Gå til innhold

Burde man fortelle legen om sin mentale helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så redd at ting jeg forteller blir misforstått og siden brukt mot meg. Sliter med at jeg ikke har kontroll på følelsene min for tiden. Blir fort sint,gråter lett osv.(er ikke gravid og snart 2år siden siste unge kom) Mannen vil jeg skal gå til lege, men jeg er skeptisk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man ønsker å få gjort noe med helsen sin, så ja. Og det bør man ønske dersom man har barn og "ikke kontroll over følelsene," for det er noe som påvirker barna dine.

Dersom fastlegen din ikke er noe ålreit å prate med, tenker jeg det er en god ide å vurdere et legebytte.

Skrevet

Jeg forteller det selvfølgelig når det er relevant eller legen spør. Jeg er enig med mannen din jeg. Det kan være så enkelt som at du har fått hormonene dine tullet til av svangerskapet eller kanskje at du burde prøve en annen type prevensjon enn det du bruker nå. Jeg har måttet prøve tre forskjellige prevensjonsmidler før jeg fant noe som ikke gjorde at jeg var konstant i pms-land.

Dessuten er det å ha humørsvigninger en veldig mild form for psykisk plage som jeg tviler på at noen vil bruke i mot deg :)

Skrevet

Om den menatel helsen er et problem for deg eller omgivelsene bør man oppsøke hjelp ja. Du kan ringe å bestille time hos din faslege og si at du trenger litt hjelp til å sortere i din mentale helse - og at du sender din fastlege et brev med nærmere detaljer. Da kan du uttrykke deg skriftlig -noe som sikkert hjelper på. Din mann kan jo bli med til selve legetimen. Du burde sjekke alt av hormoner iallefall.

Slapp helt av. Dette går brillefint:) Du er ikke den første som har hatt det slikt.

Skrevet

Huff, å så var man i oppløsning igjenn.

Går ikke på noe hormonelt prevansjon for tiden, kan det hjelpe å begynne?

Har så og si ikke vært hos legen min, så vet ikke hvordan han er, har vel kun vært på 2 svangerskapskontroll hos han, å det er alt. Er ikke den som løper ned dørstokkene på legekontor, men det gjør det kanskje vanskeligere å gå å ta opp ting som går på sinn...

Får vel prøve å bestille en time, men man må vel ikke oppgi grunn når man bestiller time? Er ikke klar for det..

hi

Skrevet

du trenger kke gi opplysning om vorfor du vil ha time, men de spør kanskje hvis de vil sette opp raskest mulig, de prioriterer litt på ledige timer.. legen har alltid forståelse skal i all fall ha det. så skal ikke være skummelt å si noe der.

Skrevet

For meg hadde det vært helt merkelig å snakke med den legen jeg har om dette. Hadde heller funnet meg en god terapeut...

Skrevet

Terapeuter er vel og bra, men en tur til fastlegen først for å få avklart om dette er noe fysiologisk først er lurere. Du kan uansett ikke snakke deg ut av et stoffskifte- eller hormonproblem.

Skrevet

Signerer den. Det er "dumt" å bruke mye penger på en terapaut hvis problemte bunner i noe fysiologisk som f.eks stoffskifteproblemer.

Skrevet

Det hadde vært en lettelse om dette var no fysisk ja.

hi

Skrevet

Da ringte jeg å bestilte legetime, par dager ut i desember fikk jeg.

De spurte ikke hva det gjalt.

Hi

Skrevet

Så flott at du fikk bestilt time! Håper legen din er en ok person og at du kan få god hjelp!

Skrevet

Jeg håper det er noe fysisk som kan bli bedre av en pille eller kosttilskudd. Ellers tror jeg ikke jeg er klar. Er livredd å få på meg at jeg har noe feil med psyken.

Skrevet

Det kan være noe med stoffskiftet eller andre sykdommer som gjør at du er ustabil i humøret. Les på nettet om stoffskifte og se om flere symptomer stemmer.

Men har du en psykiatrisk diagnose, kan du risikere at alle andre symptomer forklares med depresjon, f.eks., så det gjelder ihvertfall å ikke godta at alt er psykisk betinget.

Lykke til!

Skrevet

Husk at det er mange flere enn du vet om som sliter (fordi det ikke er så lett å snakke om, tabubelagt, osv)

Skrevet

Man bør alltid sjekke mulige fysiologiske forklaringer først. Vil ikke legen din det bør du bytte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...