Gå til innhold

Hvordan ble de så gamle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så å si hele mitt liv forundret meg over at personer i Det gamle testamentet ble flere hundre år gamle. Jeg har spurt mange, som skulle være godt kjent i skriftene om de visste, men intet forstandig svar har jeg fått.

Den kjente skipper på "arken", Noah, var 950 år gammel da han døde. Han ble imidlertid overgått i alder med noen år, i og med at Metusalem ble hele 969 år.

Jeg har aldri fått noen forklaring på dette med den høye alder i gammelbibelsk tid, men nå gir jeg meg ikke før jeg får vite dette. Er det ikke en teolog som vil TA oppgaven å greie ut om dette - hvordan skal vi oppfatte dette at både Noah og Metusalem og mange med dem ble fler hundre år gamle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du leser Bibelen med en holdning om at ikke alt er vitenskapelig korrekt, men at en del blir skrevet i bilder, blir det lettere å forstå. Selvfølgelig ble de ikke så gamle. Kanskje du regnet årene annerledes den gangen, eller kanskje har ettertiden tillagt dem spesielle egenskaper for å forsterke hvor viktige de var.

De fleste ser vel ikke på denne informasjonen som korrekt, men leser Det Gamle Teatamentet i lys av tiden den ble nedskrevet.

Skrevet

He he, ikke verst, leser du Bibelen helt bokstavelig? Da er det vel en del andre ting å stusse over også! ;D

Skrevet

Enig med forrige anonym her, du kan ikke ta det som står i gamletestamentet bokstavelig.

Det er gamle myter, historier og livsfilosofier som har gått fra munn til munn i hvem vet hvor mange generasjoner før de ble skrevet ned.. Etter det har ting blitt forandret i utallige omskrivinger og oversettelser.

Det er historier som skal lære oss noe om synet på verden, hverandre og gud, ikke faktaopplysninger og historie vi skal ta bokstavelig.

Skrevet

Hvor gammel er du? Det er slike ting barn pleier å undre seg over.

Vi som er voksne forstår at mennesker ikke blir over 900 år, men at Bilbelen, i tillegg til å være Guds ord (for dem som tror på det) er skrevet av mennesker for mange hundre år siden, lenge etter at de omtalte menneskene levde. Vi forstår at Bibelen er litteratur, som bruker litterære grep. Siden det er skrevet av mennesker som skal gripe leseren. Ok?

Skrevet

Noe kan være et bilde på noe annet!

Eks:

Eva og Adam som blir kastet ut av paradis - det kan være et bilde på menneskets utvikling, vi blir mer og mer intellektuelle, i forhold til urtiden hvor vi levde mer som barn, i sinnet.

Og også som et bilde på det enkelte menneske, som går fra den paradisiske tilstand som et uskyldig barn, til ungdom, voksen -man ser seg selv, oppdager sin seksualitet, osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...