Gå til innhold

STRAFF jente 11 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kom krypende med meldingsboka i dag, det viste seg at hun fikk med seg melding hjem på fredag.

Det ble igjen mye Halloween snop her (Av det vi kjøpte inn for å gi ut) og det hun fikk melding om var at hun hadde med seg 17 kjærligheter som hun hadde gitt ut til klassevenner på bussen.

Dette var før skolen begynte, så selv mener hun at hun ikke har gjort noe galt. Jeg ser jo at det ikke var så lurt av henne selv om det var ganske uskyldig, og spekulerer nå hvilken konsekvens dette bør få for henne. For hvor galt var dette?

Bør ikke "the time" tilsvare seg med "the crime"?

Gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en latterlig ting å få med melding med hjem for! Når det gjelder å få med melding hjem bør det dreie seg om langt mer alvorlige ting (mobbing, erting, voldsutøvelse osv).

Så nei - jeg ville bare sagt til henne at hun (åpenbart) ikke skulle ha delt ut kjærligheter, og at de er forbeholdt helgen eller noe.

Skrevet

Så lenge det skjedde før skolen begynte, og ingen spiste det i skoletiden synes jeg hun heller skal få ros for å dele.

Tror ikke jeg hadde straffet i det heletatt jeg. Hadde nok bare sakt at det var snilt av henne å tenke på vennene og dele, men at hun måtte spørre deg først neste gang.

Skrevet

kan ikke si at jeg syns hun bør få noe særlig straff, hun ville jo bare være snill med vennene sine. Hun gjorde ikke noe farlig eller straffbart på noe vis. Dette var ikke i skoletiden, men på vei til skolen så ser ikke helt poenget med å sende med henne melding heller.

Hvis du skal straffe henne så ta fra henne bruk av internet og mobil for i kveld, men thats it syns nå jeg.

Skrevet

Det er jo ikke noen "big crime" det er snakk om, men skolebussen anses som en del av skoledagen, ergo gjelder de samme reglene som på skolen.

Nå syns jeg ikke det er noe å lage noe kjempestort nummer ut av, men som lærer selv, så forstår jeg at det _kan_ være et problem at slikt skjer. Plutselig blir noen inspirerte og tar med på bussen selv dagen etter, og vips, så har man krig gående om at noen har fått og andre ikke og så videre. Sånne disputter er ikke "ferdige" innen de kommer på skolen, og dermed kan det bli en konflikt som det må brukes skoletid på å ordne opp i.

Men igjen, jeg syns ikke det er behov for en straff, men kanskje bare forklare hvorfor det ikke var så lurt å gjøre det.

Skrevet

Fikk så vondt av henne. Spurte henne hvorfor hun ikke viste meg meldingsboka på fredag, og da svarte hun: " For jeg ville ha det hyggelig sammen med deg og pappa i helgen"

Så tror egentlig hun har sonet tiden sin allerede.

Ville bare høre hva dere mente, og jeg er litt enig i at dette burde vel ikke være en meldingsgrunn. Det var faktisk signèrt av 3 lærere også, for hun hadde gitt bort til 2 i klassen under.

Ingen hadde spist i skoletiden.

Skrevet

Enig med de andre. Dette er en bagatell. Dessuten så høres det ut som om hun har grudd seg hele helgen for å fortelle det. Mer enn nok straff det. Gi henne en god klem du, si at ingen er sinte på henne og forklar hvorfor det kan bli vanskelig om noen begynner å ha med godteri på skolebussen. Kanskje ikke alle får smake eller det blir press om at alle skal ha med noe på et eller annet tidspunkt.

Skrevet

Jeg tror nok hun har fått sin straff jeg!

Ville forklart henne at det ikke er lov å ta med godteri på skolen(noe hun sikkert vet allerede), å sagt at hun bør spørre før hun tar ting med seg på skolen. Men noen straff utover det ville jeg ikke gitt henne.

Skrevet

Jeg tror og at hun har fått sin straff ved å gå å tenke på det hele helgen.

Skrevet

Hun har sonet straffen sin i helgen tenker jeg.. syns ikke dette var noen big deal da,så lenge hun ikke delte ut på skolen osv.

Skrevet

Personlig ville jeg ikke gitt straff for en sånn harmløs, velment ting.

Skrevet

Det var jo bare teit.. Ærlig talt. Men du bør kanskje snakke med henne og si at hun kanskje burde gjøre sånne ting etter skolen. På veien hjem feks.

Men helt tåpelig meldings grunn...

Skrevet

Men visste hun ikke at det ikke er lov å ta med snop på skolen? Mine som går i første og tredje klasse vet at regelen er å ikke ta med snop på skolen. De ville aldri turt å ta med så mye snop og dele det ut på skoleveien.

Har du spurt henne om hvorfor hun gjorde det? Kan hun ha gjort det for å blidgjøre de andre? Hun visste sikkert at det hun gjorde der ikke er tillatt?

Jeg synes du skal ta det alvorlig jeg. Kanskje ikke akkurat ha gitt henne en direkte straff, men jeg vill ha pratet alvorlig med henne om det, sånn at hun ikke tror hun slipper unna.

Skrevet

Dette er ikke noe å straffe henne for. Kjærlighetene ble delt ut på skolebussen FØR skoletid.

Hadde vært noe annet om hun hadde delt det ut i friminuttet lissom.

Jeg har selv kjørt skolebuss gjennom barne og ungdomsskolen og det er utrolig hvor mye rart elevene hadde med seg på bussen. Ingen fikk noen gang melding med seg hjem heller.

Hadde sendt meldig tilbake til læreren og spurt om dette i det hele og store er noe skolen har noe med siden det er FØR skoletid.

Skrevet

Men synes dere at det i det hele tatt er ok at en 11 åring tar med seg snop ? Det er jo ikke akkurat en kriminell handling, men det er noe hun bør vite at ikke er lov. Jeg synes ikke det er helt harmløst for å være ærlig.

Skrevet

Vel, det finnes da mye verre ting hun kunne gjort. Å dele ut kjærligheter til vennene på skolebussen er ganske harmløst.

Selvsagt er det ikke ok å ta med seg snop. Men etter hva jeg forstår så har jenta skjønt at hun ikke skal gjøre dette. Ikke noe vits i å lage mer bråk om det da.

Skrevet

Jenta di høres ut som en samvittighetsfull person. Å ønske å dele ut godteri er ikke som fortjener straff. Siden hun tydelig ikke ville vise frem meldingsboka i helgen fordi hun ikke ville ødelegge idyllen er jeg helt enig i at hun har nok fått nok "straff" og lært leksa si. Dessuten så kom hun frivillig med boka til deg etter helgen, så jeg synes hun er veldig flink.

Ville nok bare sagt som så: Det er desverre ikke lov med godteri på skolebussen. Skjønner at du bare ville være snill, men på skolen og bussen så synes ikke lærerne noe om godteri.

Sånn, ferdig med den episoden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...