Gå til innhold

kan deres 4-5åringer snakke helt perfekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min er 4.5 år nå, og snakker som en 2-3åring...han var nesten døv til han var nærmere to år pga masse vann i mellomåret, store mandler og polypper....har vore i narkose 4 ganger allerede og opperert...

nå hører han godt, men snakker ikke så bra..har blitt henvist til logoped for noen mnd siden, men har enda ikke hørt noe...

kan dette gå over av seg selv? er det flere rundt den alderen som ikek snakker noe bra, men som har blitt bedre før skolealder? skal ringe logopeden iløpet av uka og purre litt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 5 åring snakker helt bra! Kun litt bøyninger innimellom som blir feil.

Skrevet

Nei, har litt problemer mer r`ene, og det spørs på rekkefølgen på bokstavene. Hvis han snakker sakte klarer han det, men r`en er vanskelig.

Skrevet

Du SKAL purre på dette!!! Ring PPT daglig om så. For dette er viktig NÅ!!!

JEg har selv hatt barn med språkvansker(ekspressive, grunnet bl a nedsatt hørsel som hos din), og vet hvor lang tid ting tar. DERFOR sier jeg at du ikke skal vente.

Skrevet

Min er også 4.5 år. Han snakker ikke perfekt. Stokker litt bokstaver og har ikke perfekt uttale på bokstaven r, men ifølge helsesøster er han innenfor normalen, så vi stresser ikke.

Skrevet

Min sønn har også språkvansker, men PPT startet opp med han i september i år, han har et mye bedre språk allerede.

Får ikke fullrost PPT.

Ring dem i morgen den dag, viktig med all mulig hjelp før skolestart.

Lykke til.

Skrevet

Guten vår snakka tilnærma perfekt då han var 4, har alltid vore tidleg språkleg. No er han 5, og det er ein liten ting eg har retta på i det siste, og det er at han av og til faller tilbake til den gamle uvanen sin og seier "sultetøy" i staden for "syltetøy". Ellers er alt bra.

Derimot såg han frykteleg dårleg fram til han var 3 1/2 år, og heng enno ein del etter med ting som krever god auge - hand-koordinasjon (teikne, klippe, perle, pusle, osv).

Poenget mitt er at sidan guten din høyrde lite dei første åra av livet sitt er det naturleg at han heng litt etter på hørselsrelaterte områder.

MEN for all del - PURR! Det er lurt å finne ut om det er noko spesielt dåke kan/bør/må trene på, om guten din vil trenge meir hjelp frå proffesjonelle for å få språket ordentleg på plass. Det er vel under to år til han begynner på skulen, så det er lurt å ta tak i det no.

Skrevet

takk for mange svar=) skal ringe i morgen...skal jeg ringe dirkete til ppt da, eller til logopeden? fikk et telefonnr av helsesøster som var til logopeden, ikek ppt...

han har problemer med større ting enn bare feiluttalelse på noen bokstaver...han kan stoppe opp midt i setninger "henger seg opp" på en måte, snakkes veldig "nasalt", mange ord er helt feil, sånn som f.eks. "dolen" som er stolen...

han har også dårlig forstålese for ord, sier jeg f.eks at drikkeflaska hans ligger på kjøkkenbenken, så kan han gå ut i gangen og leite på skohylla...(vet det var et dårlig eksempel)

men han er super på kroppsspråk, så gjør seg forståelig, og når jeg sier at jeg ikke forstår han, så gjentar han setingen helt til jeg har fortsått=)

beklager masse skrivefeil her og dårllige setninger, men er så stuptrøtt nå at jeg klarer ikek se beint:P

Skrevet

Nope, min 4,5 åring snakker også som en 2-3 åring, men stresser ikke med det ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...