Gå til innhold

har jeg ikke nok næring i melka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten en på 6 uker, og de to siste ukene har jeg vært nødt til å gi mme fra 1 gang til 4 ganger om dagen.

Han blir ikke mett, jeg har prøvd å la han ligge til brystet og tenkt at det har vært økedøgn, men etter konstant amming i opptil 3 timer så har jeg så vondt i brystvortene at jeg vegrer meg til å amme igjen.

når han får flaska så kan han drikke å drikke uten stopp, opptil 150 ml. Men vi stopper han som oftest på 75 ml. Men han kunne sikkert drukket enorme mengder mer, om han fikk lov.

I tillegg så tar han ikke smukk så han bruker brystet til kos. Og nå har jeg så vondt!!!

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok gi tillegg ilag med bryst. Gi han først brystene vist han ikke blir mett får han flaska i tillegg. Ikke hør på hva andre mener. Men det er ikke alle som har nok melk.

Amming opptil 3 timer er for lenge. Da blir brystvotene såre.

Det er bedre med en mett og fornøyd baby enn en sulten.

Snak med helsesøster på 6 uker kontoll om det å gi bryst og flask i tillegg.

Skrevet

Jo, du har nok, men stoler ikke på det. Og smertene gjør at du gir deg....

Kjøp ammeskjold i silikon på apoteket, og bruk dem til det ikke er sårt lenger, for så å gå over til kun å f eks bruke dem om natten. Dette vil gjøre at du ikke lenger trenger å tenke på såre brystvorter, og barnet kan suge så lenge det vil..

Tro ikke at han bruker deg som smokk enda. Helt opp til 3 måneders alder er vanlig å bruke før melken har på en måte stabilisert seg. Så å sitte 3 timer i strekk når ungen er 6 uker, er liksom ikke helt uvanlig.

Jeg følte jeg grodde fast i stolen de første 3 månedene, men så kom det seg betraktelig :)

Starter du på tilleggsveien, så er det nok der du havner på heltid om få dager.........

Skrevet

Vel det kommer anpå hvordan man gir tillegg. Vist man gir tillegg med sprøyta så blir man ikke fri for melk.

Slett selv med forlite melk den første tiden. Jenta var fortillig født. Så jeg såg ikke noe annen mulighet enn å gi ho tillegg i lag med bryst.

Ga det med sprøyta. Fikk ho først til ta begge brystene til dem var tom. Vist hun ennå ville ha mer ga jeg tillegg med sprøyta. Litt gris må man regne med.

Med at jeg fikk ei mett og fornøyd pia ble det mer melk.

Jeg ble veldig slitten av å ha ho bryst hele tiden. Samme at jeg satt å ammet ho i 3 timer i et strek.

Det var ikke alle det var slik.

Snakket med helsesøster om det og ho var veldig fornøyd med at jeg gjorde det slik.

Lille pia er idag 6 mnd og jeg har nok melk no.

Det er nok sant at det tar ca 3 mnd før melka har stabilisert seg.

Så mi erfaring er at ei trøtt og slitten mor har lite melk. Ei mor så får nok hvile har nok melk.

Skrevet

skal ikke si det sikkert men mener det går an å sjekke næringen i melka hos en lege. jeg hadde gjort det om jeg var usikker på om jeg hadde næring i melka.

selv vet jeg at jeg ikke har hatt næring begge gangene jeg hadde spedbarn. mine ble aaaldi mette. kunne amme hvert 5 min heeeele dagen og la ikke noe spesielt på seg heller. jeg gikk over til mme og det ble noe heeelt annet.

du vet best ang barnet ditt. det er bedre at du har det bra enn at både du og barnet mistrives.

Skrevet

Det går an å sjekke næringsinnholdet i melken hvis du er i tvil om at du har nok næring.

Min lille lå akkurat slik på brystet som du beskriver, jeg var fast bestemt på ikke å gi opp. En del (og svært mange her inne) er skrekkelig opptatt av å amme for enhver pris og kritiserer alle som gir mme, og mistenker mme-mammaer for å gi opp for tidlig.

Her opplevde vi at babyen til tross for at han spiste døgnet rundt hadde en vektøkning på 50-60 gram pr uke, noe som er altfor lite.

Jeg ammer fortsatt litt, mest for kosens skyld, men her ble det mme. Jeg vil gjerne amme men ikke på bekostning av mitt barns ve og vel.

Skrevet

Kjære deg HI. Ta kontakt med en ammehjelper, www.ammehjelpen.no, istedet for å få masse sikkert velmenede men ikke så hjelpsomme råd her inne. Ser en her oppe som anbefaler bruk av brystskjold, for eksempel, det er noe erfarne ammehjelpere definitivt har som aller siste utvei der barnet enten er veldig sugesvakt eller der mor har store sår eksempelvis. Dette gjør faktisk i de fleste tilfeller at produksjonen går ned, samt at det er vanskelig å venne seg av med.

De aller fleste kan faktisk amme, de aller aller fleste kan (med litt hjelp) få stor og god melkeproduksjon, og ikke minst selvtillit til å stole på at din egen kropp klarer jobben.

Ikke for å kritisere de som gir seg og begynner med mme, men fordi jeg vet at en del faktisk gir seg uten at det hadde vært nødvendig. Samtidig er dette et område som gjør oss svært sårbare, man vil jo så gjerne det beste for barnet sitt!

Så kjære deg, nok en gang, finn deg en ammehjelper! Hun gir deg råd på epost, pr telefon eller kan sikkert også komme hjem til deg og hjelpe deg.

Hilsen en mamma med både god og dårlig amme-erfaring, og som snart er ferdig ammehjelper selv.

Skrevet

Jeg vil bare si en liten ting...

Hvis du blir sliten, usikker og lei deg av å amme, og du er usikker på om barnet får nok næring så er det helt greit å gå over til flaske fult og helt.

Dette sitter langt inne hos mange, og hvis du har lyst til å prøve lit til så gjør det. MEN jeg vil i alle fall gi deg et alternativ.

Skrevet

Og hvis det er sånn at man er trist og lei og føler man ikke strekker til, hvor fantastisk føler man seg ikke da om man går en ekstra runde og faktisk opplever å få det til?...

Anonym 9:40

Skrevet

Er du sikker på at dere har sugeteknikken i boks? Hvis du blir sår er det sannsynlig at barnet har feil sugegrep. Da vil du heller ikke få nok melk fordi feil suging ikke stimulerer melkeproduksjonen så godt. Jeg ville tatt kontakt med poliklinikk på barsel og bedt om hjelp med ammingen, eller spurt om en ammehjelper fra ammehjelpen kan komme og hjelpe.

Skrevet

Det at man ikke har nok næring er nok en utrolig sjelden tilstand som vanligvis kun rammer kvinner med overproduksjon. Så det er lurt å først se om du kan gjøre noe med hvordan barnet suger :-)

Skrevet

Jeg ammet og ammet, men det tynne skvipet jeg hadde å tilby var ikke nok i det hele tatt. "Fullammet" i 6 mnd dva ga tillegg et par ganger om dagen i tillegg til amming 24/7, delammet til 12 mnd. Det er ikke sånn at det er enten/eller. Morsmelk er flott, men det er flottere å være i stand til å mette sine barn. Gærne ammemafiaen har fått spre usannheter i årevis nå. Tro meg, jeg gjorde alle triks i boken over flere måneder, men jeg hadde bare ikke nok melk.

Skrevet

En ting er å ha lav melkproduksjon. Noe annet å ha næringsfattig melk. Førstnevnte er ikke så uvanlig. Sistnevnte derimot skjer nesten bare hvis mor har veldig høy melkeproduksjon. Men da snakker vi om nok melk til å mette tvillinger og likevel ha brystspreng en halvtime senere ...

Delamming er forresten flott det, så lenge det ikke blir for mye stress for mor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...