Grace2011 Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Jeg har søkt i uke 8 og fikk plass! Lurer på om det er flere mammer her som kunne tenke seg å føde på ABC? For de som ikke vet hva ABC er: ABC er en avdeling på Ullevål for de som ønsker å føde uten kjemiske hjelpemidler - naturlig fødsel. Hvis det blir komplikasjoner eller mamma skriker for epidural, blir man trillet over gangen til en standard fødeavdeling. Store fødestuer med dempet belysning og badekar.... Etter fødselen blir man på hotellet med baby&pappa'n :-)
Mamma, Jonathan & vesla <3 Skrevet 19. november 2010 #2 Skrevet 19. november 2010 Jeg skal søke meg dit og krysser fingrene for at jeg får plass Tror det blir en bedre opplevelse enn å føde på selve ullevål:)
Grace2011 Skrevet 19. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2010 Ja, jeg tror at det er bedre der hvis man er innstillt på å føde uten kjemisk smertelindring. De har jo akupunktur, og en god varm vannstråle hjelper også litt....? :-) Jeg leste på mange blogger at atmosfæren der er helt unik og at jordmødrene er avslappet og behjelpelige. Jeg har født to ganger før og vet hvor viktig det er med jordmorens innstilling - det smitter over både på den fødende og på pappaen.
sprellefant.no Skrevet 19. november 2010 #4 Skrevet 19. november 2010 Gratulerer med plass på ABC. Jeg har også fått plass på ABC - igjen. Fødte ei lita snuppe i 2009, og da begynte jeg å føde på ABC, men endte til slutt opp på Føde B etter 13-14 timer, dessverre, for frøkna ville ikke ut. Men var kjempefornøyd med ABC: stemningen og feelingen man fikk der. Brukte mesteparten av de mange timene på å vandre rundt med prekestolen, men bestemte selv når jeg ville opp i badet, eller hvile meg litt på sengen. Helt optimalt for meg å føde på den måten! Mannen min satt for det meste og slappet av, og ventet. Han kunne trygt gå å ta seg en matbit i restauranten, og shoppet mat og drikke til meg (som jeg ikke ville ha, hehe...). Veldig avslappende og rolig for oss begge. Lykke til!
Grace2011 Skrevet 20. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2010 Så bra! Jeg leste så mye positivt om ABC, og som du sier - man ønsker seg tilbake dit! :-) Det sier noe til meg..... Håper at det går bedre (raskere) med denne fødselen! Lykke til!
trippeltopp Skrevet 20. november 2010 #6 Skrevet 20. november 2010 Jeg skal også søke abc. Fødte sønnen min der i 2008, og det var en fantastisk opplevelse - mye takket være de fine menneskene på abc-avdelingen. Mannen min likte seg også veldig godt der, og har gått og hintet om at "vi skal søke abc neste gang også, ikke sant...?" Det som var aller best med abc var oppfølgingen i forkant av fødselen, i tillegg til den utrolig rolige stemningen det var under selve fødselen. Jeg fikk virkelig følelsen av at det var MIN fødsel, og så lenge ting utviklet seg normalt fikk jeg selv styre akkurat hvordan jeg til en hver tid ville ha det. Det var selvsagt innmari vondt....men verdt det
BollaP Skrevet 22. november 2010 #7 Skrevet 22. november 2010 Jeg har fått plass for 3. gang:) 1. gang ble jeg, som en annen her, trillet over på vanlig fødeavdeling fordi babyen ikke ville ut, men 2. gang gikk alt uten problemer. Da hadde storesøster laget fri bane for lillebror... Denne gangen håper jeg det går like greit, selv om det blir 5 år mellom de to yngste. Jeg er enig i at ABC har fantastisk oppfølging gjennom hele svangerskapet, og at det føles veldig trygt å vite at jeg skal føde der igjen med de flinke og hyggelige jordmødrene som er der. Vondt gjør det selvfølgelig, men det har jeg inntrykk av at det gjør uansett hvor man føder. For egen del er jeg ikke spesielt interessert i hverken akupunktur eller vannbad under fødselen (prøvde begge deler med nr 1, men ville ikke med nr 2), men jeg føder uten smertestillende for 3. gang, så det er ikke så avskrekkende. Og skjer det noe uforutsett er hjelpeapparatet på en vanlig fødeavdeling kun noen meter unna. Anbefales:)
StoltHønemor<3 Skrevet 22. november 2010 #8 Skrevet 22. november 2010 Det hørtes kjempeflott ut der, men dessverre litt for langt unna for meg ...
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 22. november 2010 #9 Skrevet 22. november 2010 Har vurdert det, men syns det var utrolig vondt sist (og utrolig deilig med epidural...) så vet ikke helt om jeg tør ;-) Dessuten må man vel søke tidlig og min fastlege tar ikke inn før etter uke 12..
Grace2011 Skrevet 23. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2010 Ja, men jeg tror ikke at det er fastlegen din som skal søke det for deg.... Jeg skrev en søknad med forskjellige opplysninger samt hvorfor jeg ønsker å føde der, og nevnte at min fastlege kommer til å sende helsekortet i uke 12. Det var det, og jeg fikk plass :-) Man kan også ringe dem for å spørre hvordan å få plass....
juline Skrevet 25. november 2010 #11 Skrevet 25. november 2010 Jeg skal til føderiket (ved Riksen), og krysser fingrene for at ikke politikerne legger den ned før jeg rekker aa føde der. ABC Ullevaall har vel ganske mange likhetstrekk, men i føderiket er det ikke vaktskifte og man er garantert vannfødslel hvis man vil. Det er nemlig litt viktig for meg
Gidder ikke! Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Ja! jeg sendte en mail for å få litt informasjon, har hatt mye bekkenproblemer etter forrige fødsel og trodde kanskje ikke jeg fikk lov å føde på ABC. Men jordmor ringte meg, og plutselig hadde jeg fått fødeplass:) Min første fødsel var grusom, jeg var livredd og alt stoppet opp. Følte meg som en statist og var absolutt ikke til stede. Jeg husker smertene og gruer meg litt til de, men vil heller føde naturlig og oppleve å føle trygghet og ro til å jobbe med kroppen enn å ha en ny fødsel som den forrige, selv om den var med epidural. Denne fødselen tror jeg blir mye bedre!
arg...nick.allerede.i.bruk Skrevet 26. november 2010 #13 Skrevet 26. november 2010 Søkte også om plass tidlig og fikk! Kjempeglad, har hørt mye bra om stedet. Men er førstegangsfødende, så jeg vet jo ingenting selv;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå