Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #1 Skrevet 20. november 2010 Har ei 15 år gammel bonusjente. Hun har opp gjennom åra hatt masse fravær fra skolen, årsakene har vært forskjellige, bl.a forstoppelse og hodevondt. Etter som årene har gått, har forstoppelsen blitt holdt i sjakk og så å si blitt borte, men hun bruker det fremdeles som grunn til å ikke gå på skolen. Hodevondten har hun fått medisin for, men er fremdeles plaget masse. Hun har vært flink til å gjøre mattelekser, selv om hun ikke er noe "mattegeni". Men der stopper det opp. De andre fagene er det ikke så nøye med. Jenta har bodd annenhver uke hos mor og far. Hos mor sjefer hun rundt, og har styring på det meste. Mor sier hun ikke sier jenta imot for å slippe bråk. Hos mor kan hun sitte med pc fra hun står opp til hun legger seg. Hos far er det begrenset hvor mye hun får sitte med pc, hun får ikke snakke respektløst til hverken små eller store. Hos far får hun litt mer motstand på ting hun mener eller sier, om det er grunn til det. Hos far er det ikke 15 åringen som styrer huset, her er det de voksne som setter grensene. På bakgrunn av dette, valgte jenta å bo hos mor 100% i vår. Dette var jenta i følge mor stor nok til å bestemme selv. Det er klart man velger det beste for en selv, og hvilken som helst 14/15 åring ville vel valgt å bo hos denne moren. At jenta er stor nok til å bestemme selv, betyr ikke at hun er moden nok til å se konsekvensene av det hun gjør og velger. Nå viser det seg at jenta- etter at skolen har vart i 12 uker- har tilsammen 31 fraværsdager og 7 timer! Bl.a pga vondt i halsen, vondt i beinet, migreneanfall, vondt i magen. Mor har gitt opp og er ganske fortvilet. Jeg tror migreneanfallene skyldes pcbruk, jenta klager og over smerter i skuldre/nakke. Dette mener hun bestemt kun skyldes at sekken er for tung(den bærer hun ca. 15 min hver dag). Uansett, nå har hun flyttet til far, det var eneste mulighet som var igjen, etter ar skolen har prøvd det meste( ringe for å vekke henne om morningen, prøvd å fortelle henne hvor viktig det er å være på skolen). Hun har vært på skolen hver dag denne uka, og det er bra! Men- hun har store kunnskapshull, hun bruker bøker med 8. klasse pensum feks. Skolen mener at hun skal ha masse ros for å komme på skolen, og om hun ikke bruker mer enn 30 min på lekser i UKA, gjør ikke det noen ting, for det skal kun fokuseres på det positive. Jeg skryter ikke av at noen -i utgangspunktet- fullt oppegående mennesker kommer seg på skolen. At jenta fant på alle mulige unnskyldninger for å ikke gå på skolen, vel... Jeg tror det ble mye pc til veldig sent på natta for henne, det er klart man er trøtt dagen etter da. Det er heller ikke rart at hun har vondt i nakken og har migreneanfall. Er det riktig å bli belønnet for å skulke skolen ved å ha såpass lite lekser? Skal hun ikke prøve å ta igjen litt av pensum? Prøve litt hardere å bli litt bedre i en del fag? Hun vil ikke komme inn på videregående skole med dårlige karakterer. Og kommer hun inn der, vil hun få seg et realt sjokk, med både hva hun burde kunne og hva hun må gjøre hjemme.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #2 Skrevet 20. november 2010 Det første jeg tenker på er hvordan denne jenta har det på skolen og hvordan det går psykisk med henne. Går det greit sånn sett? Jeg kjenner meg faktisk igjen i henne. Jeg dro ikke på skolen og brukte myyyye tid på data'n. Dette skyldest at jeg hadde det rett og slett dritt på skolen, men på internett fantes det mennesker som brydde seg mer om meg og som var der for meg. Disse bodde jo langt vekk, så kontakten var mest på data. Og det var bare der jeg fant folk med felles interesser og slikt. Heldigvis for meg har jeg alltid vært en av de flinkeste i klassen, jeg hadde derfor ingen problemer med å holde følge med de andre. Men med tanke på hvordan jeg hadde det psykisk og sosialt på skolen hadde jeg jo problemer med å komme meg på skolen. I tillegg hadde jeg også fysiske problemer. Jeg ble belønnet for å gå på skolen av moren min. Jeg fikk 10 kroner for hver dag jeg dro på skolen, og dette skulle jeg få samlet på slutten av skoleåret. Jeg hadde jo mye fravær, men tjente jo litt på det, men på slutten av skoleåret ville jeg ikke ha noen penger, det at jeg greide å fullføre skoleåret var seier i seg selv. Men jeg må presisere at jeg byttet skole, aldri i verden at jeg hadde greid å komme meg til den gamle skolen min hvor jeg hadde det dårlig. Som ei som har hatt problemer med å komme meg på skolen synes jeg du skal være kjempestolt av at hun har kommet seg på skolen hele denne uka og rose henne og fokusere på det positive. Hun må bygge seg opp igjen.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #3 Skrevet 20. november 2010 Hvordan har hun det i skoletiden, på skolen? Og da mener jeg både faglig og sosialt. Mobbing? Der er NOE som ikke er som det skal, for de fleste tenåringer vil helst gjøre som andre gjør, og ikke bryte med dette uten at noe er galt.Og siden de aller fleste går på skolen daglig, så vil høyst sannsynlig de som bare er skolelei gjøre det samme. Dette om en har OK/gode sosiale relasjoner til medelever. Får hun noe hjelp fra f eks PPT? Har hun noen lærevansker, som f eks dysleksi(evt uoppdaget)? Hun har inntatt en skummel rolle, som gjør henne til lett "bytte" for dårlige venner. En god del tenåringer har en tendens til å søke miljø hvor de finner "likesinnede". Også de som faller utenfor normalen. Så hvordan er vennene hennes? Ungdommer med vansker på ett eller annet område, har også lettere for å gi opp idet det kommer inn karakterer i skolen. Som det jo gjør når de begynner på ungdomskolen. For da viser evnene seg på en mer konkret og sammenlignbar måte. Jeg er forøvrig enig med skolen i at ros er viktig, selv om jeg forstår din tanke om at dette med å møte opp er en selvfølgelighet. Men ros trengs mye av for noen. Godta det, og gjør heller det samme som skolen. Bryr hun seg om penger? Jeg laget et belønningssystem for karakterene som virket til en viss grad. Snakk med skolen, og hør hva som er faktisk oppnåelige karakterer for henne i de ulike fagene. Ta hvert fag for seg, for det er langt fra sikkert hun har evner til å oppnå like gode karakterer i alle fag. Så tar du utgangspunkt i den karakteren og gir den 50 kr i belønning, karakteren under 25 kr, og karakteren over 75 kr. Og for oppmøte hver dag utenom ved sykdom, så kan en f eks sette 400 kr pr termin. Alle prøver skal belønnes utfra karakter, og oversikten over belønningen skal være hengt opp slik at en lett finner dette når hun kommer hjem med en karakter. For de som liker penger, så kan dette være mye verdt Vet en ikke skal belønne for normale ting, men hva er alternativet? Jo, det er at hun ikke gidder.... Og for hennes fremtid, hva kan belønningen og kanskje økte karakterer være verdt utenom i penger? MYE. Så her er det da dere ansvarlige voksne kommer inn - er det dere eller hun som klarer å vurdere dette med fremtiden? Kan denne premieringen være verdt det for hennes fremtid, selv om det går imot deres prinsipper? Husk det at noen trenger mer ros og annerkjennelse enn andre, og noen trenger det mer konkret enn andre. Folk er ulike. Og du... hun er bare 15 år. Ikke legg alt ansvaret for at det går gale veien på henne. Let rundt henne litt mer. For hennes del. Skyld heller ikke alt på moren hennes..... Og OM det så er jentas feil, eller morens feil, så trengs det ikke fordeles skyld. For det endrer ikke det faktum at jenta sliter slik det nå er, og det vil heller ikke endre noe som helst for jenta. Dere må finne "nøkkelen" til at ting vil gå fremover, og jenta vil trenge hjelp til å nå igjen de andre. Og det skjer ikke ved å lesse henne ned i alt av lekser som hun ikke har klart til nå, for å ta igjen. Hvordan tror du den "straffen" skal motivere henne? Kanskje et litt alternativt opplegg faglig sett kan være det hun trenger? PPT kan sikkert være lurt å få inn her uansett, med tanke på dette.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #4 Skrevet 20. november 2010 Hun har kontakt med de fleste instanser som er nødvendig i hennes situasjon. Hun har blitt spurt om blir mobbet eller mistrives på skloen, noe hun benekter. Men det er flere fag hun ikke mestrer særlig godt. Det har jo skolen tatt tak i og tatt henne ut av klassen og inn i en mindre gruppe. Jeg mener ikke at hun skal lesses ned i skolearbeid, men jeg synes det er viktig å ha litt lekser hver dag. Er det for mye å bruke 30 min hver dag for å forbedre kunnskap? Bare for å repetere det som er gjort på skolen, slik at det sitter litt bedre? Jeg som stemor og mor forventer ikke høyest mulig karakterer, jeg vil bare at barna skal ha mulighet til å komme videre etter den obligatoriske skolen. Og det må jo også skolen være interessert i, skulle jeg tro. Siden jeg ikke er mer enn stemor, har jeg null jeg skal ha sagt, jeg skal kun ha et ansvar for at hun kommer seg på skolen. Og det ansvaret er helt greit. Men jeg blir litt fortvilet når jenta kommer hjem fra skolen og det ikke er noen hjemme her. Så kommer vi hjem, da har hun brukt data i 2 timer+det hun har brukt på skolen. Og så klager hun på vondt i nakken/skuldre og skylder på sekken. For databruk har ingenting å si for at hun får vondt. For å si det sånn har hun ingen god sittestilling når hun bruker den. For å overholde det ansvaret det er å få henne på skolen, må vi få henne til å forstå at hennes bruk av data er den mest sannsynlige årsaken til vondter i nakke og migreneanfall. Å få henne til å forstå slike ting som hun må endre på, er veldig vanskelig. Du sier at jeg ikke må legge skylden på mor, det har jeg forsåvidt aldri gjort unntatt i mitt eget hode og til skolen(det er jo derfor jenta må bo hos oss), men mor er jo enig i at det ikke skyldes databruk at jenta har vondt og migreneanfall( jeg mener ikke at hvert eneste anfall skyldes data, men det er en viktig faktor).
Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #5 Skrevet 20. november 2010 Ang det du sier om rygg og hodepine.... Har du tenkt over at psyken kan spille vel så mye inn som databruk? Jeg har selv migrene, og stressnakke og alt det der. Men det kommer av psykisk stress, og ikke databruk. Mobbing i det skjulte(slik jenter ofte er flinke til) kan gi store problemer, også psykisk. Hvordan er hun på fritiden? Hvem er hun med? Klassekamerater, og/eller andre? Er hun med noen i hele tatt? Har dere sjekket f eks MSN-logger, om hva det blir snakket om? Ikke ta det helt for å stole på når hun sier alt er OK.... Ikke alltid de sier noe om det som egentlig plager. Lettere å si at alt er greit. Du forstår det at jeg har selv tenåring som har blitt mye mobbet oppigjennom, så mekanismene her forstår jeg en del av. Snakk også med skolen om alternativer til lekser. Det finnes, om en er villig til å gjøre noe med det. Barnevernet kan innvilge og betale leksehjelp, og denne kan være knyttet til skolen. En arbeidsdag i uken som alternativ opplæring, hvor skolen er i god dialog med arbeidsstedet, kan være et alternativ. Når en først faller ut slik jenta har gjort, så må noe gjøres og ofte må en tenke utenfor boksen på alternativer. Selv om en som forelder ønsker ungene skal følge det vanlige opplegget. Kanskje det bare ikke passer for denne jenta, og da har hun rett på tilrettelegging slik at læringen blir best mulig for hennes evner.... Dette sier jo loven - at hver enkelt elev har rett til tilrettelagt undervisning.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #6 Skrevet 20. november 2010 Selvfølgelig kan det være noe hun ikke vil si. Men å sjekke MSN logg kan vi bare glemme. Den er privat og ikke noen andre skal se. Det eneste vi vet, er at hun har nett-kjærester som hun aldri har møtt. Skolen har vel tilrettelagt en del etter hennes evner, men hun har for stort fravær til at hun får med seg særlig mye- noe vi håper endrer seg nå. En del fag har hun for stort fravær i til at de har et vurderingsgrunnlag. Men det jeg og lurer på er om det er nok tid til at hun kan klare det. Det er litt over et halvt skoleår til ungdomsskolen er ferdig, og det er ikke snakk om å komme inn på videregående på særskilt grunnlag. Tror hun er veldig opptatt av at det er noe som feiler henne fysisk- hun vil kanskje ha like mye oppmerksomhet som hun ser mora har pga diverse problemer. Dette er noe jeg TROR, ikke noe jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #7 Skrevet 20. november 2010 Bare et lite tips i forhold til skuldre/nakke/migrene; Bestill time hos en fysioterapeut til henne. Det kan være lettere å ta til seg at vond nakke og migrene kan komme av sittestilling/pc bruk, når informasjonen kommer fra noen som ikke er familie. Her jeg bor er det fryktelig lang ventetid hos fysioterapeuter, men hvis dere har mulighet til det økonomisk, er det en mulighet å gå til en privatpraktiserende fysioterapeut og slippe å vente så lenge. Min migrenelignende hodepine og vonde skulder og nakke, har blitt veldig mye bedre av noen timer hos fysioterapeut. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #8 Skrevet 20. november 2010 Er akkurat nær en slik situasjon nå. En av tiltakene er å skru av nettet kl.22.30. Et tiltak er også å i en periode belønne skolegangen med penger rett og slett. Ha et poensystem i kr for de viktigste tingene. (skolegang, rydde, lekser osv) Ingen innsats, ingen penger. Dersom dere trenger ytterligere råd, så er det greit å sjekke barnevernet i kommunen. Har de et tiltak som heter MST, så sjekk om dere kan få lov til å komme i kontakt med dem for tiltak og tilps Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. november 2010 #9 Skrevet 20. november 2010 22.30- er ikke det en smule sent? Da har hun anlednig til å sitte maaange timer med data. Men uansett takker jeg for alle gode tilbakemeldinger, det var det jeg var på jakt etter:) Var egentlig forberedt på å få høre at jeg var den "onde stemoren" som ikke ser barnets beste (av en eller annen grunn), men det slapp jeg:)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2010 #10 Skrevet 22. november 2010 Kan dere ikke ha det slik at hun kun får bruke data'n hvis hun har en bra sittestilling. Altså at dere først går til en fysioterapeut og undersøker hva som er best for henne, og at dere skaffer en god kontorstol hvis dere ikke har det allerede. Det er forresten rart at ikke flere unge sliter med vond rygg, nakke og migrene. Stoler og bord på mange skoler er jo ekstremt dårlig og kan jo ikke en gang høydereguleres. Når det gjelder lekser, kan ikke faren hennes hjelpe henne med lekser 10-15 minutter hver dag? Da får hun oppmerksomhet fra ham og ros og positiv tilknytning til leksene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå