Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 19. november 2010 #1 Skrevet 19. november 2010 Det er to jevnaldre gutter på 2,5-3 år på samme avdeling i barnehagen, de er lekekamerater på fritiden også. Den ene gutten skal hele tiden bestemme over den andre, hva han skal gjøre og hvordan han skal gjøre det. Han maser helt til han får viljen sin, og om han ikke får viljen sin (den andre gutten sier "nei, jeg vil ikke") så begynner han å skrike/surke evt. slår/kliper. Den gutten som blir bestemt over blir til slutt veldig irritert og lei seg, og når den andre gutten ikke godtar et "nei", så kliper han eller slår/dytter han vekk. Straffen blir at denne gutten som prøver å komme seg vekk fra situasjonen ved å dytte vekk/klipe/slår blir straffet med time-out. Den andre gutten som skal ha kontroll får ingen kjeft, men blir fortalt at han ikke får lov å gjøre det. Hva mener dere, riktig straff av barna?
ellen-propellen Skrevet 19. november 2010 #2 Skrevet 19. november 2010 Nå er det ikke lov å straffe barn lenger så nå gir man konsekvenser;-) Og den konsekvensen jeg ville gitt her er rett og slett å skille de. La begge guttene få andre barn å "bryne" seg på. Ett annet alternativ er jo å snakke med dem: når du gjør slik så gjør han sånn osv....- Kanskje begge deler?
lille sprelle Skrevet 19. november 2010 #3 Skrevet 19. november 2010 Det som er rart her er at ingen voksne griper inn før det kommer til det skrittet at den ene ender med å bli voldelig og at den som blir voldelig ikke får opplæring i hvordan han skal uttrykke sine ønsker verbalt ev. komme seg ut av situasjonen.
Gjest Filifjonka Skrevet 19. november 2010 #4 Skrevet 19. november 2010 Jeg er enig med lille sprelle. Her har de voksne en jobb å gjøre! Både de barnehageansatte og foreldrene (hvis dette skjer på fritiden). Han som vil bestemme må få lære hvordan man omgås andre barn, om å la andre bestemme og respektere et nei. Den andre må få hjelp til å komme seg ut av situasjonen uten å dytte/klype/slå. Og her trengs det voksenhjelp - ikke straff!
ny vestfold Skrevet 19. november 2010 #5 Skrevet 19. november 2010 de burde få felles konsekvens(ikke straff) det er begge må feks rydde noen leker sammen(de må lære seg å sammarbeide) leke med andre. men hvordan er gutten som skal bestemme hele tiden i lek..leker han? el er det bare det at han skal styre hele tiden og herjing?hvordan er gutten i sammen me de andre? har han sammspill,sammlek me andre barn? om ikke så burde det bringe en liten bjelle for de voksne i barnehagen.
najs Skrevet 19. november 2010 #6 Skrevet 19. november 2010 Det er jo helt riktig å vise at man ikke får slå eller klipe, uansett hva andre må gjøre mot deg. De må jo jobbe helt separat med disse sakene, for det ene begrunner ikke det andre. Fremfor alt så må man lære han som slår, at det gjør man ikke men også at han heller kan velge å ikke leke med den som sjefer når han gjør det. Men når det er sagt så er jeg veldig opptatt av at barn skal få lov til å hantere konflikter mest mulig på egen hånd. Da lærer de seg å sette grenser. Min eldste gutt var veldig stille, og ble virkelig herset rundt med både i bhg og med lekevenner hjemme. Og han tok aldrig igjen og prøvde aldrig å bestemme en gang. Men vet du, han er en smart nå 9 år gammel gutt, som resonerer seg frem til at "la dem holde på" eller "De er ikke lite barnslige" når andre gutter setter igang å skal sjefe eller slåss. Og med venner så går han bare hjem hvis han blir behandlet urettferdig. Sen er han da veldig sta og overser dem fullstendig frem til de bett om unnskyldning. Han har altså lært seg og hantere dette på sin egen måte, og holder sterkt på sitt uten å krangle. I fjor så hadde alle guttene i klassen ropt stygge ting etter rektor, bortsett fra en gutt - min! Og selv om to av klassevennen kallet han feiging så ga han blanke i det og gikk å spilte fotball med noen andre. Han har masse venner og i følge læreren er han en fredlig gutt som er kjempesosial. Og jeg er overbevist om at det i tillegg til personlighet er at han selv har fått sette sine grenser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå