Gå til innhold

Inspirert; Tips ifht barn, sykdom og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå to barn i barnehagen og som de fleste andre var de mye syke det første halvåret. Dette går selvsagt hardt ut over de dyrebare sykedagene vi har. Med førstemann fant jeg ut at dette med å holde barnet hjemme en ekstra dag var gull verdt! Det gikk lengre tid mellom hver gang de var syke og jeg mener de ble mindre syke av det. Et lite tips i den anledning er at jeg har også holdt barna hjemme i en dag når jeg synes de har BEGYNT å hangle. Dette har ved mange tilfeller resultert i at de ikke har blitt syke:) Vi har da brukt mindre sykedager totalt i løpet av et år også.

Jeg sier ikke at dette fungerer på alle eller i alle tilfeller, men det kan være verdt et forsøk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra tips det, men hos oss er barnehagen blitt mer et problem enn en løsning pga all sykdom.

Gutten har hatt 1 hel uke i barnehagen siden september. Han begynte i august. Vi jobber livet av oss om kvelden (har ikke jobber der vi kan ta fri uten at det straffer seg) og om helgene, både faren og jeg er slitne, sure og småsyke hele tiden, og jeg føler at jeg betaler 100% plass for ingenting.

Vi har ikke tatt han ut (enda?) fordi han trives så godt der at han henter skoene og sekken selv om morgenen om vi er trege. Men det frister å finne en dagmamma som ville passet han hos oss.

Hilsen fra en som er hjemme med poden fordi han hadde feber i går.

Skrevet

Nå kan en vel ikke klandre barnehagen for at barna blir syke, eller misforstod jeg deg?

Vi har dessverre ikke kapasitet til å ta vare på syke barn og da har de det faktisk også bedre hjemme.

HI sier faktisk noe veldig klokt. At hun holder barna hjemme en dag ekstra tror jeg er veldig viktig. Det er dessverre et stort problem at jobben til foreldrene krever såpass mye at barna blir lidende for det.

Små barn blir ofte syke den første tiden i barnehagen. Det er mye bassilusker som florerer og de aller minste erfarer verden gjennom å smake på den. Det innebærer at hender og leker havner i munnen. Så smitten går fra den ene til den andre.

Jeg forstår at det er tøft og frustrerende med et barn som til stadig er syk, men det blir bedre etterhvert.

Skrevet

Nei, jeg klandrer absolutt ikke barnehagen, som du sier, barna har det best hjem når de er syke. Og jeg klandrer heller ikke gutten, det er ikke hans feil om han har fått 4 betennelser på 10 uker.

Men jeg er absolutt frustrert over det som lett kan kalles for den verste høsten i mitt liv. Får kjeft på jobben fordi jeg får ikke gjort alt, huset ser ikke ut, er syk selv (er sykemeldt denne uken, men med sykt barn i hus spørs det om jeg får hvilt meg), mannen sliter også på jobben fordi han får ikke gjort det han skal.

Og vi gjør nøyaktig som HI anbefaler, venter til en dag etter at han er blitt frisk, fikk det rådet av svigerinne som er ped.leder.

Er bare veldig, veldig fortvilet.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet.

Kan ikke annet enn å ønske både deg og gutten din god bedring! Og håper at dere snart er over denne sykdomskneika!

Klem :-)

Skrevet

Takk takk!

Det som holder meg gående er at han virkelig liker det der, hadde det vært ny tilvenning hver gang han blir syk ville vi tatt han ut av barnehagen og heller funnet en dagmamma.

Jeg hadde aldri trodd at en så liten pjokk (21 mndr) skulle ha det så moro i barnehage.

Skrevet

Takk takk!

Det som holder meg gående er at han virkelig liker det der, hadde det vært ny tilvenning hver gang han blir syk ville vi tatt han ut av barnehagen og heller funnet en dagmamma.

Jeg hadde aldri trodd at en så liten pjokk (21 mndr) skulle ha det så moro i barnehage.

Skrevet

Takk takk!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg "Bøllemamma" (kult nick forresten!) ang det å holde barnet hjemme en ekstra dag etter sykdom. Vi hadde bhg -start i august, og har hatt mye sykdom disse mnd... noe vi skjønner er vanlig! Men merker at hun blir fortere frisk hvis vi holder henne lengre hjemme, selv om det noen ganger er vanskelig å kombinere med jobb. Men totalt sett merker vi også at dette er mye bedre.

Så krysser vi fingrene for at disse små bygger seg opp et godt immunforsvar på så kort tid som mulig:)

Skrevet

Jeg synes det er et veldig godt tips og noe flere burde tenke på. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er total mangel på respekt for alle de andre barna i barnehagen (og familiene deres) å sende et barn tilbake i barnehagen før de er helt friske. Det fører bare til at det tar enda lenger tid før sykdomsrunden er over og at flere blir smittet. Å tenke litt på dette vil også føre til en god sirkel hvor det er mindre smitte i barnehagen generelt som igjen fører til at en selv slipper å ha syke barn hjemme flere ganger enn nødvendig.

Skrevet

Hipp hurra for Lemonia!!

Mange sender halvsyke og nesten friske barn i barnehagen, og deretter smitter disse barna andre!

Her i huset har lillegutt hatt to øyekartarrer, jeg én runde og sambo én runde. Pluss x antall forkjølelser, influensa, betente bilhuler... Ja, og det kommer av barn som er (litt) syke, men likevel er i barnehagen.

Skrevet

Vi har alltid holdt sønnen vår hjemme en dag etter han har blitt frisk, men første høsten i barnehagen var han nesten mer hjemme enn han var i barnehagen likevel og det tror jeg man må regne med hvis man ikke er veldig mye sammen med andre barn før de begynner i barnehagen. Man begynner heldigvis med totalt 20 nye "sykt barn dager" 1.januar og selvom vi brukte nesten alle fra august til januar, var det mer enn nok med 20 dager hele det neste året.

Jeg er hjemme i permisjon med nr2 nå og jeg merker at han er mye mer forkjølet og "småsyk" enn førstemann var Jeg vet jo ikke enda, men jeg tror og håper at det gjør at når han begynner i barnehagen neste høst, så blir han ikke fullt så mye syk som første var. Rett og slett fordi imunforsvaret hans har jobbet litt allerede.

Skrevet

Stor og liten:

Hos oss var nr 1 mye mer syk det første barnehagehalvåret enn det nr 2 var, og nr 2 var mer hanglete som baby enn det nr 1 var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...