Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #1 Skrevet 21. november 2010 Når og hvordan startet fødselen. Hadde ungen det bra når den kom ut?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #2 Skrevet 21. november 2010 Fødsel nr 1: 4 dager over termin. Jeg våknet av rier om morgenen. Det oppstod noen komplikasjoner under fødselen, men på tross av dette varte fødselen i 8 timer fra første ri til babyen var ute. Babyen var i flott form, 3450 g og 49 cm. Fødsel nr 2: 10 dager over termin. Startet på samme måte som første fødsel. Alt gikk veldig lett og greit, fødselen varte 7 timer. Både babyen og jeg var i kjempeform etterpå. Babyen var 3300 g og 48 cm.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #3 Skrevet 21. november 2010 Satt i gang 1 uker over termin pga lite fostervann. Rask og grei fødsel. Men babyen måtte forløses med vakuum fordi han var stjernekikker. Litt medtatt rett etter fødsel fordi han hadde svelget en del fostervann,måtte derfor ha litt "starthjelp" en 1/2 times tid. Men kom seg raskt. Var 3560 gr og 51 cm. Tror ikke at ting ble som de ble fordi det var overtidig, kunne like gjerne skjedd før termin. Selv om man aldri kan vite.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #4 Skrevet 21. november 2010 Gikk 14 dager over. Ble igangsatt med modningstablett, jenta var ute etter 5 timer. Ingen komplikasjoner. Hun var 3580 gram og 50 cm lang, helt perfekt <3 Hun var litt tørr og skrukkete i huden siden hun hadde ligget en stund i magen, ellers i strålende form. Dagen etter fant de ut at hun trengte behandling for gulsott, men det hadde ingenting ned overtiden å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #5 Skrevet 21. november 2010 10 dager over termin, startet naturlig. Ungen var for stor og satt fast, endte med akutt keisersnitt. Barnet ble født med brukket arm og oksygenmangel til hjernen som førte til mild hjerneskade. Barnet er nå 4 år og vi vet ikke hvordan utviklingen til barnet vil bli fremover, han har lærevansker, ligger cirka 2 år bak de andre på det meste. Disse skadene skyldes dårlig kompetanse under fødselen og alt for lang tid før de tok valget å ta keisersnitt. Vi kommer likevell ingen vei i søksmålet om erstatning....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Gikk 16 dager over, skulle egentlig bli satt i gang på en mandagsmorgen. Men, fødsel startet med PANG en søndagsmorgen, etter at jeg hadde blitt strippet fredagen. Kom med med 7 cm åpning inn. Skulle egentlig født ganske kjapt og normalt, men ingenting ble etter planen. Babyen kom ut med haste ks. Var ikke i god form da kom ut. Hadde prøvd å bli tatt før ks med sugekopp, men mislykkes. Var litt skrukkete, flat, hevelse i hodet og en veldig skjeiv nakke. Var også stor 4025 gr og 52 cm. Om dette hadde alt med overtid å gjøre, er aldri godt å si...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Jeg ble satt i gang 12 dager over termin. Det tok lang tid, pga epidural som dempet riene, men alt i alt var det en grei fødsel. Han ble tatt med vacuum til slutt, fordi det skjedde lite, men verken han eller jeg har fått varige mén av det.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Datteren min ble født 16 dager over termin. Skulle settes i gang mandag morgen, og ble i likhet med henne over her strippet på overtidskontroll fredagen før. Riene startet ganske kjapt ved totiden. Halv fem var jeg inne på sykehuset, og halv åtte var hun ute. 4000 gram og kanskje 53 lang. Ble ikke strukket ut pga min mors hoftedysplasi. Rakk ikke noe bedøvelse, da det gikk så fort. Måtte få drypp for å øke riene ytligere, da hjerterytmen hennes sank mot slutten. Revna både innover og bakover, og endte opp med totimers syoperasjon i narkose etterpå. Med en gang etter fødselen, syns jeg det gikk fint. Nå nesten to år etter, når vi begynner å planlegge å oppgradere henne til storesøster, lurer jeg på om underlivet mitt tåler en slik herjing til...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #10 Skrevet 21. november 2010 12 dager over termin. På den 10ende dagen da gikk vannet. Men riene startet ikke før 2 dager senere. Da kom de veldig brått, 4 timer så var jenta ute. 3250 gram helt perfekt og fin fin fødsel.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #11 Skrevet 21. november 2010 6 dager over satte fødselen i gang naturlig. Hadde blitt strippet 2 dager før og skulle egetnlig settes i gang dagen etter at jeg fødte. Vannet gikk først, så kom riene. Og ungen var ute 4 timer etterpå. Hadde en stjernekikker, så ble litt heftig på slutten... han gikk litt ned i puls og pustet litt dårlig. Han var 47cm og 3580g. Men hadde en nydelig fødsel og ingen særlige komplikasjoner.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #12 Skrevet 21. november 2010 17 dager over. Min fineste fødsel,-alt bra med baby 5 dager over. Alt bra med baby 1 igangsatt fødsel til termin. Helt forferdelig hard og lang fødsel. Ingenting var modent. Endte med vakum Går mye heller noen dager over enn å bli satt igang...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #13 Skrevet 21. november 2010 Det er som alltids best å gå over termin enn å bli satt igang..Så lenge som babyen har det godt..Men, det er ikke for alle det går...
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #14 Skrevet 21. november 2010 Fødsel startet naturlig med forsiktige rier 10 dager termin, babyen kom den 11.dagen 18 timer etter første rie. Trengte ikke smertestillende, veldig fin fødsel. Babyen var veldig våken etter fødsel, søkte etter og tok brystet etter en halv time. 49 cm 3172 g. Gikk en laaaang tur og stimulerte brystene kvelden før fødsel startet.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #16 Skrevet 21. november 2010 Modningsrier startet 8 dager over termin, barnet kom 11 dager over. Misfarget fostervann, og lav hjertelyd helt på slutten. Han ble halt ut av meg med vakuum 15 min etter full åpning. Han var litt medtatt, men kom seg raskt.
Ranveig R Skrevet 21. november 2010 #17 Skrevet 21. november 2010 Første: Blei sett i gang på overtidskontroll 14 dagar etter termin. Det gjekk nokre timar før noko skjedde, men då riene begynte kom dei regelmessig med 2 min mellom. Det blei til slutt klassifisert som styrtfødsel (1 t og 20 min aktiv fødsel), til tross for at det tok til å få i gang. Guten vart fødd etter midnatt, på dag 15 etter termin, og var i bra form. Stor gut, 4440 g og 54 cm. Sjølve fødselen var fin, men dei neste timane var fæle. Eg vart sydd i to timar etter fødsel. Ingen alvorlege rifter, berre mange (a la puslespel). JM turde ikkje sy det sjølv, legen kom, ringte og vekka bakvakta og to legar sat altså og sydde aaalt for lenge. Sydde, blei ikkje fornøgde, tok det opp igjen, sydde på nytt, tok det opp igjen, etc. Pudendalblokkade som bedøvelse både under fødsel og sying, INGEN effekt. Skal aldri nokon gong ha det igjen. Blei altså sydd i to timar med berre bedøvelsesspray som ikkje gav særleg lindring. Andre: Kom heilt av seg sjølv 6 dagar over termin. Begynte med svake rier tidleg ein morgon, kom til sjukehuset med 3 cm opning og jenta vart fødd (i badekar) 1 t og 45 min seinare. Ho var veldig blå då ho kom ut, men det kom seg relativt kjapt. JM sydd i kanskje 10 min.
Ranveig R Skrevet 21. november 2010 #18 Skrevet 21. november 2010 Lille var for øvrig hakket større enn storebror, 4540 g og 54 cm.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #19 Skrevet 21. november 2010 Ble satt igang med modningsgel på morgenen dag 12 (fantes ikke moden), og babyen ble født natt til dag 13. Frisk og fin baby, overtiden hadde kun gitt ham litt tørr hud og lange negler. (Var til overtidskontroll med ultralyd både 5 og 10 dager etter termin så vi var trygge på at han hadde det fint der inne)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #20 Skrevet 21. november 2010 Tre dager over termin. Hadde blitt strippet dagen før. Gutten var 4345 og 53 lang. Preeklampsi i svangerskapet så innlagt med høyt BT dagen før.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 21. november 2010 #21 Skrevet 21. november 2010 Nr.1: Fødte 12 dager etter termin. Fødselen startet med rier på morgenen og etter 16t kom jenta. Hun veide 3490g og var 48cm. Helt perfekt:) Nr.2: Fødte 2 dager etter termin. Fødselen begynte med rier på natta og etter 5t var jenta ute. Hun veide 3830g og var 50cm. Helt perfekt hun også
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #22 Skrevet 21. november 2010 Ble satt i gang dag 13 over tiden. Dag 16 ble det ks da det var for liten fremgang og det var ikke lenger forsvarlig å holde på. Veldig greit ks. Stor og fin baby, full score på apgar og han var i flott form.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2010 #23 Skrevet 21. november 2010 8 dager over termin. Startet på normalt vis, men ble langvarig, 31 timer fra de første riene. Perfekt baby i super form, bare litt ekstra skrukkete...
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #25 Skrevet 22. november 2010 20 dager over med nr 1. Skulle settes i gang den dagen, men startet av seg selv etter stripping dagen før. Lang og intens fødsel. Barnet satt mye fast og det var kritisk en liten stund. Stor gutt på godt over 4 kg. Veldig overtidig, jordmoren og legen som var tilstede under fødselen mente han hadde mistet næring i magen, altså han hadde vært større hadde han kommet før. (De så det på huden og morkaken) LANGE negler, han skrapte opp seg selv, ingen fett på kroppen. De måtte ha han på overvåking et døgn. Legen og jordmoren mente at han burde kommet før og at han ikke hadde levd så mye lenger inni der. Han var svak da han ble født og som sagt vært uten næring en stund. Nr 2. 14 dager over termn. Overtidig, men ikke så mye (alvorlig) som nr1. Burde allikevel blitt tatt ut tidligere i følge jordmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå