Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 Dette er seriøst og blitt et problem for meg..dessverre. Trenger gode råd. Vi jobber begge to, jeg og mitt barn flyttet inn til ham. Vi er gift ( nygift). Han pruter på alt, tom.forlovelsesringene hos gullsmeden stod han i kassa og spurte om rabatt på- PINLIG!!! Er vi, en sjelden gang, ute og spiser, velger han alltid vann til maten og som oftest det billigste på menyen. Han forventer jeg skal gjøred det samme.. Han bruker ALDRI penger på seg selv, klær etc...ååhh, nei. Hadde ikke jeg handlet bukser og et par skikkelige gensere så ville han tråkket i det samme, utslitte som er gammelt ( og slitt). Han har barn fra før han traff meg, de er nesten voksne. Han forventer at JEG skal gi de gaver til bursdag og jul, istedet for at vi sammen gir noe som er fra OSS BEGGE. Snakker da om beløp 500-1000 kr pr.barn. Skal vi i bursdag, dåp eller selskap-uansett på hvilken side, er det ALLTID jeg som ordner gave osv... Mannen min tjener mer enn meg. Jeg handler som regel for flere dager islengen, og gjerne litt dyrere pålegg enn servelat og leverpostei bare, DET skjer ALDRI med mannen min. Og ofte kjøper han 2 pærer, 2 epler, en stk 4.pakke med yoghurt, noe som holder til en halv dag hos oss-- Jeg har forsøkt ta det opp, han blir bare driiiitsur! Ellers har vi det veldig fint sammen, han har masse gode egenskaper. RÅD TAS IMOT:)))) TUUSEN TAKK DAMER:)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 Og denne mannen har du giftet deg med, virkelig..Viste du ikke alt det der på forhånd eller?? Kan ikke klage så veldig mye på noe du viste forhånd vel?? Er vanskelig å lære gammal hund å sitte, tror nok mannen din er samme case...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #3 Skrevet 21. november 2010 Skill deg heller enn å sitte å klage på mannen din. du kjente han vell føør du giftet deg ?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #4 Skrevet 21. november 2010 Start opp med en felles utgiftskonto hvor dere betaler inn LIKT beløp hver måned og sørg for at utgiftene til hushold og mat betales derfra. Når det gjelder gaver så synes jeg du kan kreve at han betaler for sine særkullsbarn ellers får du bare stille hardt mot hardt og de barna får faktisk ikke gaver om han ikke punger ut. Det kan ikke forventes at du skal sørge for de tingene... Du kan jo foreslå at dere drar sammen og handler gaver da, slik at du kan komme med forslag og han kan betale Du må vel ta det opp med han selv om han blir sur... Lykke til!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 21. november 2010 #5 Skrevet 21. november 2010 Jeg har ikke noen erfaring med dette, men kan jo forsøke å svare litt mer konstruktivt enn de andre her. Jeg tenker at gjerrige mennesker enten har en slags samlemani, eller en slags angst. Uten at jeg aner om det stemmer, er kun synsing fra min side. Med samlemani mener jeg at de samler penger, de vil ha penger for å ha dem der, fordi det får dem til å føle seg bra, og da vil de heller ikke bruke penge fordi det da vil rokke med deres følelse av velvære. Med angst mener jeg at de er redd for hva som vil skje dersom de ikke har nok penger og/eller mister kontroll på økonomien. Jeg tror jeg ville satt meg ned en kveld med mannen og spurt ham noen spørsmål rundt dette. Ikke komme med beskyldninger, det fører jo ikke noe godt med seg, men innlede med å f.eks si "Du, jeg må snakke med deg om noe som jeg synes er viktig at vi prater sammen om på en skikkelig måte, og jeg forventer at du lytter til det jeg har å si siden vi jo tross alt er voksne mennesker". Så hadde jeg ganske enkelt sagt at jeg følte at han ikke likte å bruke penger, og spurt om han har noen tanker om hvorfor det er slik. Forsøk å fiske litt, grave litt fremhva årsaken kan være, hva han selv tenker om det. Om han i det hele tatt tenker over at det f.eks kan være slitsomt for deg å alltid være den som må handle inn mat til flere dager, nevne diskret at når man er gift er det normalt med fellesøkonomi der man spleiser på gaver osv. Dersom han blir sur og forsøker å gå, så still deg fysisk i veien for ham, se ham rett i øynene og gjør stemmen din bestemt mens du sier at dette er noe opplever som et stort problem og at om dere ikke kan snakke skikkelig om dette som to voksne mennesker, så lurer du på hvordan han mener ekteskapet dere skal fungere optimalt. Du må vri det slik at han forstår at du ikke anklager ham, men ønsker å finne en løsning. Det er jo det et godt samliv handler om. Finne løsninger, inngå kompromisser, og det burde han også forstå.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Alva du har mange gode ting å komme med mange ganger Jeg skrev litt lengere opp, om ikke du viste om alt dette fra før?..Grunnen til, at jeg kom med det svaret, er fordi jeg nett har levd sammen med et slikt menneske.. Jeg vet veldig godt hvordan du har det ja. Det er et stort problem å leve slik, og det slik hver dag inn og ut hele tiden. "Jeg tenker at gjerrige mennesker enten har en slags samlemani, eller en slags angst. Uten at jeg aner om det stemmer, er kun synsing fra min side. Med samlemani mener jeg at de samler penger, de vil ha penger for å ha dem der, fordi det får dem til å føle seg bra, og da vil de heller ikke bruke penge fordi det da vil rokke med deres følelse av velvære. Med angst mener jeg at de er redd for hva som vil skje dersom de ikke har nok penger og/eller mister kontroll på økonomien". Sitatet fra Alva her stemmer veldig godt...Det er akkurat slik han tenker og har det rundt økonomien. Min x tjent også mye mer enn meg. Jeg var tilogmed arbeidsledig i en god periode, men det var meg som måtte punge ut mange ganger. Nå var ikke ikke noen barn involvert, men likevel. Var vi ute eller annet, så måtte det tenkes og veies godt opp, hvordan pengene skulle brukes. Det at mannen din er slik rundt økonomien: Er en slags bekreftelse på, at han lykkes i livet. Han er god til noe. Sånn var hvertfall min x. Han trengte bekreftelse på, at han faktisk var god til noe, og at han greid noe uten andre sine innflytelse. Ingen hjelp fra andre. Da må jeg spørre om det er noe i fortiden til din mann, som gjør at han slik er? Jeg vet at, som å ha foreksempel en far som aldri er helt fornøyd med sin sønn, gjør at sønnen for større behov til å snu den trenden. Derfor blir økonomien det første i mannens sitt liv, noe han selv makter, håndterer på sin egen måte, har kontrollen på.. Kan noe av dette være din manns greie?? Prøv å snakk med han på en annen måte.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Er jo ikke sikkert dere har så god råd som du tror...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Uff, gjerrige mennesker er noe av det kjipeste som finnes!!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #9 Skrevet 21. november 2010 Jeg er nok litt som mannen din men heldigvis for meg er mannen min ganske lik meg. Det som er for min del er at jeg ikke trenger så mye for å bli fornøyd. Vi bruker lite penger og sitter hver mnd igjen med en god slum penger. For oss gir dette mer. Vi er begge under 30 år og gjeldsfrie. Vi kan kjøpe oss det vi vil om vi vil og når vi vil. Vi spiser gjerne rimelig mat. Vi er familie på 4 og kjøper for 1000 kroner i uka på kolonial (mat, vaskemidler, hygiene artikler osv). Vi spiser både sundt og godt. Vi handler som deg en gang i uken. Vi går sjeldent ut for å spise og om vi gjør bestiller vi gjerne vann. Vi drikker kun vann hjemme utenom melk til frokost. Vi trives slik og vi hadde ikke blitt mer lykkelige med annet pålegg eller dyrere andre ting. Jeg skjønner at problemet ditt er at det går av dine penger og at dere tenker ulikt. Hva med en felles konto hvor dere overfører et fast beløp? Dere kan skrive opp handlelister i fellesskap. Det kan jo hende du må bruke mindre og han mer slik at dere møtes å midten. Bruk penger som er igjen til resturant besøk og ekstra ting. Gaver bør også gå fra disse pengene og dere bør bli enige om hvor mye som skal brukes på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå