Gå til innhold

Dere med GUTTER født sommeren 2008 :D :D SE HIT :D :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ligger deres gutter språkmessig? Min håpefulle har noen fiffige lydfeil, snakker IKKE i lange setninger og er generelt litt lat med det å snakke. Forståelsesmessig og ineteligensmessig scorer han over gjennomsnittet (testet av HS pga den sen og ganske dårlig språkutvikling), så sånn sett er det jo et fett om han snakker reint og har lange ordsammensetninger. Men nå i sommer flyttet vi og har ikke fått vært på 2 års kontroll ennå siden ting tar tid ( som vanlig!). det har vært en utvikling, men jeg vil sammenligne, så kan dere svare på noen spm??

*Hvilke lyder blandes sammen for deres gutter? (altså, p istedet for b, m istedet for s osv)

*hvor mange ord kan deres gutter sette sammen i en setning?

*Hvor mange stavelser sier deres gutter?

*kan deres gutter beskrive følelser med fornuftige ord? slik som, jeg er sint du tok leke, jeg er redd det er mørkt osv.

*kan dere føre en samtale med forståelige svar? slik som å snakke om dagen i BHG, fortelle hvem de har lekt med, hva som har skjedd osv.

Bare noen spm som jeg skrapte sammen i farten. Min gutt snakker som en foss, men det er mye feil ord og svært dårlig uttale, og han kan bli usikker og bruke "trygge" ord når han blir stilt spm som hva har du gjort i BHG i dag osv. Er veldig takknemlig for litt svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I aleren 2-3 skjer det myye med språkutviklingen! Og det er også store varriasjoner fra barn til barn. En 2 åring "bør" kunne si setninger med 2 ord. En 2 åring har kun begrep om her og nå, mens en 3 åring kan begynne å forstå fortid og fremtid...

Bokstavene P og B lages på samme måte i munnhulen, eneste forskjelle er at man bruker stemmebåndet til å stemme B, mens P er bare luft... veldig vanlig å blande disse to. M og N er de enkleste lydene å lage, og også vanlig å erstatte vanskeligere bokstaver med disse og dette er helt greit.

Har dessverre inkke noen sammenligning til deg da, men du burde heller ikke sammenligne... Høres ikke ut som din gutt er noe bak skjema, men at det sikkert vil være barn på samme alder som er lengre fremme enn han. De tingene du beskeriver er ikke talefeil, bare et underutviklet språk som er vanlig for mange 2 åringer.

Lek med ord, les bøker, spill lotto, og ikke minst snakk om alt dere gjør og det som skjer rundt dere. Ikke rett på han når han utaler ord feil, med gi ham bekreftelse på at du forstår hva han sier og gjenta ordet riktig. For en 2 åring er det å sjekke språkforståelsen som er viktig, ikke korrekt uttale.

Skrevet

Vi jobber en del med ordforråd allerede :) Og jeg er ikke bekymret for de "vanlige" talefeilene, det som bekymrer meg en del, er innsatte feil, feil som han ikke har bedret på siden han begynte å snakke. Hvis det er ord som begynner med s, men som har m i seg (som smokk, smil osv) så sier han ikke s, han går rett på m-lyden. han sider ikke v- lyden, sier sååge for sove feks. r lyden har ikke kommet i noen slags form ennå, men den lar jo gjerne vente på seg.

Han har også kun 2 stavelses og 1 stavelses ord i den daglige talen, han kan repetere 3 stavelsesord (som togskinne), men bruker det ikke aktivt selv. Han er som sagt veldig glad i de trygge ordene, som tog, og bruker det som svar når han mangler et ord istedet for å prøve med noe annet.

Dog har han kommet med noen fine svarord i de siste dagene da, som å si "nei takk" og "Ikke nå" når han ikek vil noe. Det er jo en fin utvikling :)

Jeg ønsker bare å se på hvor brorparten av andre 2 åringer ligger, for jeg vil gjerne være obs på ting som henger langt bak "normalen" og heller få øvet på dette FØR det blir et problem ;)

Takk for svar :D

HI

Skrevet

Det du bør være opptatt av er språkforståelsen hans. Er den bra, sånn at han benevner ting og klarer å følge verbale instrukser så er det bra. *Men er du bekymret skal hs også ta det alvorlig* Det første man bør gjøre hvis du er bekymret er å sjekke hørselen. Dårlig hørsel eller syn er nok den vanligste årsaken til språkproblemer.

Det er viktig å følge med på uttale og sånt, men det er ikke noe man gjør noe med før barnet har et ganske stort ordforråd. Ofte kan man godt vente til 3-4 årsalderen. Og hvis du trenger oppfølging av logoped for å få til "treningsopplegg" må du være beredt på å krangle med kommunen ... med mindre du er heldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...