Gå til innhold

HJELP. Ang navlestump, betennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min lille gutt er 17 dager gammel og navlestumpen har enda ikke falt av. For noen dager siden merket jeg at det kom MYE puss fra navlen, type bodyen ble tilgriset. Når jeg skulle tørke forsiktig rundt etter et bad i går oppdaget jeg at det kom blod sammen med pusset.

Jeg ringte helsestasjonen og fikk beskjed om å bare tørke av med fuktige bommulsdotter til alt pusset var tørket bort.

Gjorde dette, men i dag oppdaget jeg til min store panikk at det ser ut som huden rundt navlen er blitt rød, ca i en liten sirkel. Er ikke kraftig rødt, men likevel. HVA GJØR JEG? Har omtrendt helt panikk her. Helsestasjonen er jo steng og når jeg googler er det alt jeg får opp, altså at jeg må kontakte helsestasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tar du en telefon til legevakten.

Skrevet

Har du noe å rense med(klorhexidin/pyrisept) så kan du prøve det i første omgang. Blir det ikke bedre i løpet av helga tar du en tur på helsestasjonen og får det renset på mandag.

Evt så tar du en telefon til legevakten nå, så får du roet deg litt..

Skrevet

Vi måtte rense navlen til vesla med sånt flytende desinfeksjonsmiddel som alle har i heimen (gjennomsiktig væske, irriterende at jeg ikke husker navnet). Men vi tok jo med oss vesla til legevakta vi da vi var i samme situasjon (hs stengt pga sommer og fastlege ferie).

Skrevet

Drøft det med legevakta. Sikkert uke farlig, men så blir du rolig. Jeg fikk fucidinsalve til mini på 6ukers kontrollen. Funket med en gang.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å rense nedimellom proppen med qtip. Du skal da ikke ta qtipen frem og tilbake, men kun ett drag også skifte. Vanskelig å forklare.. Uansett, jeg fikk aldri med meg det på sykehuset, så da ble den litt betent..

Skrevet

Pyrisept?

Her datt ikke navelstumpen av før vesla var 17 dager (lukta fryktelig). i flere måneder vasket og tørket jeg en liten restnavel som ikke datt av den dagen, og som lege/helsesøster ikke ville lapisbehandle. Hvis du syns det ser betent ut, lukter vondt, er rødt, varmt eller hovent, eller du er engstelig bare, så ber du om råd på legevakta. Litt rødhet i huden rundt er i seg selv ikke farlig, men k a n være et tegn på naturlig sårtilheling. Men har ikke sett det, så kan ikke vurdere det. Det blir din jobb. :)

Skrevet

Jupp, pyrisept / klorhexidin. Der var det :)

Altså jeg ringte selvfølgelig legevakta og ba om råd først og de ville se på det.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet med min lille. Navlestubben var kort og rar og ble alltid hektet fast i body eller bleien. Jeg reiste ned på barsel og de fjernet den rett og slett.

Enkelt og greit:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...