Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #1 Skrevet 18. november 2010 Litt teit overskrift men.. Jeg var så skolelei etter vgs at jeg begynte å jobbe med engang. I en slags "ventejobb", der man ikke kunne utvikle seg særlig, og heller ikke komme seg noen vei. Var der kun for å tjene penger mens jeg skulle finne ut hva jeg ville bli. Var innen salg og markedsføring. Etter 4år (tok noen fag om igjen på disse årene)så ble jeg gravid, og har nå vært hjemme et år. Vil ikke tilbake til det yrket. Orker ikke stresset og jaget for ingenting. Vil heller jobbe med mennesker i ett helseyrke. Driver å tar noen fag nå, men føler at alle andre har hatt jobben dem har siden de var 18\19år. Og interessen for den. Jeg har jo akkurat funnet ut at jeg vil ha en slik jobb, og føler meg egentlig litt gammel og utdatert. Vil jeg ha noen sjans for å få jobb? Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem heller. Noen som har byttet yrke og retning sent i livet? Hvordan gikk det? Fikk du jobb lett? Ble du sett ned på i arbeidslivet? Var det tungt å begynne?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #2 Skrevet 18. november 2010 "sitt yrke" blir jo litt rart siden mange utdanner seg uten at det er veldig yrkesrettet da... Men hva mener du med seint i livet? Jeg blir 30 i desember og skal starte min første faste jobb i januar. He he. Det er ikke så veldig seint. kjenner ingen som har jobbet siden de var 18/19 år, folk studerer jo og så reiser de kanskje og så videre. Hvor gammel er du? Det er jo ikke for seint å ta en utdannelse tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #3 Skrevet 18. november 2010 Gamlehjem/assistent til handikapede? En blir aldri utdatert for det, spesielt ikke etter en har fått barn og lært omsorg på en god måte Da blir en en av de GODE i faget, først da kan en det en lærer på skolen
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #4 Skrevet 18. november 2010 hvor gammel er du da? Jeg jobber i helsevesenet, og man kan finne all slags forskjellige folk der egentlig. Da jeg gikk vernepleien var det vel halv om halvt med studenter over eller under 30+. hadde folk i klassen som var 40++ og kom fra helt andre yrker.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #5 Skrevet 18. november 2010 Jeg regner: videregående + 4 år i arbeid + 1 års permisjon. Det er ikke sent i livet. Jeg var like "gammel" da jeg startet på min utdannelse, og følte ikke at det var sent i livet i grunnen. En blir nok ikke utdatert for et helseyrke. Det er stort behov for folk der.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #6 Skrevet 18. november 2010 Jeg er ikke gammel sånn sett. Er 24, men de fleste på min alder og fra mitt kull er jo ferdige med å studere. føler meg litt gammel da. Mange av dem er jo allerede sykepleier. omsorgsarbeidere osv. Så kommer jeg og starter nå.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #7 Skrevet 18. november 2010 Da har jeg kanskje en sjanse da.. Men er det vanskelig å få jobb når man ikke er ferdig utdannet? Vil jo gjerne ha en vikarstilling, eller noe for å komme inn i yrket. Men når jeg leser annonser og sånt så må man levere cv og sånt, jeg har kun den ene jobben på cvn, og det er jo en helt annen retning enn omsorgsyrket. Så vet ikke hvor sterkt jeg stiller da, ser egentlig for meg at cv og søknad havner i søppla.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #8 Skrevet 18. november 2010 Ringevikar ved et bofellesskap for psyk.utviklingshemmede f.eks. er ikke noe problem å få jobb som. selv uten erfaring. sykehjem er vel også greit å få, og hjemmetjenesten. Så kan du teste ut om du trives og evt ta utdannelse som vernepleier eller sykepleier eller noe helt annet etter en stund? Det er jo bare 3årige utdannelser også, tar ikke så lang tid det:)
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #9 Skrevet 18. november 2010 Er du morsom? SENT i livet? Jeg er 23, går andre året på bachelor og aner ikke hva jeg skal bli. Ei heller har jeg barn. Kjenner folk som er 86-modeller (regner med det er det du er) som fremdeles er i reise-jobbe-oppleve-ting-etter-videregående-fasen. Du har et hav av tid! Misunner deg som har funnet ut hva du vil, jeg! Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #10 Skrevet 18. november 2010 Jeg hadde det litt på samme måte som deg. Men jeg fikk barn tidlig(ble gravid når jeg var 19) Rakk å fullføre vgs men hadde ikke mulighet til å startet på den utdannelsen jeg ønsket pga mangel på barnepass utenom barnehagen. Jeg jobbet da 5 år i helsevesnet(sykehjem, sykehus,hjemmesykepleien,dagsenter) Nå i høst startet jeg på utdannelsen som sykepleier, i en alder av 25 år. Føler meg gammel i klassen siden 95% av klassen min kommer rett fra vgs. Bedre sent enn aldri Har alltid visst at jeg har villet bli sykepleier, men i grunn føler jeg meg bedre rustet til å møte helsevesnet siden jeg har jobbet der i 5 år, fremfor mine klassevenner som aldri har satt sin fot innenfor helsevesnet. Jeg er glad for den erfaringen jeg har, og jeg håper den vil komme til nytte gjennom studiet.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #11 Skrevet 18. november 2010 Hehe, ja.. Men det er nok kun pga at de fleste jeg har gått på skole med er ferdige nå, så skal jeg starte. Både som student og i ett yrke jeg faktisk vil ha, og ser en fremtid i. Mitt gamle yrke var ikke slik, jeg kom langt, men orker ikke presset om å være på topp hele tiden. (Er jo press i helsevesenet og, men ikke på samme måte)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå