til å få alderstilpasset aktiviteter i barnehagen.

Skrevet

Snakk medbarnehagen om de kan ha aktiviteter som er mer lakt opp etter de eldstes behov. Denne uken skal eldste de hos oss en dag på skøytebanen, en dag med pepperkakebaking, en dag medå lære om planeter og solsystemet (del av et større prosjekt), en dag på teater og en dagpå skogstur med matlaging på bål. Det er en helt normal uke. Jeg hører i hvertfal ikke noen klager på at det er for barnslig.

Skrevet

Ofte kan det bli litt kjedelig for skolestarterne det siste året før skolestart, er no k ganske vanlig og like normalt som om at noen synes d er ok å være i barnehagen også!

Skrevet

Vi hadde det veldig på samme måte med vår sønn i august/september. Han blir snart seks og alle vennene hans ibhg begynte på skolen i høst. De var alle født i slutten av 2004. Han kjedet seg - de andre er både fysisk mindre og en del yngre enn han. Jeg sa i fra og det virker som om det går bedre nå. De har blant annet et eget opplegg for førskolebarna, som det tok litt tid å få i gang. Men, det er ingen tvil om at han ikke får tatt ut hele sitt potensiale, han er vel så klar for skolestart som mange av de som begynte i høst. Det er akkurat som om han har akseptert at han må "holde litt igjen". Han var veldig ivrig på lesing og regning tidligere i høst, men har roet veldig ift det nå. Veldig synd syns jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...