Gå til innhold

Fødselsjournal, anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan jeg kan gå frem for å få tilsendt fødselsjournalen min? Vet ikke om dette er den rette betegnelsen, så for ordens skyld mener jeg altså papirene om fødselen, hvordan det gikk og hva som ble gjort.

Planlegger nummer to nå, og tenker tilbake på fødselen med litt økende angst. Revnet veldig og måtte sys i narkose. Både innvendig, mellom og bak. Gikk veldig fort, og måtte i tillegg få drypp for å ytligere intensivere riene, da hjerterytmen til babyen sank.

Da jeg en tid etter fødselen var hos helsesøster for å snakke om den "tøffe" fødselen, visste jeg ikke helt at jeg ville oppleve denne skremmende følelsen i ettertid. Jordmor tok opp at det ble brukt sugekopp ol. Dette stemmer jo ikke. Når jeg tenker tilbake, opplever jeg egentlig all oppfølging som rotete og feilaktg. Fikk aldri noen samtale om fødselen på sykehuset, slik jeg ble lovet. Jordmor kom med feilaktige opplysninger, og min fastlege konstaterte at noen av stingene hadde gått opp, uten å gjøre noe med det.

Dere, og jeg selv, kan si at jeg burde fulgt opp bedre selv, kanskje, men jeg hadde virkelig ikke kontroll på det området. Var alene med babyen, og hadde nok med henne.

Dette ble visst en voldsom avsporing. Begrunnelsen for at jeg vil lese journalen er at jeg vil vite hva som egentlig skjedde. Opplever nå at fødselen blir større og skumlere, og vet ikke om jeg "tør" risikere underlivet i en ny fødsel?! Nå er det jo nye arrvev, og jeg opplever fortsatt, nesten to år etter, ubehag ved "røff sex" eller veldig fast avføring. Vært hos gynekolog. Han sier alt ser fint ut, men at han vil fraråde vaginal fødsel av baby over 3500 gram.

Første var 4000 gram, og brukte 5,5 timer ut etter første murring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sendte epost til sykehus og ba om å få tilsendt kopi av journalen min ifm fødsel. Det kom noen få dager senere, sammen med faktura på 150 kroner. Fort gjort.

Det var sykehus i Arendal.

Skrevet

jeg fikk tilsendt journalen min måtte også betale en liten sum dette var ss flekkefjord og ss kr.sand. ingen problem :)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for informasjon :)

Dette har jeg også tenkt å gjøre,for å få lagt ny "slagplan" sammen med jordmor jeg går til kontroll hos :)

Skrevet

Jeg ringte sykehuset og fikk en mailadresse jeg kunne sende en mail til hvor jeg ba om å få tilsendt papirene. Som de andre fikk jeg også en faktura med. Jordmor jeg gikk til under svangerskap nr2 gikk gjennom papirene sammen med meg og det syns jeg var veldig greit. Jeg fikk forklaring på de tingene jeg lurte på fra første fødsel og det gjorde meg roligere før andre fødsel og hos meg skjedde det egentlig ikke noe galt heller, det var bare et par ting jeg lurte på i forhold til hva som egentlig skjedde.

Skrevet

Jeg fikk tilsendt journalen min, men fikk svært lite nyttig info ut av den. Selv med forklaringer bak. De skriver ikke om antall sting etc etter fødsel så kanskje er det mere nyttig å avtale time og komme inn for en samtale.

Skrevet

Jeg sendte brev til fødeavdelingen, jeg måtte ikke betale noen ting.

Men det kan være lurt å gå gjennom journalen sammen med jordmor/gynekolog... Selv med medisinsk utdannelse (som både jeg og samboeren min har) var det ikke alt vi skjønte, eller alt vi klarte å plassere i riktig sammenheng. Rettere sagt, vi skjønte ordene som sto der, og vi skjønte hvilke medisiner det var snakk om o.l., men vi skjønte ikke bestandig den egentlige betydningen av det som sto der. Hvor alvorlig/lite alvorlig var det etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...