Gå til innhold

Kan man forvente dette av en liten baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg har en baby på 1 mnd, og hun har snakket siden dag en om at han skal finne roen selv, ligge i egen seng, og både hun og samboeren (mest han) mener at babyen ikke tar skade av å skrike seg i søvn (mens hun går fra og til). I mine øyne er dette litt vel tidlig, og jeg har sagt til henne (på en fin måte) to ganger nå at hun kanskje bør vente litt med dette. I alle fall "skrikingen". Man blir jo anbefalt å i alle fall vente til barnet er 6 mnd før man så smått kan begynne å la barnet finne roen selv.

Jeg blir sikkert halshugget nå for at jeg blander meg inn dette, men det er greit å høre hva dere andre mener. Skal jeg la være å blande meg og passe mine egne saker, eller ymte frampå en gang til..?

(Dette er deres barn nr to)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig så ville jeg passet mine egne saker siden det er deres barn nr. 2 og jeg bare har ett barn. Men jeg syns ikke det de gjør høres verken lurt eller bra ut...

Skrevet

Hva mener du med "skrike seg i søvn"? Vi plukker ikke opp vesla, bare går inn og gir henne smokken (evt flaske) og sjekker at bleia er tørr. Når hun igjen våkner og hyler, venter vi litt før vi går inn igjen.

Hun er 3 mnd, og det har funket veldig bra :o)

Skrevet

Hjemmetråkkende Squaw

De mener at barnet kan skrike seg i søvn, altså finne roen/søvnen i sengen sin selv.

HI

Skrevet

Ikke gå inn og sjekke, bare la babyen hyle?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, men jeg hadde ikke sagt noe så sant jeg ikke blitt spurt. Hun vet nå hva du mener om det.

Skrevet

Nei, mens hun går til og fra.

HI

Skrevet

Jeg har 2 barn, som jeg har hatt aleneansvar og alt for hele veien. Har derfor gjort alt på min måte.

En skal ikke tenke slik din venninne gjør med så små. Det er riv ruskende galt, samme hva som skjer.

Et barn på hvertfall under 3 måneder har enda ikke funnet rytmen i måltider, og trenger mat når det gir beskjed. Jeg har hatt ett flaskebarn og ett brystbarn, så her vet jeg også forskjellen. Under hvertfall 3 måneder, så er det noe galt. Da handler det ikke om å finne søvnen alene, men om behov.

Og det er skadelig å ikke få dekket sine mest nødvendige behov. For et så lite barn, så kan faktisk nærhet være det nødvendige akkurat der og da.

Jeg har en venninne som ble født for tidlig, og lå lenge i kuvøse. Og den gangen var ikke nærhet noe de la vekt på(lenge siden). Hun sliter med forhold til alle i dag, og psykologen mener dette har grunnlag i hennes babytid.......

Skrevet

Jeg synes det er litt vanskelig å svare på hva du burde gjøre, men vet at jeg selv aldri i verden hadde klart å sitte og høre på et så lite barn gråte alene på rommet sitt.

Du sier at du har tatt det opp med henne, så på en måte har du gjort ditt. Men på den andre siden synes jeg det er ganske ille å bruke denne "metoden" på et så lite barn. Hadde det vært en av mine venninner som hadde gjort dette, så ville jeg snakket rett ut om hva jeg synes.

Så tror du får vurdere litt etter hva slags vennskap dere har (om dere snakker rett fra leveren til hverandre) og om du føler det er riktig å blande seg inn i deres måte å "oppdra" barnet på.

Skrevet

Jeg synes ikke det høres bra ut, men som andre sier, du har sagt ifra til henne hva du mener, så kan fort bli at hun føler du blander deg vel mye om du tar det opp igjen. Mye jeg også kunne tenkt meg å sagt til venner ang. ting som gjelder barna, men føler det blir litt pushy å skulle si alt jeg mener om deres måte å gjøre ting på. Kommer det opp i en samtale eller på en eller annen måte er naturlig å si hva jeg mener så gjør jeg det.

Skrevet

http://sovlillebaby.com/

Der anbefaler de IKKE å la små babyer skrike seg i søvn. Jeg ville aldri latt min jente gjøre det, uansett alder. Tenk hvor alene hn må føle seg!

Skrevet

Mannen min er også en "sånn en". Han får fremdeles angst når det er mange fremmede rundt ham, som på kjøpesenter og han har også vansker med å være nær folk. Det eneste utrygge han har vært utsatt for i hele sitt liv var babytiden, de første to mnd han lå på intensiven og ikke fikk oppmerksomhet, nærhet og respons på gråt. Trenger jeg si at han er veldig gira på at barna våre skal få masse nærhet og kos?

Men til saken, det venninna di gjør er veldig gammeldags og potensielt sett skadelig for barnet. Ikke ille nok til å ringe barnevernet liksom, men veldig dumt :-( Når barnet er en 6 mnd gammel er det kanskje ok, men en nyfødt trenger virkelig den tryggheten det er i at mor reagerer og dekker dens behov når gråten kommer.

Skrevet

anonym 22:32

Jeg har samme syn på saken som deg, det er derfor jeg er så usikker på hva jeg gjør nå. Jeg har jo allerede sagt hva jeg mener, men det virker ikke som om det betyr noe. Derfor er jeg litt i stuss om hva jeg gjør videre. Jeg vil jo for alt i verden ikke såre henne, eller fremstå som en bedreviter, men jeg liker ikke måten dette blir gjort på, og syns det er lite heldig for babyen deres..

HI

Skrevet

Jeg synes faktisk ikke det er noe du trenger å blande deg opp i.

Hva vet du om hennes barns behov?

Hvem gir deg retten til å fortelle hvordan de skal gjøre med sin baby? Det er slettes ikke sikkert du har rett, enn så feil du mener det de gjør er..

Ingen liker en bedreviter...

Skrevet

Nå ble vi sett på som litt ekstreme blant venner og familie, fordi vi ikke tar opp ungen etter at han er lagt (self. om han er sjuk eller trenger ny bleie). Han har også alltid sovet i egen seng.

MEN ved en mnd var han aldri alene når han gråt nei! Det ventet vi med til han var nærmere 1år....

Skrevet

At de lar en fire ukers gammel baby skrike seg i søvn er ikke greit nei...

Så små barn trenger trygghet!!! Er det Ferbers metoden de bruker eller noe?

Skrevet

Nei det er det jeg mener. Når babyen er knapt en mnd gammel så er det altfor tidlig. Man kan vel ikke forvente at en baby skal forstå at mor og far ønsker søvn og rutiner, det er noe som må kommer når barnet er litt større og forstår litt mer.

Jeg går selvsagt ikke rundt å tror at jeg kjenner andres barn, og deres behov, bedre enn foreldrene, men når det gjelder babyer så tror jeg at jeg med ganske stor sikkerthet kan si at deres behov som regel er ganske like; søvn, tilstrekkelig med mat, nærehet og trygghet. Jeg er IKKE en bedreviter, men akkurat i dette tilfelle er jeg overbevist om at det venninne min gjør ikke er riktig for barnet.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...