Bolla med 2 små <3 Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Vi tenkte å kjøpe gåstol til gutten vår til jul, da er han 5mnd gammel. Vet at "ekspertene" ikke anbefaler det, men vet om mange som bruker/har brukt det til babyen sin og ser ikke ut som det har tatt noen skade på de eller at de har begynt å gå selv senere enn andre barn
Grigri m/3 gutter Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Jeg trodde skadene kunne være type rygg- eller hofteskader som kan vise seg senere i livet. Det jeg eller har imot gåstol er at jeg ville aldri ha mine barn mobile før de var mobile selv. Vi var hos noen som hadde gåstol til sin gutt, og de fløy rundt hele tiden for å redde han og alle de knuselige tingene han fikk tak i. Jeg syns det er tidlig nok å begynne å babysafe huset fra 6-7-8 mnd og må sette ting lengre og lengre unne/høyere opp til de er over 2 år. Vi er i verste klåfingret-perioden hvor de er store nok til å klatre, men har ikke lært å klatre ned, og har heller ikke vett til å skjønne hva som er farlig. Jeg savner den tiden de lå stille og måtte bæres hit og dit. Gåstol tar også stor plass syns jeg. Mine unger har heller fått sånn vogn de kan gå med (gå bak og dytte) etter at de har lært å gå selv, det har vært veldig populært.
Tredje drøm Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Jeg er heller ikke noe for gåstoler. Som hun over her; ungene trenger ikke være så mobile før de greier det på egen hånd på "normal" måte. Mange blir vant til å komme seg fort bortover gulvet, og når de skal krabbe/gå selv, blir de utålmodige og sinte for det går for sakte. I tillegg har jeg sett at mange unger blir "tågåere" av å bruke gåstol. De sparker fra med tærne for å komme seg bortover gulvet, og når de skal begynne å gå vil de bare bruke tærne og ikke sette ned hælene - og slier dermed litt med gåingen i starten. Gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg har sett noen. Ingen av mine unger har hatt gåstol og minsta her skal heller ikke få. Er nok av andre ting vi heller prioriterer. Er mer glad i gåvogn/gåbil som de kan dytte foran seg/sitte på.
Rødhette <309+<312 Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Jeg er enig med de over, er ikke for gåstol. Har aldri brukt det til mini, og kommer ikke til å bruke det til framtidige barn. grunnen til at det er frarådet er fordi hvis man sitter babyen i gåstol, så blir de ikke like interessert i å ligge på gulvet og leke for seg selv, de vil heller sitte i gåstolen og farte rundt. og mange får stor fart med gåstolen, og kan skade seg. Hvis du uansett velger å sitte babyen din i gåstol, så ikke mer enn 30 min om dagen. barnet kan også bli tågåere av å bruke gåstol. og kan få problemer med rygg og hofte seinere i livet.
Ugl@ Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Undvendig tull og tøys. Normale og friske barn har best av å få krype og lære seg å stå og gå selv, ikke ved å bli passifisert til å balansere ved hjelp av hjelpemidler.
Bolla med 2 små <3 Skrevet 20. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. november 2010 Syns det er en fin ting jeg da Er jo tydelig at de liker det også, men skjønner jo at det ikke er noe særlig å sitte i den gåstolen for lang tid av gangen pga ryggen. Lillegull krever også utrolig mye oppmerksomhet, vil helst sitte på fanget eller bli bært rundt og da kan han jo fly litt rundt selv mens jeg gjør litt husarbeid
Mille** Skrevet 20. november 2010 #7 Skrevet 20. november 2010 Jeg ville aldri kjøpt gåstol til ungene mine. At du i det hele tatt vurderer å sette en 5 mnd gammel baby i gåstol er for meg helt uforståelig. At det går bra med de fleste er jo bare et helt idiotisk argument. De fleste som røyker dør ikke i lungekreft, men hvorfor ta sjansen liksom.
Fire småtroll Skrevet 20. november 2010 #8 Skrevet 20. november 2010 Jeg hadde gåstol til de to yngste barna mine.. Til nest yngste ble det kjøpt i samarbeid med fysioterapeut, så det telles vel egentlig ikke. Jenta mi har en funksjonshemning i den ene armen som gjorde at hun hadde vanskeligheter med å reise seg. Hun trente med fysioterapeut to ganger i uka hele første leveåret sitt så hun var sterk i kroppen men kom seg ikke opp i stående ved hjelp av bare en arm før hun var nesten 15 mnd gammel. Hun hadde gåstol fra hun var 12 mnd gammel, ble ikke så mye brukt, men hun satt/sto i den litt omtrent hver dag. Da vi fikk et barn til som var helt friskt spurte jeg fysioterapeuten til storesøster om det var greit å bruke gåstolen litt til miste da hun var 7-8 mnd gammel og reiste seg etter møblene selv (altså var sterk nok i kroppen til å komme seg opp i stående selv). Fysioterapeuten sa det overhodet ikke var noe problem når ungen var så sterk i kroppen og ikke ble sittende i timevis. Så vi prøvde, men jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger hun satt oppi der, hun ble illsint fordi det hindret henne i å komme bort til ting, det gikk for seint og hun hadde mindre kontroll enn når hun krabbet eller gikk rundt møblene selv. Hun gikk forresten selv da hun var 10 mnd. Jeg tror ikke det er noen fare å bruke den 5 min nå og da, men ikke før de er gamle nok til å reise seg selv og selvfølgelig ikke overdrive. Hadde likevel aldri giddet kjøpe det selv om jeg hadde fusksjonsfriske barn, de utvikler seg altfor fort som det er om ikke vi skal "presse" de ved å la de gå, sitte osv før de klarer det selv
Odine! Skrevet 20. november 2010 #9 Skrevet 20. november 2010 Jeg vil ikke ha det til mine barn. Vi har nok ting i kjelleren som det er... og noe som bare skal brukes 30 minutter hver dag og er kjempesvært, det er unødvendig. Når i tillegg det er en fare for at de kan få rygg- og/eller hofteskader seinere i livet - er jeg ikke i tvil - selv om ikke alle får disse skadene.
NostraStoria Skrevet 20. november 2010 #10 Skrevet 20. november 2010 Istedet for gåstol hadde jeg kjøpt lære å gå trille fra Brio. Da er det bare å stille inn hjulene slik at han greier å reise seg opp etter den uten å fyke bortover. Da bruker han hele kroppen istedet for å sitte og skubbe i fra med beina. Men etterhvert vil du se at de går etter både stoler og bord, så ikke så kjempenødvending kanskje. Lillegutt har brukt trillen veldig mye fra han var ca 7 mnder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå