Gå til innhold

storforlangende barn...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ei bestevenninne som har ei jente på 6 år, jeg kjøpte henne nintendo ds spill(500-600 kr) i julegave i fjor, så sier a"får jeg bare dette?"

Tror ikke det var ment slik det høres ut, men tror rett og slett ikke hun har begrep på ting og penger...hun kunne jo fått 6 pakker med mindre ting foreksempel, men jeg valgte å gi henne dette da hun hadde ønsket seg det...

synes bare det var litt ekkelt, følte meg rett og slett gjerrig:S

noen flere som har barn som tenker slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper verken til venninner eller deres barn.

Har mer enn stor nok familie å kjøpe til.

Skrevet

ja, hun var jo bare 6 år...men hun sier det ganske ofte til moren har jeg også hørt, om broren får noe ting og hun får noe litt mindre så sier a det samme:s men hun er jo enda lita, er jo en snill og grei jente...bare virker litt storforlangende:S

Skrevet

Barn har ikke begrep på penger eller hva en gave koster. Min datter på 4,5 år måler ofte gaven i størrelse og ikke hva hun får! Et spill til 600 kr kunne hun nok fort bare oppfatten som "bare" i forhold til f.eks et stort lekehus med dukker i etc...

Jeg tror nok ikke nødvendigvis datteren til bestevenninnen din er utakknemlig og kravstor, men at hun rett og slett ikke har begrep på penger!

Skrevet

Høres helt normalt ut for en 6-åring. De har ikke begrep om hvor mye ting er verdt, det ser ut til at andre får mer enn henne når de får f.eks to ting og hun bare en - enda hennes koster mer.. Sånn er det bare når man er liten!

Skrevet

Ser de fleste her unskylder barnet med at hun bare er 6år. Jeg er ikke enig i at dette er ok oppførsel!

Det er helt riktig at en unge på 6år ikke forstår om noe er billig eller dyrt, men måler verdi i størrelse eller antall. Men det er alikevel ikke ok, og si slik som det. Her har foreldrene bommet totalt med oppdragelsen etter min mening. Min sønn som nettopp er fylt 4 vet utmerket godt at man ikke har lov til å si slik når man får gaver, men at man takker pent og holder munn dersom han blir skuffet.

Skrevet

Selvfølgelig, men var ikke spørsmålet om hun var storforlangende, da?

Skrevet

Det går mye på det samme. Ja jenta virker storforlangende og bortskjemt. Fordi hun forventer å få noe. Istedenfor at hun er taknemilig for at hun får noe. så ja jenten er storforlangende eller bortskjemt som jeg selv ville brukt.

Skrevet

Jeg hadde også forvente å få noe på julaften. Storforlangende eller ei... Og er hun bortskjemt så vet vi jo hvem som har skyld i det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva dere som skriver i denne tråden mener? Mener dere at barn skal være takknemmelig for gavene, spesielt når de er dyre? Det er jo så mange som skriver at hun ikke forstår hva det koster, men jeg kan ikke skjønne at det skal spille noen rolle?

Skrevet

Mitt barn forventer også å få gaver på julaften, men han får ikke lov å komentere gaver negativt på noen som helst måte! Han vet at ikke alle barn får så mye som han gjør, og at han er heldig. Og ja, det er foreldrene som har skylden for at barnet er bortskjemt.

Skrevet

Hadde mine barn sagt slik hadde det ikke blitt flere gaver på de noen gang. Skikkelig dårlig folkeskikk heter det.

Det er foreldrenes jobb å lære ungene folkeskikk, så jeg må si det er foreldrenes ansvar at hun sier slik.

Unger har ikke begrep på penger, det er jo greit men det er foreldrenes oppgave å lære de den folkeskikken det er å takke for gaven istede for å klage på den. 5 åringen her i huset har såpass godt begrep om penger at hun vet at ett ds spill koster masse penger, ungene her i huset må finne ut av slike ting før de flytter ut av huset så det begynner fra de er små.

Hadde ett barn av min veninne klaget på ett ds spill så hadde ikke det barnet fått gave av meg mer. Jeg gir gaver for at jeg har lyst å gi gaver, ikke pga at jeg må. Og får jeg en slik reaksjon får jeg ikke lyst å gi gaver mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...