Palma Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Mener å ha lest et sted at kjøttet ikke trenger å være gjennomstekt dersom det har vært fryst først, da frysing dreper parasitten. Stemmer dette?
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Aner ikke hvordan det er med toxoplasmose. Men kjøtt skal gjennomstekes pga listeria bakterien fordi den drepes ikke ved frysing bare ved varmebehandling.
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Tror det var slik at Toxo drepes ved frysing, og Listeria ved steking/koking Så det ender i at du må gjøre begge delene uansett:P
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 21. november 2010 #4 Skrevet 21. november 2010 Det er riktig, ☆★Storesmurf&lillesmurf. Det er derfor det ikke holder å f.eks fryse spekemat. Kan bare søke opp toxoplasma og listeria på google, så finner du masse artikler om akkurat det.
Hera_75 Skrevet 21. november 2010 #5 Skrevet 21. november 2010 tull og tøys. Listeria er ikke noen fare i spekemat, eller annet kjøtt for den saks skyld. Det er aldri funnet listeria i spekemat i Norge. Utlandet, fesk varme "syden"-land, er en annen historie. Frys spekemat / salami osv, og spis med god samvittighet. Storfekjøtt kan man godt la være rødt i midten, dersom det er stekt ytterst . Fårekjøtt er mer utsatt for toxo, men dersom der er fryst i 24 t, er parasitten død uansett..
Nea og juniors mamma Skrevet 21. november 2010 #6 Skrevet 21. november 2010 Produkter av kjøttdeig må være gjennomstekt da kjøttet er blandet og bakterien kan være i midten. Filet av kjøtt trenger det ikke da Toxobakterien bare sitter på utsiden av produktene, det gjelder også grønnsaker og frukt og trengs å vaskes først. Ang Listeria så er det som skrevet over få funn av dette i Norge, men det hender og foster har dødd pga av den. Sitt måteholdenhet er ikke å forakte, selv spiser jeg spekemat som har vært frossent men overhode ikke ofte.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 21. november 2010 #7 Skrevet 21. november 2010 Hver må gjøre som de vil, men ikke si at det er tull og tøys med Listeria i spekemat hvis du ikke kan underbygge det med fakta. Listeria trives best i mat som lagres over tid og ikke varmebehandles, som spekemat. "Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. " http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter Jeg vil heller være på den sikre siden i den korte tiden som svangerskapet faktisk er.
Fillerya Skrevet 21. november 2010 #8 Skrevet 21. november 2010 Toxoplasmose er ingen bakterie, men en parasitt som er i kjøttet. Tror du forveksler det med Ecoli.
juliogjuleprinsesse Skrevet 21. november 2010 #9 Skrevet 21. november 2010 En venninne av meg som er lege sa til meg tidlig i svangerskapet at frysing ikke lengre er ansett som godt nok... Husker ikke på akkurat hva, men for meg så er det greit med ihjelstekt og kokt mat i graviditeten, tenk hvor godt alt vil smake etterpå! SUKK!!!!
AO3 Skrevet 21. november 2010 #10 Skrevet 21. november 2010 Det er bare tull at "toxoplasmosebakterien" bare sitter på utsiden av kjøttstykket. Toxoplasma gondii er en encellet parasitt, ikke en bakterie, og den finnes i hele kjøttstykket - ikke bare på utsiden.
AO3 Skrevet 21. november 2010 #11 Skrevet 21. november 2010 ... eller KAN finnes i hele kjøttstykket, burde jeg selvsagt heller si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå