Gå til innhold

Hvorfor feirer du Jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Romerne feiret Saturnalia til ære for jordbruksguden Saturn, og feiringene av to solguder den romerske Sol og Mithra den persiske, ble feiret den 25 desember.

Kristningen av disse hedenske feiringene begynte i år 350, da pave Julius 1 erklærte 25 desember som Kristi fødselsdag.

Senere kom Julenissen inn i bildet etter legender skrevet om Sankt Nikolaus.

Når vi vet alt dette, hvorfor feirer du Jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg feirer jul pga da ble jesus født. noen sier jesus ble født i oktober eller desember og evt februar osv, men det er urelevant for meg så lenge jeg feirer at han ble født. det er det som teller for meg.

:)

Skrevet

Jeg feirer egentlig jul fordi det er det jeg er oppvokst med. Tradisjon rett og slett, og en fordømt koselig en også ;-) Dessuten "snur solen" omtrent da, og DET er noe jeg setter pris på sidne jeg hater mørketiden og vinteren og gjerne ferier at en går mot lysere tider igjen.

Skrevet

Jeg feirer at sola snur, og så feirer jeg den store, flotte familien min som jeg får noen tradisjonsrike koselige dager med.

Skrevet

For at det er en koselig tradisjon rett og slett. En tradisjon som har pågått gjennom familiegenerasjoner i åresvis.

Hadde blitt veldig merkelig om jeg ikke skulle feire jul.

Skrevet

Tradisjon, familietid, gledens tid :)

En god dag, som jeg ønsker skal være slik. At den gir meg om mine gode følelser, betyr alt. Og om det er tradisjoner eller at det er Jesu fødselsdag har ikke så mye å bety. Det tror jeg også Jesus tenker :) At en elsker dem man er sammen med, og ønsker alle det beste, er vel så viktig som allverdens teorier.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...