Gå til innhold

Ønsker alle seg her to tette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ha et barn på to år snart, og er selv "bare" 22 snart, Ble gravid som 19 år, og synes det er for tidlig med en til. Hva mener du? Noen her med ikke så tette barn? Ser mange synes det er altfor lenge med opptil flere år mellom søsken.. Vokste opp med en bror som er akkurat to år yngre enn meg selv, men vi har meget lite kontakt den dag idag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsket meg overhodet ikke to tette, men kanskje 3 år imellom. Allikevel ble det 16 måneder mellom mine gutter, og jeg er selvsagt veldig fornøyd i dag;) Men..kunne andremann kommet 2 år senere hadde det vært å foretrekke!

Skrevet

Jeg ønsker meg ikke to tette. Jeg ønsker at babyen skal få være liten lengst mulig og slippe å bli stor så tidlig.

Har selv søsken med 4 og 5 års mellomrom og vi har alltid vært veldig gode venner, lekt masse sammen og hatt, og har fortsatt, stor glede av hverandre. Så vi venter en 3-4 år til før vi prøver igjen.

Skrevet

Akkurat 23,12, my point :) Mange synes sikkert det er helt idioti å følge opp ungene til de er 4-5 år, og at de blir så godt som enebarn om de venter så lenge med å være enebarn. Jenta min har det supert med lekekamerater i bhg og hjemme leker vi kjempemasse og hun får mamma og pappa sin fulle oppmerksomhet. HI

Skrevet

Har 7 år mellom mine to jeg. Fikk masse tid med første og får mye tid med andremann. Eldste hjelper mye til pluss at det går an å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør med minste. De er nå snart 2 og 9 og har masse glede av hverandre. Man må få barn når det passer for oss selv, ikke når det passer for alle andre. Føler at det er litt press mange plasser om å få to tette.

Skrevet

er 22 jeg også. har en sønn på 2 år og 3 mnd. om 7 mnd får jeg mitt neste barn :/ for å være ærlig, gruer meg masse. har aborttime på tirsdag. får se hva som skjer :/

Skrevet

Tror det er fordeler og ulemper med begge deler! For oss passet det best med to "tette" (kanskje tre og?).

Skrevet

Det er 7 år mellom mine, og jeg syns det var perfekt :) Ingen sjalusi, og mye hjelp i eldste :) Venner er de også i dag, noen år etter :)

Skrevet

Har nesten 4 år mellom, var ekstra godt da det kom tvillinger:-)

Skrevet

23.16, så du synes kun det er positivt med avstand mellom ungene? Synes mange "stresser" med å få to tette, og bruker det som påskudd at de blir gode lekekemerater og at man blir fortere ferdig med babytiden med de to første, fortere. Jeg liker ihvertfall babytiden, og synes det er noe man bør kose seg med istedet for å "bli fortest mulig ferdig med den".

Har en slektning som har 5 år mellom alle 3 ungene sine ( De er 5 år, 10 år og 8 mnd) og det virker som en perfekt aldersforskjell.. Ingen søskensjalusi, og den eldste hjelpr mye til med babyen..

Skrevet

Jeg er også 22 år. Er gravid igjen og har en sønn på 8 mnd.

Var ikke planlagt, selv om vi ønsker oss tette barn :)

Vi har romslig økonomi og et stabilt forhold så ser ikke noen annen grunn en mangel på viljestyrke som skal kræsje dette.

Å anntyde at det største barnet ikke får nok tid med mamman og pappan sin fordi det kommer en ny er å dra den for langt i mine øyne.

Barnet tar overhodet ikke skade av å få et søsken tidlig så lenge man gir begge barna like mye oppmerksomhet. Og de kan være små så lenge man vil selv :) Jeg ser bare ikke vitsen med at 4åringen skal være baby, da.

Men at ikke alle ønsker det, er en annen sak! Opp til hver enkelt.

Skrevet

23.16 her!

Jeg synes det er kun positivt ja. For meg er det ikke om å gjøre å bli ferdige med babytiden slik du sier mange stresser med. Jeg har to barn fordi jeg vil, og da vil jeg ha god tid med de også. Selv om de ikke har de samme interessene når det gjelder leker synes eldste det er morsomt å leke med minste. Og minste fungerer perfekt som maskot på fotballkamper ;)

Er 7 år mellom meg om min bror også og vi har alltid hatt et godt forhold.

Skrevet

Så kjekt :) Har selv mange søsken ( 2 yngre og 3 eldre) og har best forhold til hun som er 4 år eldre enn meg.. Kan jo være tilfeldig men ;- )

Vet at mine eldre søsken var veldig flink å leke med meg når jeg var yngre! Nå venter søsteren min en gutt i Desember, og jenta hennes er snart 5 :) Vet hun blir en kjempeflink storesøster, for hun leker kjempemasse med min toåring, og er veldig omsorgsfull. Samme merker jeg på de "større" jentene i bhg til veslejenta min, de er i en alder der de tar vare på yngre barn og leker mye med de. De er ihvertfall veldig omsorgsfull mot henne og leker mye med henne.. Synes ihvertfall det må være kjekt å venter med et nytt barn til det yngste barnet har sluttet med bleier og blitt litt mer selvstendig før man får et nytt, men det er jo min mening... HI

Skrevet

Hadde jeg selv vært 22 år og hatt "allverdens" av tid, så tror jeg ikke jeg hadde villet ha to tette. Fordi to tette setter deg i en enda mere låst situasjon over lengere tid. Man må belage seg på og være mye hjemme, og det å kunne være med ut på livet, er bare noe som prioriteres i siste rekke. Jeg var 34 da jeg fikk mitt første og 14 måneder etter fikk vi en ny. Føler vi har levd i en boble i to år, det tar masse tid og krefter, spesielt om man ikke har mye avlastning. Som oftest takker man nei til festligheter, fordi man ikke kan, eller man rett og slett ikke orker. Og det er mye værre og finne noen som orker og være barnevakt til to bleiebarn på samme tid.

Grunnen til at vi valgte å få dem så tett, er jo alderen min tatt i betraktning, og at jeg tidligere har fått utløp for min utforskelsestrang, og har en helt annen ro i kroppen enn for 10-15 år siden. Ikke misforstå meg, mener ikke at ikke 22-åringen egner seg til å få to tette, men jeg synes bare det er altfor stort og tyngende alvor å ta på seg når man er i sin beste alder.

Sånn søskenmessig, så er det jo klart en stor fordel i småbarnsalderen og barneskolealder med to nær hverandre i alder. De er jo aldri alene og har bestandig noen og leke med som er noenlunde på deres nivå. Det er selvsagt ikke noen garanti at de kommer til å være venner livet ut. Men det er fordeler og ulemper med all slags aldersforskjell mellom søskene.

Skrevet

Jeg vil bare ha en/ei egenprodusert og så vil jeg ha fosterbarn i tillegg.

Skrevet

NEI!! har en på 15 måneder og har ikke lyst på flere ennå. kansje om en 4-5 år .. vi får se.. men akurat nå vil jeg bruke tia på og bli kjent m jenta mi og kose meg med ho jeg har...

Skrevet

Jeg er 24. Gravid med min første. Har alltid ønsket meg tre, og to som er tette, så tror faktisk jeg skal klare meg med mini i noen år og så prøve på to tette senere. Men så var ikke graviditeten planlagt, da, og en ganske stor belastning på økonomien akkurat nå.. så å begynne å tenke på en til nå ville vært galskap i mine øyne.

Om du er 22 synes jeg heller du skal la lillemor få være enebarn litt til. Iallefall om du er usikker og må sette ting som utdannelse eller ligenende på vent. Men det er min mening, da..

Skrevet

Kunne ALDRI falt meg inn å få to tette!

Alle de vi kjenner som har to små (tette) klager, klager og klager!!!! Og så slutter de klagingen med; "ja, ja... Det BLIR jo greit en gang.....!"

Jeg vil ha det greit hele tiden, ikke sitte i et evindelig kaos å vente på at det skal bli greit! =) Derfor har jeg 4 år immelom mine, funker supert!

Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge deler.

2 tette gir en mer stressa småbarnsperiode, to bleieunger samtidig, to som kanskje ikke sover hele natta og våkner tidlig, de krangler om de samme lekene og konkurrerer om den samme typen oppmerksomhet. Konkurransen mellom to tette kan også bli mer bitter, særlig hvis den yngste er mer frempå med f.eks å lese. På den andre siden har de mer like behov, man kan ha dem i samme vogn, gå på de samme filmene, de samme fritidsaktivitetene og de kan ha mer til felles og leke mer sammen.

Mer avstand gir mer ro til begge, den første får være enebarn lengre med all oppmerksomhet, den minste får et eldre søsken som tåler å vente, kan hjelpe til og ikke slår og lugger den minste. Foreldrene har mer overskudd og man må fokusere mer på hvert barn som en egen person siden de har helt ulike behov. Det kan være mer krevende fordi man ikke kan gå på de samme filmene eller de samme fritidsaktivitetene før de blir større. Men de krangler mindre fordi de ikke deler de samme lekene og de krever oppmerksomhet for helt ulike ting.

Jeg har 4 år mellom de første to og de leker utrolig godt sammen. Hvor godt barna går sammen handler mer om personkjemi enn aldersforskjell. Nå blir det 6 år til den minste (det kunne godt vær 3-4 år for min del, men sånn ble det bare ikke) og selv om det kan bli langt for å få være lekekamerater vil de har stor glede av hverandre.

Skrevet

Forundrer meg over at de som ikke har to tette vet så innmari mye om hvordan det i virkeligheten er. Vi har to tette, men vi kan ikke finne så mye og klage på, fordi vi kanskje ikke vet om noe annet. Nå som de vokser til er det stor stas med begge og ingen av ungene lider noen som helst nød, de får masse oppmerksomhet, men lærer seg tidlig og måtte vente på tur, og tror de er blitt mere sympatiske av den grunn. De er utrolig avhengige av hverandre, og krangler ikke så mye at det plager noen av oss. Tror forresten ikke det utgjør noen særlig større økonomisk belastning og ha to tette enn hvis du har 8 år mellom ungene. Å ta to bleiebarn er vel det miste problem.

Å være enebarn lenge.... er det positivt? Våre venner med bare et barn på 3-4 år, kjenner ingen unger som er mere egoistiske mtp lekene sine, vil aldri dele med noen. Blir et spetakkel uten like når man er på besøk. Dessuten er det et slit for dem på hjemmebane dersom det er planleggingsdager, fridager etc, fordi ungene kjeder vettet av seg.

Skrevet

Du er jo så ung! Vent litt du, så kan du heller få to tette siden! :) Når du er 26-30 en gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...