Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 Hvordan regner de ut hva man har krav på?Sjekker de hva man har tjent før? Om man har samboer som ikke greier og forsørge familien,får man da livsopphold på seg selv,og halve livsopphold for barnet?Evt.halv husleie? Sitter og diskuterer dette. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 Du får satsen for livsopphold og den varierer visst litt fra kommune til kommune. Jeg fikk 6500,- i mnd. og det skulle også dekke husleie + strøm. Om man er samboer og den andre har jobb / inntekt så er det lite å hente. Og er begge uten jobb så kan man søke dagpenger
Gjest ->>- Skrevet 21. november 2010 #3 Skrevet 21. november 2010 De har normer for hva man skal kunne klare seg på som enslig, par og med antall barn. Strøm og husleie kommer vanligvis i tillegg til livsoppholdet. Tidligere inntekt har ingen betydning. Partner skal ha seriøst lav inntekt for at den ikke anses å kunne forsørge familien.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #4 Skrevet 21. november 2010 Sosialstønad er ikke avhengig av tidligere inntekt, men en stønad til livsopphold, altså nødvendige utgifter. Dette gjelder husleige, strøm og penger til et nøkternt personlig forbruk. Det kreves at en ikke er i stand til å skaffe penger selv, hvilket vil si at man må ha brukt opp sine egne og barnas penger. Du skal ha en sinnsykt god grunn til å ha bil. Om du har en samboer veit jeg ikke hvordan situasjonen er, men ektefeller har forsørgerplikt overfor hverandre, og man får dermed ikke sosialstønad om man kan leve på ektefellen..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #5 Skrevet 21. november 2010 stønad til livsopphold får man på bakgrunn av dagens inntekt, men det er en subsidiær ytelse og alt annet skal være utprøvd. eks. sparepenger, lån av familien, barnas evt sparepenger. Jeg ville tatt kontakt med ditt nærmeste NAV kontor. Det er mye skjønn som legges til grunn i tillegg til loven men om dere ikke har inntekt nok til å forsørge dere og barna!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Jeg og ei venninne som sitter og diskuterer her (ingen av oss har noe peiling på det) Jeg mener at det ikke er stort og hente der,mens hun mener man har krav på livsopphold,halve livsopphold for barnet (om man har samboer) Halv husleie,halv strøm,halv bhg el sfo. Jeg tror ikke at man får så mye. Vi er begge i fast jobb,så ingen av oss har noen gang søkt hjelp derifra,og forhåpentligvis er vi heldige at vi slipper også. Så kanskje får vi aldri helt 100% svar på hvor mye man får Kanskje er det forskjellig fra plass til plass også. Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Hvordan skal man klare og betale husleie,strøm og leve for 6500?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå