Gå til innhold

Hjelp- tidlig pubertet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter som fylte 9 år på sensommeren begynte allerede å få kjønnshår som 8 1/2-åring ( hun utvikler ikke bryster enda)Tenkte da ikke så mye på det og at det måtte være "tilfeldig vekst". I senere tid er hun blitt veldig sur/grinete og til og med fått en kvise. Jeg innser det nå, at hun er kommet i puberteten. Men kjære vene så tidlig!!!!! Eller?? Jeg var vel ca 12 år før jeg kom i puberteten selv..

Hun vil ikke lenger dusje med de andre på skolen ( og jeg skjønner henne så godt- husker selv jeg hatet det selv om jeg ikke var tidligere ute enn andre). Barn kommer tidligere i puberteten i dag enn "før i tiden". Men er 8-9 år normalt?

Bør jeg ta henne til legen? Eller krisemaksimerer jeg nå?

Huff, jeg som har vært såå frustrert å irritert over den stadige sure minen hennes, også viser det seg å ha naturlige årsaker.. Får så vondt av henne.

Har dere tips og råd om hvordan jeg kan håndtere dette på best mulig måte i forhold til hjem/skole?

Er jo en naturlig ting og vi er forholdsvis åpne her i hjemmet, men synes dette er litt vanskelig i forhold til at hun er "så lita" ( i mammas øyne i allefall)..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt tidlig, mener å ha lest at om de kommer i puberteten i 8-årsalderen vil de ta blodprøver o.l. for å utelukke feil med hormonene i kroppen. Tror nesten jeg ville tatt en telefon til helsestasjonen eller lege for å spørre, om du googler "tidlig pubertet" kan du lese litt om det.

Men når det er sagt tror jeg ikke det er så veldig uvanlig heller, har selv en gutt på 9,5 år (4.klasse) som helt tydelig er i ihvertfall en førpubertetsfase. Humøret svinger fra den ene ytterkanten til den andre, han kan bli rasende eller gråte for de rareste ting. Nå i kveld begynte han grine av sinne fordi lillebroren på 7 år lurte seg på han bakfra og ga han en klem, forstå det den som kan ;)

Han har også fått hudormer på nesa og har hatt en lysende kvise nå i høst.. Men har ingen svettelukt eller hår enda.

Skrevet

Er en del som kommer i puberteten i den alderen. Jeg ville spurt henne om hun ville fjernet kjønnshårene med hårfjerningskrem så slipper hun å bli flau i dusjen osv. Kan skjule det litt til flere i klassen kommer etter. Det samme med mensen om hun skulle få det tidlig. Er kjempeflaut å være den som får det først eller sist!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...