Gå til innhold

Ang toxoplasmose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha lest et sted at kjøttet ikke trenger å være gjennomstekt dersom det har vært fryst først, da frysing dreper parasitten. Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hvordan det er med toxoplasmose. Men kjøtt skal gjennomstekes pga listeria bakterien fordi den drepes ikke ved frysing bare ved varmebehandling.

Skrevet

Tror det var slik at Toxo drepes ved frysing, og Listeria ved steking/koking :) Så det ender i at du må gjøre begge delene uansett:P

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Det er riktig, ☆★Storesmurf&lillesmurf.

Det er derfor det ikke holder å f.eks fryse spekemat. Kan bare søke opp toxoplasma og listeria på google, så finner du masse artikler om akkurat det.

Skrevet

tull og tøys. Listeria er ikke noen fare i spekemat, eller annet kjøtt for den saks skyld. Det er aldri funnet listeria i spekemat i Norge. Utlandet, fesk varme "syden"-land, er en annen historie.

Frys spekemat / salami osv, og spis med god samvittighet.

Storfekjøtt kan man godt la være rødt i midten, dersom det er stekt ytterst . Fårekjøtt er mer utsatt for toxo, men dersom der er fryst i 24 t, er parasitten død uansett..

Skrevet

Produkter av kjøttdeig må være gjennomstekt da kjøttet er blandet og bakterien kan være i midten. Filet av kjøtt trenger det ikke da Toxobakterien bare sitter på utsiden av produktene, det gjelder også grønnsaker og frukt og trengs å vaskes først.

Ang Listeria så er det som skrevet over få funn av dette i Norge, men det hender og foster har dødd pga av den. Sitt måteholdenhet er ikke å forakte, selv spiser jeg spekemat som har vært frossent men overhode ikke ofte.

Gjest Mentha♥med kul på magen♥
Skrevet

Hver må gjøre som de vil, men ikke si at det er tull og tøys med Listeria i spekemat hvis du ikke kan underbygge det med fakta. Listeria trives best i mat som lagres over tid og ikke varmebehandles, som spekemat.

"Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. "

http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Jeg vil heller være på den sikre siden i den korte tiden som svangerskapet faktisk er.

Skrevet

Toxoplasmose er ingen bakterie, men en parasitt som er i kjøttet.

Tror du forveksler det med Ecoli.

Skrevet

En venninne av meg som er lege sa til meg tidlig i svangerskapet at frysing ikke lengre er ansett som godt nok... Husker ikke på akkurat hva, men for meg så er det greit med ihjelstekt og kokt mat i graviditeten, tenk hvor godt alt vil smake etterpå! SUKK!!!!

Skrevet

Det er bare tull at "toxoplasmosebakterien" bare sitter på utsiden av kjøttstykket. Toxoplasma gondii er en encellet parasitt, ikke en bakterie, og den finnes i hele kjøttstykket - ikke bare på utsiden.

Skrevet

... eller KAN finnes i hele kjøttstykket, burde jeg selvsagt heller si. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...