Gå til innhold

far har ikke rett til fedrekvote i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har vært arbeidsledig siden desember 2008. August i år mistet han dagpengene siden han begynte på kveldsstudier.

Dette betyr at han mistet dagpengene 5 mndr før termin.. ergo har han ikke hatt inntekt 6 av de siste 10 mnd.. bare 5.

Som student kunne han evt tatt litt permisjon på sommeren, men da må han gå et forkurs for å komme inn på ing.høgskole.

Men han han bare hatt rett på støtte gjennom lånekasse i 5 mndr. Og ikke 6 mndr slik de krever.

Har lest litt på nav om fedrekvoten.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Ut fra denne informasjonen skal vel jeg ha rett på å overta fars fedrekvote?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som har erfaring eller vet?

Skrevet

Så lenge han ikke har jobb å ta permisjon fra, så har det vel ingenting å si?

Dersom mor har jobbet i 50% stilling eller mer i de siste 6 av 10 mnd, så har far rett på fedrekvoten.

Skrevet

Hva hvis far jobber fulltid, mens mor er student -har ikke far rett på permisjon?

Skrevet

Jeg fikk fars permisjon da han var student :)

Skrevet

Jeg fikk fedrekvota begge gangene jeg hadde permisjon, første gang bodde far utenlands og studerte og neste gang var han hjemme i Norge og arbeidsledig mens han ventet på å blir ferdig med studiene. Han hadde da ikke hatt inntekt i Norge på den tiden, så da var det ikke noe problem for meg å få fedrekvota. Men de krevde at jeg da skrev en "søknad" om det, altså bare skrev et pent brev om at jeg kunne overta hans permisjon.

Men i begge tilfellene ringte jeg først til Nav for sjekke om jeg kunne få overta kvoten, og det fikk jeg bekreftet på telefon før jeg i det hele tatt hadde sendt papirere om permisjonspenger.

Skrevet

Akkurat disse reglene har blitt mye strengere nå. Jeg har ringt NAV flere ganger for å høre om jeg kan overta fedrekvoten ettersom far er student og ikke har mulighet til å ta den ut. Svaret var ikke positiv for å si det sånn, selv om de forstod problemet.

Skrevet

Min mann jobber fulltid, men jeg studerer. Har ingen jobb ved siden av. Han fikk ikke rett på fedrekvote, men fikk til gjengjeld hele min permisjon (minus 9 uker) pga smutthullet. Les på gravid student på bim... :)

Skrevet

I deres tilfelle HI vil du få overta all permisjonen.

Skrevet

Far har ikke rett på fedrekvoten om mor ikke har jobbet, men om mor går ut i minst 75% jobb eller 100% studier etter sine 3+6 uker kan far ta over hele den fellese delen.

Skrevet

Hvordan kan Hi ha krav på å få fedrekvoten over på seg?

Skrevet

Nå skjønte jeg det. Leste litt på NAV. Vi er i samme situasjon, bortsett fra at far mottar AAP og da får ikke jeg overført permisjonen på meg. Urettferdig syns jeg.

Skrevet

Det er ikke urettferdig så lenge far har rett til å ta ut permisjonen.

Jeg vil heller si vi er heldige som får så mye betalt permisjon.

Skrevet

Det hjelper jo ikke om far har aldri så mye rett til å ta ut permisjonen så lenge han er student og uten mulighet til å få tatt den ut. Da går vi glipp av 10 uker sammen med barnet. Det syns jeg er urettferdig.

Skrevet

takk for svar.

Far ønsker egentlig sin kvote. Men det er synd om alle de ukene skulle bli borte. Det opplevde vi med nr 2.

jeg er i jobb og har rett på foreldrepenger.

Da får vi prøve å søke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...