Gå til innhold

Dere i helsevesenet, hva er riktig ang gaver...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er greit nok at man ikke skal ta i mot gaver fra pasienter, men hva når du har gjort de en tjeneste, og pårørende da kommer med en gave til deg personlig, pluss en til avdelingen...Kan man da ta i mot? Ble så usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer!

Avdelingene tar gjerne imot, men dersom en stakkars gammel krok du har rullet håret til tilbyr deg en tyvekroning for å kjøpe deg en is er det mange avdelingsledere som er raskt ute med å si at pengene evt skal i "kaffekassen".

Jeg fikk forøvrig en kasse med pakistansk mango fra noen pårørende for flere år tilbake og først da avdelingsoverlegen sa det var greit fikk jeg ta denne med meg hjem.

Jobbet da på Ullevål...

Skrevet

Den generelle regelen er vel at man kan ta imot gaver av "ubetydelig verdi". Så om de har kjøpt en blomst eller en sjokoladeplate til deg så har jeg aldri hørt om noen som ikke får ta imot det. Til avdelingen kan man også ta imot, men ikke uansett. Vi fikk en pent brukt sofa en gang, og måtte leite fram antatt verdi på den før vi fikk beholde den uten å rapportere det til revisjon.

Skrevet

verdi under 200 kroner er ikke noe problem.

Forøvrig tar du det opp med din leder.

Skrevet

Ikke greit der jeg har jobbet. Det skal ikke være mulig for noen å stille spørsmål ved vår integritet som helsepersonell. Tjenester (handle til pasienten i butikken f. eks.) skal enten gjøres i arbeidstida eller lønnes/tas ut som avspasering. Jobba med noen som gjorde tjenester for pasienten på fritida (kjøpte en bokhylle eller noe), sa de ikke ville ha noe for arbeidet, men det kom for en dag seinere at de hadde fått en viss pengesum. De fleste av oss klarer utmerket å behandle våre pasienter likt, selv om vi hadde fått en flaske vin eller en blomst en gang. Dessverre gjelder ikke dette alle, og ikke minst tenker jeg på usikkerheten folk må føle som ikke har råd, evne eller mulighet til å "belønne" oss. Får jeg samme stell og behandling som hun på naborommet?- osv. Mange har ikke pårørende som kan gi noe heller. det beste hadde vel vært hvis vi aldri fikk noen ting. Men det skjer jo, og da gjerne i jula at det kommer noen konfektesker eller en julestjerne på vaktrommet. :) De deles av alle. Etter at pasienten er død, har det hos oss vært fritt fram for donasjoner til avdelinga/institusjonen. Disse pengegavene har da gått til formål hvor pasientene og ikke de ansatte. har stått i fokus. Arve etter avdøde pasienter har ikke vært tillatt, av samme grunner som de over. Man skal ikke kunne gi bedre behandling til noen i håp om å komme godt ut av det post mortem.

Hvordan det er andre steder, vet jeg ikke. :)

Skrevet

Situasjonen her var at vi var et par som tok i et ekstra tak og rundvasket leiligheten til en pasient mens pasienten var inne til rullering, (en spesielt utgriset leilighet....) skulle normalt hatt en enkel vask, men siden vi var ferdige med våre pleieoppgaver og hadde ledig tid, vasket vi absolutt ALT i leiligheten, mest for å gjøre det lettere for oss selv et par uker... Pårørende kom da innom for å hente noe, og dro da ut og kjøpte en flaske vin til oss hver + en til avdelingens vinlotteri når de så hva vi drev på med, som takk...

Blir ikke noe forskjellsbehandling av den grunn, og regner med det var en engangsforeseelse.. ;) Verdi over 200 kr var det nok heller ikke... :)

Skrevet

Under utdanningen fikk vi beskjed om at vi kan ta i mot ting som dør og ting som kan spises (les; blomster og snop/frukt og annet spiselig), alt annet er ikke akseptabelt da man kan bli anklaget for å ha påvirket syke mennesker til å gi bort noe i en sårbar fase i livet.

Skrevet

Jeg har lært at 200 kroners grensen gjelder (etter lov). Men det er nok mulig at hver arbeidsplass har sin egen praksis.

Sykepleier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...