Gå til innhold

Advendtskalender i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor hadde barnehagen advendtskalender, der alle barna hadde kjøpt hver sin gave som skulle gis til Kirkens Bymisjon. Hver dag gjennom hele advendt ble det da pakket inn gaver, som ble overlevert til Kirkens Bymisjons julefeiring. Et godt tiltak syntes jeg.

I går fikk alle foreldrene i barnehagen mail fra ped.leder. Hun hadde snakket med Kirkens Bymisjon, og i år ønsket de ikke å få leker eller klær, men å få penger fra barnehagens advendtskalender. Pengene skal legges i en fyrstikkeske, som da blir pakket inn i barnehagen. Det er helt opp til oss foreldre hvor mye penger vi vil gi. Kjenner jeg fikk litt bismak til hele advendtskalenderen nå, siden leker og klær (som de fleste barn får i julegave) ikke var godt nok. Hva mener dere? Og hvor mye penger ville dere evt gitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den synes jeg faktsk var litt smakløs fra KB sin side:(

Litt av poenget er vel også at barna skal oppleve gleden ved å gi. barn kjenner ikke verdien av penger. I mott hode føler de mer ved å gi leker og klær som de selv har et forhold til.....

Dessuten synes jeg det er merkelig at KB skal "diktere" hva en barnehage skal gi......

Skrevet

Nei dette synes jeg var et merkelig forespørsel, hadde absolutt ikke likt det.

Skal liksom alle sammenligne hva de forskjellige gir???

Ifjor hadde vi en lignende kalender som dere hadde ifjor. Men der fikk vi beskjed om at barnet selv skulle velge en av sine egne leker hjemme og gi bort.

Jeg likte hverken å få "ordre" om at guttungen skulle gi bort av lekene sine eller at en på 3 skulle forholde seg til å velge noe han ikke helt skjønte at han aldri fikk tilbake.

Så jeg kjøpte en ny leke jeg viste at han likte og gan den til kalenderen. Det føltes mest riktig for meg.

Så hadde nok gjort det samme i ditt tilfelle.

Hadde sakt jeg gjerne bidrar med en gave, men å gi kontanter er utelukket. Å støtte noen med penger er noe hver og en burde avgjøre selv.

Skrevet

Bra det ikke bare er jeg som reagerer på dette :) Fyrstikkeskene med penger skal samles inn på forhånd og pakkes inn etterhvert, så barna ser ikke hvilken eske som er fra hvem. Må jo nevne at mailen fra ped.leder var veldig unnskyldende, hun virket nesten flau ut fra måten hun ordla seg på, og det forstår jeg godt.

Hi.

Skrevet

Akkurat det samme hadde bhg vår fått beskjed om, og vi foreldre ble informert om dette av ped.leder på foreldremøte. Ped. leder var imot å bare gi penger, derfor har de faktisk droppet kalenderen i år. De hadde heller basar på FN dagen hvor barna solgte ting og mat de selv hadde laget til oss foreldre. Fikk inn en fin sum på det, som de overleverte til en organisasjon - husker ikke hvilken for øyeblikket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...