Gå til innhold

Nav- overvåkning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia med dette? Kan de virkelig overvåke telefon og nettsøk dersom de føler det er nødvendig? Hvordan er det i det heletatt mulig å overevåke en persons nettsøk?

Og i alle tilfeller - hvordan skulle dette kunne være med på å avdekke trygdesvindel?

http://www.p4.no/story.aspx?id=383781

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan de det hvis det foreligger mistanke om svindel eller f.eks tips om trygdemisbruk.

Man overvåker f,eks telefon og internett for å finne ut om en person jobber (mange jobber jo via PC/nett), hvor man oppholder seg mesteparten av tiden (f.eks enslige forsørgere som egentlig ikke er enslige). man sjekker også transaksjoner i banken f. å se etter innskudd som egentlig er kamuflert lønn, unormalt høyt pengeforruk 8som ikke kan froklares ved oppgitt inntekt) etc.

ved nettbruk etterlater du deg en IP-adresse. ikke noe problem å sjekke opp/overvåke dette

Skrevet

Det er sykt! Et enormt brudd på menneskerettene og ikke noe jeg trodde var aktuelt i dagens Norge. Tenk at NAV skal ha større tilgang til slikt enn det politiet harHeldigvis har de oppdaget glippen nå da, og da blir det jo stopp for det!

Å overvpåke telefon skjønner jeg hvordan er mulig, men skjønner ikke hvordan de klarer å overvåke nettsøk.

Trodde nemlig ikke det var mulig. Om det er mulig kan jeg ikke skjønne hvorfor det ikke brukes til å overvåke pedofile f.eks

hi

Skrevet

Ipadresse er jo ikke knyttet opp mot person da 13:29;)

Skrevet

De samme metodene brukse selvfølgelig av politiet der det er mistanke om ting.

jeg synes også det er sykt. desverre så er det blitt slik fordi så mange svindler staten

Skrevet

Hæ? Kan de avlytte telefonsamtalene jeg foretar fra MIN telefon? Og finne ut hva jeg googler og foreks. hva jeg skriver her inne fra MIN pc?

Skrevet

Politiet kan det kanskje på vegne av NAV hvis nav anmelder forholdet.

Skrevet

Politiet kan gjøre det under alvorlige omstendigheter (drap, ran) Og hvis det er HELT nødvendig for etterforskningen. Men politiet på da søke om å få lov og ha god nok begrunnelse.

Nav styrer det selv, og kan direkte innhete informasjon uten å gå gjennom post og telesystemet.

hi

Skrevet

Det høres ut som misbruk av regler fra NAV sin side og det blir nok stoppet. Selv om man mottar trygdeytelser kan det da ikke være sånn at man mister all rett til et privatliv.

Skrevet

Får vi ikke vite noe om vi blir overvåket heller? Dette synes jeg er skikkelig dårlig gjort! Jeg har venner og familie som gjerne forteller private/hemmelige ting på telefon-/msn samtaler...

Hva slags googling er de ute etter da? "hvordan få NAV til og tro på at det er slutt mellom meg og barnefar"? Eller overvåker de hver minste ting vi googler? Jeg har nettopp googlet mye om graviditetssymptomer, og om jeg er gravid, så er det hemmelig, og ikke noe jeg vil at NAV skal finne ut allerede nå fordi de har overvåket meg.

Skrevet

Det er sprøtt! Flott at du gjør oss oppmerksom på dette. Her skal det skrives brev! Ikke at jeg mottar annet enn barnetrygd, men jeg synes det er forferdelig at folk som trenger stønader blir behandlet verre en drapsmistenkte!

Skrevet

Nei, nav har hjemmel i loven. (En lovendring som nettopp skjedde) det man spør seg om er om denne lovendringen er en glippe fra regjeringensside. Det blir helt sikkert stoppet raskt. Men litt skummelt at regjeringen kan gjøre en så enorm "glipp". Og ikke minst føre stortinget bak lyset på denne måten.

hi

Skrevet

Norge er en bananrepublikk. Invaderer folks privatliv mer enn forbrytere fordi man muligens klarer å avdekke en trygdesvindler?

Skrevet

Jupp. Sprøtt! Jeg har nettopp sendt tre e-poster om saken. Så har jeg gjort min borgerplikt for å ivareta vanlige menneskers rett til et privatliv.

Skrevet

Jeg forstår at NAV kan finne oss på facebook, blogger og nettby og sånn. Men jeg forstår virkelig ikke hvordan de kan finne ut hva vi som private enkeltpersoner søker opp i diverse søkemotorer på nett?

Kan de virkelig sitte med sånn informasjon?;

Kari Olsen søker etter " ikke alenemor, hvordan lure til meg stønader likevell? "

Dette er jo ulovlig?

Blir det slutt på dette, eller fortsetter de? Om de virkelig kan fortsette med dette så er det nesten sånn at jeg vil gå på NAV-kontoret og si fra meg overgangsstønaden selv om jeg faktisk er alenemor, da jeg heller vil være blakk enn å bli overvåket sånn...

Skrevet

Jeg jobber i nav, og har aldri hørt om dette før nå... Det er vel uansett noe som heter privatlivets fred selv om man har mistanke om trygdesvindel. Skjønner ikke at dette er lov, det er jo vel i strid med menneskerettighetene?

Skrevet

Det er nok noe det nye NAV kontroll driver med tenker jeg, så jeg har sendt e-post dit for å spørre om det stemmer at de holder på sånn.

Google kan gi ut en del info om hva folk/ip-adresser søker på. Google har fått en del kritikk nettopp på at de lagrer mye info om folks aktivitet på nett.

Skrevet

Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep

sier menneskerettene

Dette ER en noe som kommer til å bli ordnet opp i. Jeg bare syns det er skummelt at glippen i det heletatt har skjedd. Altså at regjeringen har fått til denne loven uten å "oppdage" det.

Skrevet

... og ikke minst at noen i NAV tolker det dithen at det er fritt fram å grafse i alle slags opplysninger om folk.

Skrevet

Det er nav kontroll som har tilgang ja.

hi

Skrevet

Hva er problemet? Jeg holder min sti ren og bryr meg filla om noen fra NAV kontroll overvåker meg. Det eneste de i så fall får på meg er altfor mye unødvendig surfing på DiB..

Skrevet

Problemet er at det bryter med menneskerettighetene og personvernet. Selv om man holder stien ren og ikke har noe å skjule så skal man ikke finne seg i å bli overvåket og man er ikke skyldig til det motsatte er bevist.

Et annet poeng er at man vet svært lite om hvem som kan innhente denne informasjonen, hvordan den blir behandlet og hvordan den blir oppbevart. Og man vet heller ikke om disse menneskene, som har tilgang til dette, holder sin sti ren.

Skrevet

15:59: like mye som du ikke bryr deg om å ha ytringsfrihet fordi du ikke har noe vettugt å ytre uansett, antar jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...