Gå til innhold

Noen her som har tatt mamografi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag fordi jeg har litt vondt i det ene brystet. Legen fant ingenting, og skrev ut en henvisning til mamografi for å være på den sikre siden (ettersom jeg har hatt vondt i over en mnd nå).

Så lurer bare på hvordan en mamografi foregår? Står lite om dette på nettet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har. Det er fort gjort. De "spenner deg fast" imellom to plater (brystet altså) og tar bilde, akkurat som til tannlegen. Jeg hadde skikkelig ømme mensenpupper akkurat den dagen, så det var litt vondt, men det var kjapt overstått. Og så tok de ultralyd av brystene etterpå.

Jeg hadde også hatt ømme kuler i puppene over lengre tid, men de fant ingenting:)

Skrevet

hehehe... brystene blir skvist mellom to gjennomsiktige plater, og så tar de bilder. Du må heve armen til det brystet som skal tas bilde av mens det pågår.

HAr du barn(født), så er det ikke så galt. Men har du enda ikke vært gravid, så sprenger det ganske bra, ja :)

Jeg har tatt to ganger. En gang i tenårene grunnet kul, og en gang etter jeg fikk barn grunnet kul.

Det er ikke vondt, bare litt ubehagelig. Og du kan føle en redsel for at det sprekker(men det gjør det altså ikke ;)).

Du må sikkert også ta UL i samme slengen. Og en lege kommer kanskje til å kjenne på brystet. Finner de en kul/betennelse eller hva, så kommer de nok også til å ta en biopsi. Den biopsien er en stor og litt tykk nål som de tar vevsprøve med. Det er IKKE så vondt som det høres ut ;) Jeg har som sagt vært gjennom dette 2 ganger, og kvir meg ikke til neste, for å si det sånn :)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to:)

Har heldigvis ingen kul som de finner, men noe må det jo være ettersom det er en sånn øm og sprengende følelse der hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...