Gå til innhold

Dere med litt eldre barn (8-10 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de ute med venner hele tida, eller er de en del hjemme også?

Har en gutt på den alderen, og han liker godt å være hjemme også. Mens jeg stresser med at jeg føler at alle andre springer rundt med kompiser hele tida.

Men når han ringer er de jo ofte ikke hjemme (er på hytta, ute med foreldrene på ting o.l.)...så kanskje det ikke er slik jeg forestiller meg;)

Vet jeg ikke skal stresse med det, men blir så redd for at han ikke skal finne noen skikkelige venner:( Han har mange han kan være med, og han er jo med de et par ganger i uka. Men da jeg var liten var jo jeg med noen heeeele tida. Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Så lenge han ikke stresser med det, skal ikke du stresse med det. Etter min mening er det nok så lenge barnet selv syns det er nok.

Kan det tenkes at du husker litt feil fra din egen barndom? At du slett ikke var ute med venner "hele tida", men faktisk også måtte være sammen med familien din av og til, være med ting som hytteturer, familieselskaper, slike ting?

Mine barn har slett ikke fått lov å være med venner "hele tida" i den alderen. De har pent måttet prioritere skole og lekser, de har vært med på en eller to fritidsaktiviteter, de må noen ganger være med på besøk hos besteforeldre, tanter, onkler, de må være med på handleturer, hytteturer osv.

Skrevet

Ja, jeg husker nok ikke alt;)

Og, det var jo andre tider da. Vi hadde jo gjort lekser ferdig på den tida våre barn nå setter i gang. Min mor jobbet ikke, så derfor ble leksene gjort med en gang.

Så vi hadde jo faktisk med fritid også...

Skrevet

Mine gutter er 8 og 10 år. Det varierer veldig hvor mye de er på farten med venner, men det er noe de styrer veldig selv. De må selvsagt gjøre lekser og spise middag før de får gå avgårde. Og det er aldri aktuelt å skulke trening for å henge med en kompis.

Jeg tror også at gutter har venner på en helt annen måte enn jenter. De har liksom en gjeng med kompiser fremfor EN bestevenninne. Så jeg ville ikke bekymret meg.

Skrevet

Har også barn på den alderen. Av og til sier jeg at hvis de gjør leksene fort, og greit så kan de gå til noen ringe til noen. Men ofte blir de bare hjemme likevel. Andre ganger ønsker de å gjør leksene om kvelden slik at de kan gå til noen rett etter skolen. Så tror barn kjenner på dette selv. Så lenge det virker som de har noen å være med både på skole og fritid så hadde ikke jeg stresset. Barn finner oftest ut av ting. Men føler du at det er andre ting som hindrer han i å ta kontakt med andre, eller at han ikke finner noen å være med, eller noen som vil være med han hadde jeg gjort noe med saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...