Gå til innhold

Blir gal!! 100% eller 80%????


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt tullerusk av å lese om valg 100% lønn i 46 uker og 80% lønn i 56 uker. Har skjønt det sånn at det lønner seg å ta ut 100% i 46 uker og heller ta de 10 siste ukene ulønnet. Men hvor mye taper man egentlig på å ta 80% og være garantert at man har penger utbetalt hele veien??

 

Jeg har skjønt at det beste er å ta 100% i 46 uker og heller legge av penger hver måned som man har de 10 ukene man tar ulønnet permisjon, men jeg er vel redd for at det ikke er like lett hver måned å legge av disse pengene. Lønna går jo som regel lett unna hver måned, så jeg ser for meg at det kan bli litt skummelt.

 

Vi ser for oss at jeg er hjemme 46 uker, så pappaen hjemme i 10 uker deretter. Med 100% lønn, så er jeg hjemme fra uke 36 til uke 46 uten lønn.

Er det virkelig sååå stor forskjell på 100% og 80% at man bør skjerpe seg og greie å legge av penger hver måned?? For tar man 80% så må man jo bare greie seg med det man får utbetalt, enkelt og greit!

 

Hmmmm.....?!?! Litt frustrasjon her bare av å finne ut hva vi skal velge!!!

 

Glad for tips og gode råd:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg med 100 % ja. Du kan jo lage et fast trekk hver mnd lik den summen du uansett hadde fått mindre hver mnd :) Lønner seg med tanke på feriepenger året etterpå og vetttu! ;)

Skrevet

Må bare spørre har du 4 barn i magen? Eller er det nr 4?

 

En ting å tenke på i fht ulønnet permisjon er at du ikke har samme trygde rettighetene som om du er i full jobb. Jeg synes det blir for skummelt å gamble på dette...

 

Med 80%lønn får du totalt sett utbetalt mindre, men du betaler også mindre i skatt, så du må faktisk regne litt på det...

 

Vi velger å ta ut 100%lønn rett og slett fordi det er vanskelig å få det til å gå rundt.... (joda vi kan om vi virkelig vil). Vi har satt av litt ekstra ferie som vi overfører til neste år. Totalt sett med ferie og permisjon blir vi hjemme litt over et år. Har også mulighet til å jobbe litt ekstra på jobb som vi kan avspasere om det trengs.

Skrevet

Har ikke noe tips. Men jeg går klart for 80%. Får mindre, men da får vi jaggu klare oss på det vi får! Vil være lengst mulig hjemme. Kommer muligens til å søke tidskonto evt permisjon i deler av stillingen når den tid kommer. Da vil vi uansett være vane med å klare oss på mindre...

 

 

Skrevet

Jeg venter nr 4, har ikke 4 barn i magen nei (takk og lov med tanke på at jeg har 3 fra før;))

 

Jeg blir helt surrete og rar av å ta den siste avgjørelsen når det gjelder dette, for jeg vil så gjerne være hjemme lengst mulig. Med de 3 andre har jeg kost meg hjemme lenge og ikke hatt de i barnehage før de var rundt 3 år. Nå er jeg avhengig av å komme meg i jobb igjen når permisjonen er utgått, og jeg liker egentlig ikke dette...

 

Men veldig glad for alle svar jeg får her. Det hjelper på å høre hvordan andre tenker...

 

Tusen takk for svar til dere:)

Skrevet

Blir 80% her også, rett og slett fordi jeg sliter fælt med å spare :P Nå får jeg utbetalt gjennom arbeidsgiver så feriepenger påfølgende året er ikke noe issue for min del. Har satt opp regnskap for hvordan mnd blir med redusert inntekt og vi skal nok klare det fint :) (har da også satt opp utgift til bhg som mye mulig kommer inn i utgiftsposten alt fra august 2011.

 

 

Skrevet

Vi har valgt 100% dekning en gang, og graderte foreldrepenger en gang når vi har hatt foreldrepermisjon. Vår erfaring er at 100% uttak ga best uttelling økonomisk både pga utbetalingene fra Nav, og fordi min mann jobber turnus, sånn at jeg kunne fordele de 10 ukene med ulønnet permisjon over 5 toukers perioder da han var på jobb.

Med den løsningen har jeg både fått 46 hele uker fri, ungene har fått være hjemme med en av foreldrene minst ett halvt år lenger enn de ellers ville fått, og min mann har også fått mye tid sammen med dem. I tillegg har jeg vært bedre sikret mht evt sykepenger om noe uforutsett skulle skje. Det har fungert perfekt for oss!

 

Nå er det riktignok ikke alle som kan gjøre akkurat sånn som dette, men har dere tenkt på å ta f.eks annenhver uke permisjon etter at du er ferdig med "dine" 36 uker? Altså en uke lønnet permisjon for ham, og en uke ulønnet permisjon for deg. Tror det også skal gå an, i og med muligheten for å ta ut graderte foreldrepenger. Så har dere begge to kontakt med jobben, samtidig som du får sikret deg mot evt sykdom, og likevel får 10 ekstra uker fri.

 

Og så er jo forslaget om å sette av et fast trekk i måneden veldig smart! :-)

 

 

Skrevet

jeg skal ha 100% og heller ta ulønnet permisjon det som "trengs" etterpå.husk på at din mann sansynligvis bare vil få 80% av sin inntekt de ukene han har pappaperm.dette har vi brent oss på og skal ikke gjøre igjen.!

Skrevet

-hvis du velger 80 % selv.velger du 100% får han det han skal ha de ukene.måtte bare få med det også.litt vesentilg ;)

Skrevet

Jeg må bare advare litt i forhold til ulønnet permisjon. Jeg tok ut noen måneder ekstra forrige svangerskap, og hadde problemer da jeg kom tilbake til jobb. Fikk sykt barn nesten med en gang, men ingen mulighet til å ta ut sykt barn- dag. Ble smittet av omgangssyken og hadde ikke egenmeldingdager (og kom meg ikke til legen siden jeg spydde hele tiden og var alene med to barn som jeg ikke fikk levert i bhg siden mannen var bortreist...) Kanskje var jeg maks uheldig, men det ble i hvert fall et problem for meg.

Skrevet

Jeg er så glad for at flere skriver hvordan de tenker.

Vi skal til å bygge hus, vet ikke om det blir innflyttet til neste jul eller om det vil ta litt lengre tid. Så jeg er avhengig av ut i jobb igjen denne gangen. Med de 3 andre har jeg vært mye hjemme og ingen har begynt i barnehage før de var 3 år. Så det blir litt rart med denne lille!!

 

Jeg har ikke fast jobb, jeg jobber som lærer og får stort sett årsvikariat. Dette pga at jeg ikke er helt ferdig med sisteåret i utdannelsen min. Men det er kanskje ikke så dumt at jeg og far kan være hjemme annenhver uke etter at de første 36 ukene er over. Det passer nok bedre for han enn å være hjemme 10 uker i strekk. Han er selvstendig og jobber som snekker i et familiefirma. Da kan jeg ta på meg vikartimer de ukene jeg jobber, mens han er hjemme. Så kan jeg heller satse på at jeg får meg et vikariat som varer ut skoleåret når januar kommer. Men jeg tviler på at vi får barnehageplass midt i året også, så jeg er veldig spent på den biten. Er ikke bare bare å få en dagmamma heller. Åsså vil man gjerne ha noen man kjenner til å passe på barnet sitt.

 

Tror nok vi lander på 100% og så får vi heller prøve å spare litt hver måned.

 

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...